یک اندیشکده امریکایی به کاخ سفید هشدار داد که جهان به دنبال رابطه با ایران است

دور زدن سیاسی تحریم


گروه سیاسی/  اندیشکده امریکایی «ریسپانسیبل استیتکرافت» در تحلیلی نوشت که خواه توافق هسته‌ای حاصل شود و خواه حاصل نشود، واشنگتن باید در سیاست خود نسبت به ایران تجدیدنظر کند. 
این اندیشکده با اشاره به اینکه دولت بایدن همچون دولت‌های پیشین ایالات متحده که از دهه 1980 تاکنون، انزوای ایران را به عنوان راهبرد غالب خود قرار داده‌اند، به دنبال انزوای ایران بوده است. 
«ریسپانسیبل استیتکرافت» با ارزیابی اینکه ادامه راهبرد امریکا، ایران را وادار کرده به مقاومت در مقابل فشارهای خارجی ادامه دهد، به بهبود روابط ایران و همسایگان اشاره کرد و نوشت: سرعت فزاینده دیدارهای متقابل بین مقام‌های امارات و ایران و بازگشت احتمالی سفرای دو کشور نشان می‌دهد که ابوظبی به اهمیت تعامل دیپلماتیک با ایران 
پی برده است. 
این گزارش ادامه داد، ریاض وارد تعامل دیپلماتیک با ایران شده است و این تغییر دیدگاه در میان شرکای ایالات متحده باید فضای کافی را برای سیاستگذاران در واشنگتن ایجاد کند تا در نظرات خود درخصوص ایران و بویژه این فرضیات که تقابل و بحران در منطقه اجتناب‌ناپذیر است، تجدیدنظر کنند.  این گزارش ادامه می‌دهد، مقامات امریکایی اخیراً در جلسات خصوصی با همتایان شورای همکاری خلیج فارس و کشورهای اروپایی پیشنهاد کرده‌اند که در صورت عدم احیای برجام، از همه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از جمله عمان، قطر و امارات انتظار دارند که به کمپین علیه ایران بپیوندند، اما هیچ‌یک از کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس به دنبال تنش با ایران نیستند.
نشست آستانه همچنان زیر ذره بین
نزدیک به یک هفته از سفر ولادیمیر پوتین به تهران و حضور در نشست‌های دوجانبه و سه‌جانبه می‌گذرد، اما هنوز این سفر مورد تحلیل رسانه‌های جهانی قرار دارد. در آخرین واکنش، رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین به این مسأله پرداخت. او در موضعی عجیب حتی اصل سفر پوتین به تهران را زیر سؤال برد و مدعی شد در جریان نشست سه‌جانبه آستانه بدل پوتین به تهران سفر کرده است! سرلشکر کایرلو بودانوف در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ۱+۱ اوکراین برای اثبات ادعای خود به رفتارهای گرم پوتین در تهران اشاره کرد و گفت، حرکات پوتین حین سفر به تهران عجیب بود و رئیس‌جمهور روسیه سرحال تر از همیشه به نظر می‌‌رسید. وی همچنین با اشاره به گزارش‌هایی که ممکن است رئیس‌‌جمهور روسیه برای مخفی کردن وضعیت بد سلامتی خود از بدل استفاده کند یا اینکه ترجیحاً در مراسم از پیش ضبط شده حضور یابد، نسبت به حضور پرانرژی پوتین در تهران ابزار تردید کرد. وی در ادامه سؤالی مطرح کرد و گفت: «لطفاً لحظه خروج پوتین از هواپیما را نگاه کنید، آیا اصلاً این پوتین است؟»
 واکنش سفارت روسیه به ادعای اوکراین
سفارت روسیه به این ادعای رئیس سرویس اطلاعات نظامی اوکراین واکنش تمسخرآمیز نشان داد تا ثابت کند حتی بیان چنین تحلیل‌هایی ارزش پاسخگویی ندارد. به گزارش ایسنا، سفارت روسیه در تهران در کانال‌های شبکه اجتماعی خود نوشت: «در ارتباط با اظهارات پوچ سرلشکر بودانوف رئیس سرویس اطلاعات نظامی وزارت دفاع اوکراین مبنی بر اینکه بدل جناب آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاریخ ۱۹ ژوئیه «۲۸تیرماه» به ایران سفر کرده است، سفارت روسیه در ایران احتمال می‌‌دهد که این اظهارات می‌‌توانسته توسط بدل آقای بودانوف صورت گرفته باشد!»
فارین پالیسی: سفر پوتین به تهران موفق بود
مقایسه سفرهای پوتین و بایدن به منطقه نیز از جمله موضوعات مورد علاقه رسانه‌های مختلف جهانی است. مجله امریکایی فارین پالیسی دیروز در گزارشی نتایج سفر جو بایدن به خاورمیانه را زیر سؤال برد و عنوان کرد: سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کشورهای خاورمیانه موفق‌تر از سفر بایدن بود. به گزارش تسنیم در ادامه این گزارش با اشاره به سفر رئیس جمهور روسیه آمده است که کشورهای این منطقه از نگاه روسیه برای تشکیل جهان چندقطبی حمایت می‌کنند.
تهران و مسکو شرکای آماده به همکاری
فارین پالیسی در ادامه ولادیمیر پوتین را یک بازیگر ماهر در خاورمیانه توصیف کرد و نوشت: سفر پوتین به تهران نشان داد که وی شرکایی آماده به همکاری در منطقه دارد. در بخش دیگری از این مقاله آمده است: این شرکا بعد از جنگ اوکراین به یکدیگر نزدیک‌تر شدند، تهران امروز از تجاربی برخوردار است که مسکو به آن نیازمند است، این تجارب دقیقاً در رابطه با نحوه دور زدن تحریم‌های غربی است. فارین پالیسی در ادامه با تکرار ادعاهای مقامات امریکا مدعی شد، ایرانی‌ها از لحاظ ساخت جنگ‌افزار‌های پیشرفته هم ید طولایی پیدا کرده و مسکو می‌تواند از این تسلیحات از جمله هواپیماهای بدون سرنشین برای مقابله با تسلیحات پیشرفته‌ای که غربی‌ها در اختیار اوکراین قرار داده‌اند، بهره‌مند شود.
دوری مسکو از تل‌آویو
همه این موارد درحالی است که دامنه نفوذ و عملیات اطلاعاتی صهیونیست‌ها به عنوان دشمن منطقه‌‌ای ایران نیز زیر سایه موضعگیری اخیر روسیه با محدودیتی بی‌سابقه روبه‌رو شده است. رسانه‌های روسی در حالی از اقدام اخیر دولت این کشور در بستن «آژانس یهود» در مسکو که نقشی کلیدی در اسکان مهاجران یهودی در سرزمین‌های اشغالی ایفا می‌کند خبر داده‌اند که این اقدام را  گام دیگری از سوی کرملین برای نشان دادن حسن نیت خود به ایران ارزیابی کرده‌اند. بر پایه تحلیل رسانه‌های روسی، تعطیلی آژانس یهود در روسیه نشان می‌‌دهد که «ولادیمیر پوتین»، رئیس ‌جمهور روسیه دوستی تهران را انتخاب کرده و به همین دلیل از تل‌آویو فاصله می‌گیرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش به این موضوع تصمیم اخیر مسکو برای تعطیلی «آژانس یهود» را رویدادی حساس خواند که بر روابط تل‌آویو-مسکو تأثیر خواهد گذاشت. پیش از این نشانه‌های شکاف اولیه در مناسبات امنیتی روسیه و رژیم صهیونیستی در متوقف شدن امتیاز آسمان باز برای هواپیماهای رژیم صهیونیستی در فضای سوریه بازتاب پیدا کرده بود که از آغاز افول در روند همکاری‌های مسکو- تل‌آویو خبر می‌‌داد.
روابط ایران و روسیه از نگاه بیگانگان و غربگرایان
درحالی که دویچه وله همکاری تهران و مسکو در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها را با اهمیت می‌داند و نیوزویک از اتحاد استراتژیک دو کشور سخن می‌گوید که برخی تحلیلگران غربگرای داخلی با قلب واقعیت، گزاره‌های سیاست‌زده و بی‌اعتبار را مطرح می‌کنند. 
در همین راستا، یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی شده که ایران از حمله روسیه به اوکراین حمایت کرده است و همین مسأله را به معنای از بین رفتن استقلال کشور معرفی کرد! این تحلیلگر وابسته به دولت گذشته درحالی مدعی حمایت ایران از حمله به اوکراین شده است که مقامات مختلف کشور اعم از رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهور و وزیرامورخارجه بارها هرگونه حمله نظامی را محکوم کرده‌اند. این ادعای تحلیلگران یک جریان خاص سیاسی درحالی است که حتی دولت اوکراین نیز به چنین مسأله‌ای اعتقاد نداشته و تا به حال این گزاره مخدوش را در ارتباط با ایران مطرح نکرده است. 
شاید آنچه با عنوان حمایت ایران از حمله به اوکراین توسط برخی ژورنالیست‌های نزدیک به دولت روحانی مطرح می‌شود ناظر به توسعه همکاری‌های دولت سیزدهم با کشورهای مختلف جهان باشد که توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با روسیه را هم دربر می‌گیرد. ناگفته پیداست افزایش حجم تجاری دو کشور تا نزدیک به دو برابر در یک سال گذشته و امضای تفاهمنامه 40 میلیارد دلاری مسکو و تهران و همکاری‌های سابقه‌دار نظامی دو کشور ارتباطی به جنگ اوکراین ندارد. همچنین توسعه روابط دو کشوری که با دشمنی‌های غرب روبه‌رو بوده و تحت تحریم‌های غیرقانونی قرار گرفته‌اند، امری بدیهی و منطبق با مفاهیم روابط بین‌الملل است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7964/5/620904/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها