رئیس خانه صنعت و معدن ایران:

عمر ماشین‌آلات معدنی کشور به ۴۰ سال می‌رسد


گروه اقتصادی/ از سال‌های گذشته بارها عنوان شد که عمر ماشین‌آلات معدنی کشور رو به افزایش است و باید نوسازی ماشین‌آلات معدنی در دستور کار قرار بگیرد، ولی به این موضوع توجه نشد؛ مدیران اسبق هپکو اراک که در بدترین شرایط مالی بسر می‌بردند به دولت پیشنهاد دادند که سفارش ساخت ماشین‌آلات معدنی به این مجموعه واگذار شود اما دولت گذشته این موضوع را نپذیرفت و هیچ سفارش ساختی را به هپکو نداد و در این میان وارداتی هم صورت نگرفت چرا بانک مرکزی مرتب اعلام می‌کرد که ارز ندارد. برخی‌ها هم عنوان کردند که هپکو برخی از ماشین‌آلات معدنی را می‌تواند بسازد و در سایر ماشین‌آلات توانایی ندارد، اما مدیران هپکو اظهار کردند که توانایی ساخت را دارند. این در حالی است که شرکت هپکو تجربه مناسبی در زمینه ماشین‌آلات معدنی داشت، زمانی بیل‌های مکانیکی‌ زیر ۴۰۰ تن، بولدوزر با ظرفیت ۱۵۵تن، لودر تا ظرفیت ۴۷۰ تن، گریدرهای مورد نیاز و دامپتراک‌ها تا ۶۰ تن را تأمین و مونتاژ می‌کرد، ولی در دوره‌ای که هپکو از چرخه تولید خارج شد، کشور با کمبود بولدوزر و دو برابر شدن قیمت‌ها در بازار مواجه شد.
با وجود کشمکش‌های فراوان، تغییری ایجاد نشد و معدن‌داران وضع موجود را سپری کردند، اما اکنون رئیس خانه صمت ایران گفته است عمر ماشین‌آلات معدنی در کشور به بیش از ۴۰ سال نزدیک شده و این در حالی است که لوازم یدکی این ماشین‌آلات در کشور وجود ندارد.
سید عبدالوهاب سهل‌آبادی با بیان اینکه عدم واردات ماشین‌آلات مدرن و به‌روز معدنی یکی از دغدغه‌های اصلی معدنکاران و صنایع معدنی است، اظهار کرد: یکی از دلایل این امر گران بودن این ماشین‌آلات با توجه به نوسانات قیمت ارز است. او افزود: با این شرایط معادن و بویژه معادن کوچک امکان خرید این ماشین‌آلات را ندارند و هر روز بر فرسودگی ماشین‌آلات آنها افزوده می‌شود.رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران همچنین به کمبود یا بی‌کیفیت بودن لوازم یدکی ماشین‌آلات معدنی در کشور اشاره کرد و افزود: باید توجه داشت که معادن از ماشین‌آلاتی که در سال‌های ۶۲ و ۶۳ وارد کشور شده است استفاده می‌کنند و این به معنای عمر ۴۰ ساله این ماشین‌آلات است.
ماشین‌آلات معدنی در کشور تولید نمی‌شود
سهل‌آبادی در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی، با بیان اینکه صدور این بخشنامه برای داشتن یک مکانیسم واحد در همین حد نیز جای امیدواری دارد، اظهار داشت: بر اساس این ابلاغیه امکان نوسازی ناوگان معدنی کشور به بخش خصوصی واگذار شده است و معادن می‌توانند در قالب قید و بندهایی ماشین‌آلات معدنی را وارد و ناوگان خود را نوسازی کنند. او با بیان اینکه یکی از شروط بزرگی که در این بخشنامه قید شده این است که واردات ماشین‌آلات خارجی مشروط به خرید یک دستگاه ماشین تولید داخل است، افزود: باید توجه داشت در کشور ماشین‌آلاتی که برای معادن قابل استفاده باشد، وجود ندارد.
استفاده از ماشین‌آلات کشورهای همسایه
رئیس خانه صمت ایران با بیان اینکه در حال حاضر هم که روند واردات ماشین‌آلات معدنی تسهیل شده است، گفت: امیدواریم این روند نیز از دست دلالان به دور باشد و شرایطی فراهم شود که معدن‌داران کوچک نیز امکان واردات این خودروها را داشته باشند.
سهل‌آبادی با اشاره به برداشته شدن سال ساخت در روند جدید واردات ماشین‌آلات معدنی تصریح کرد: در این زمینه باید توجه داشت ماشین‌آلاتی را در کشورهای همسایه اورهال می‌کنند که قابل استفاده است و می‌توان در معادن کشور از آن بهره برد.
طرح دولت سیزدهم قابل تقدیر است
در این میان محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران گفت: اگر نوسازی ناوگان معدنی در سال‌های گذشته به‌صورت منظم انجام می‌شد، امروز با مشکلی در این حوزه مواجه نبودیم، اما امروز تأمین ماشین‌آلات در قالب طرحی جامع دیده شده که قابل تقدیر است. اگر نتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به تأمین ماشین‌آلات در بخش معدن اقدام کنیم، هم بخش اکتشافات و هم بخش استخراج بویژه در معادن بزرگ با چالش مواجه خواهند شد و نمی‌توانیم مواد اولیه مورد نیاز را مطابق با سند چشم‌انداز تأمین کنیم. او یادآوری‌کرد: کشور نیازمند دست‌کم ۲ میلیون متر اکتشافات است که ماشین‌آلات ما برای تحقق این مهم پاسخگو نیستند، همچنین دستگاه‌های موجود برای انجام اکتشافات عمقی مناسب نیستند.
رئیس خانه معدن ایران تأکید کرد: امروز مرحله بهره‌برداری از معادن بر اساس طرحی انجام می‌شود که ماشین‌آلات در آن تعریف می‌شوند، اما در کشورمان قادر به تعریف چنین طرح‌هایی نیستیم. او ادامه داد: خانه معدن ایران مدافع ساخت داخل محصولات و ماشین‌آلات است و معتقدیم در صورتی که بتوانیم تأمین‌کننده بخشی از نیازها باشیم، مشکلات کمتر خواهد شد.
چندی پیش رضا محتشمی‌پور، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: بیش از ۱۵‌هزار دستگاه ماشین‏‌آلات معدنی با عمر بیش از ۲۰سال در ناوگان صنایع معدنی وجود دارد که نیازمند نوسازی و جایگزینی است. بخشی از این ماشین‏‌آلات قابلیت بازسازی دارند، اما بقیه آنها باید از طریق واردات تأمین شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/12/620938/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها