با سفر به دو استان همدان و کرمان در دو هفته صورت می‌‌گیرد

پایان دور نخست سفرهای استانی در سال اول دولت


گروه سیاسی/  با اعلام معاون اجرایی رئیس جمهور مبنی بر اینکه در دو هفته آینده دو سفر استانی به همدان و کرمان انجام می‌‌شود، می‌‌توان این طور ارزیابی کرد که تا یک‌سالگی دولت، یک دور کامل سفرهای استانی به همه استان‌های کشور انجام می‌‌شود. سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با «ایرنا» با بیان اینکه دو هفته آینده دوره نخست سفرهای استانی دولت سیزدهم با سفر به همدان و کرمان پایان می‌یابد، اظهار کرد: با اتمام یک‌سالگی دولت و پایان ٣١ سفر استانی عملی شدن مصوبات را پیگیری می‌کنیم. وی ادامه داد: اکنون نظارت میدانی بر اجرای مصوبات را پیگیر هستیم و امیدواریم در یک سالگی دولت گزارش مطلوبی را ارائه دهیم. 
آغاز سفرها از استان های کمتر برخوردار
اظهارات مرتضوی درحالی است که سفر جمعه گذشته رئیس جمهور به استان مرکزی، بیست و نهمین سفر استانی آیت الله رئیسی در مدت فعالیت دولت سیزدهم بود. این سفرها از نخستین روزهای آغاز به کار دولت سیزدهم آغاز شد و در ابتدا، استان کم‌برخوردار کشور، یعنی سیستان و بلوچستان و در این استان نیز به نوبه خود، مناطق کمتر برخوردار، مقصد سفر بودند. کما اینکه آیت‌الله رئیسی در مناطق کپرنشین چابهار حضور یافت و به میان مردم روستای ملاعلی، یک روستای واقع شده در مرز ایران و افغانستان رفت و از نزدیک با آنان به گفت‌وگو نشست. 
نفس آغاز سفرهای استانی و حضور رئیس جمهور، آن هم بدون واسطه میان مردم پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیاری داشت. زیرا تا پیش از آن، تقریباً دو سالی بود که ایرانیان نمی‌توانستند رئیس جمهور را جز در قاب تلویزیون مشاهده کنند. به عبارت دیگر، درحالی که رؤسای جمهور اغلب کشورهای دنیا در میان مردم خود حضور می‌‌یافتند، رئیس وقت دولت در ایران، به بهانه کرونا ترجیح می‌‌داد از ساختمان نهاد ریاست جمهوری در پاستور و از طریق ویدئوکنفرانس‌های متعدد با مردم ارتباط بگیرد. اما این چیزی نبود که برای مردمی که تحت دو فشار کرونا و تحریم‌های ظالمانه غرب بودند، خوشایند باشد. از این رو سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی را می‌‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات وی و دولتش برای رفع کاستی‌های برجای مانده از گذشته دانست. 
کارکردگرایی و پرهیز از اقدامات نمایشی
حالا با اهتمام و پیگیری رئیس جمهور، در یک سالگی دولت، در 31 سفر استانی همه استان‌های کشور را از نزدیک دیده شده و مسائل آن‌ها بررسی و احصا گردیده اند. البته این آمار، غیر از سفرهایی است که به دلیل حوادث غیرمترقبه، مانند سیل و زلزله یا ریزش متروپل صورت گرفت که اگر این موارد نیز به آمار سفرهای استانی اضافه شود، رقم قابل توجهی خواهد بود. این رقم نشان می‌‌دهد که دولت سیزدهم، به واقع در میدان عمل بوده است و مفهوم «اقدام و عمل» صرفاً یک توصیف واژگانی از دولت نیست، بلکه یک واقعیت به دور از نمایش است. گذشته از افزایش سرمایه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از این سفرها، افزایش امید به آینده را می‌‌توان یکی از دستاوردهای دیگر این سفر برشمرد. چراکه طی یک سال گذشته ایرانیان در جای جای ایران عالی‌ترین مقام اجرایی کشور را در میان خود یافته و دیده‌اند که رئیس جمهور و دولت همه ظرفیت‌های اجرایی، مدیریتی و اقتصادی کشور را برای رفع مشکلات مردم به میدان آورده‌اند. 
اتخاذ سه سازوکار برای بهره‌وری سفرها
آنچه باعث اثربخشی بیش از پیش این سفرها شده است، مکانیزم یا سازوکارهایی است که رئیس جمهور برای این سفرها تعیین و عملیاتی کرده است. نخستین سازوکار، بررسی پیشینی نیازها و مسائل هر استانی، طی سلسله نشست‌هایی در تهران است. به عبارت دیگر، پیش از هر سفر استانی، در جلساتی که با حضور مدیران عالیرتبه دولت، اعم از معاون اول یا معاون اجرایی رئیس جمهور و چهره‌های ارشد اجرایی و مردمی استان برگزار شد، نیازها و اولویت‌های استان معین می‌شد. آنچه در سفرها ، در شوراهای ادرای با حضور رئیس جمهور تصمیم گیری می‌‌شد، ماحصل این جلسات در تهران بود، امری که اثربخشی و مفید به فایده بودن تصمیمات را بیش از پیش می‌‌کرد.
خودداری از کلنگ‌زنی‌های جدید به منظور تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، دیگر محور این سفرها بود. رئیس جمهور و دولت سیزدهم، با توجه به حجم انبوه پروژه‌های نیمه تمام موجود در نقاط مختلف کشور، اتمام آنها را در دستور کار خود قرار دادند، به جای اینکه با کلنگ‌زنی و تعریف پروژه‌های جدید، بخواهند در کوتاه مدت تشویق‌های سیاسی را از آن خود کنند.الزام مدیران کشوری و استانی به پیگیری مصوبات هر سفر و تخصیص اعتبار تعیین شده برای آنها از دیگر ویژگی‌های سفرهای استانی در دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، انجام سفر و حضور رئیس جمهور در استان‌ها، تنها بخشی از فرایند توسعه استان‌ها است و چه بسا کار اصلی، پس از این سفرها آغاز می‌‌شود، کاری که پیگیری اجرای مصوبات، مهم‌ترین بخش آن است.صولت مرتضوی ابراز امیدواری کرد که در یک‌سالگی دولت گزارش مطلوبی از عملکرد دولت، بویژه در حوزه‌های سفرهای استانی به مردم ارائه شود. هرچند می‌‌توان کارنامه دولت در زمینه سفرها را مطلوب ارزیابی کرد، اما ارائه این گزارش و مشخص شدن کارهایی که در این سفرها برای توسعه استان‌های کشور انجام شده است، می‌‌تواند تصویر دقیق‌تری  به ایرانیان ارائه دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/2/620901/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها