رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد

ایران و ارمنستان به سمت تهاتر کالا


نشست کارگروه مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان برگزار شد. علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در این نشست با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان رو به افزایش است، گفت: در زمینه تهاتر با ارمنستان چندان موفق نبودیم، این در حالی است که ایران اقدامات خوبی را در زمینه تهاتر با ترکیه، روسیه، هند و چین انجام داده و 1.5میلیارد دلار با این کشورها تهاتر داشته است؛ همچنین کشورهای شرق اروپایی اعلام آمادگی کرده‌اند تا با ما تهاتر کنند و سازوکارهای این مهم در حال تدوین است، لذا تهاتر با ارمنستان هم باید در دستور کار قرار گیرد. 
او با بیان اینکه در حوزه تولید و توزیع ساخت مصالح ساختمانی و زنجیره موادغذایی با ارمنستان به توافق رسیدیم، گفت: در این هفته ساختارهای جایگزین بانکی فراهم می‌شود. 
معاون وزیر صمت با اشاره به همکاری‌های معدنی ایران و ارمنستان، تصریح کرد: یک شرکت ایرانی خریدار کنسانتره ارمنستان است. علاوه بر این ایران و ارمنستان می‌توانند در بحث اکتشافات معدنی سرمایه‌گذاری کنند.
 این مقام مسئول با بیان اینکه جاده‌سازی و تونل‌سازی برای ایران و ارمنستان دارای اهمیت است، گفت: وزیر اقتصاد ارمنستان از نمونه کارهای شرکت‌های ایرانی بازدید کردند و ایران تمایل دارد در حوزه جاده‌سازی در ارمنستان حضور پیدا کند چراکه مسیر دسترسی ما به کشورهای شمالی را فراهم می‌کند و جایگزین مسیر آذربایجان خواهد شد. همچنین ایران آماده احداث شهرک صنعتی مشترک بین دو کشور است. در ادامه این نشست معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با بیان اینکه در 5ماه نخست سال‌جاری حجم مبادلات تجاری ایران و ارمنستان 3دهم درصد اضافه شده است، تصریح کرد: ارزش مبادلات تجاری به 245میلیون دلار رسیده که امیدواریم این رشد ادامه داشته باشد. 
او از تأسیس مرکز تجاری ایروان استقبال کرد و با تأکید بر اینکه روند تهاتر ایران و ارمنستان راضی‌کننده نیست، افزود: کاهش عوارض جاده‌ای در دست بررسی است و وزارتخانه‌های مربوط در ارمنستان این موضوع را بررسی کرده‌اند و نقطه‌نظرات آنها جمع‌آوری شده است و در یک ماه آینده به تصویب دولت ما خواهد رسید. 
او با بیان اینکه 4شرکت ایرانی برای احداث راه‌آهن اعلام آمادگی کردند، افزود: مسیرهای جاده‌ای و کریدور شمال- جنوب برای ما مهم است و تا آنجا که اطلاع دارم طرف ارمنستانی آمادگی سرمایه‌گذاری را در این زمینه دارد. معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به لزوم توسعه حمل‌ونقل دریایی، افزود: دولت جمهوری ارمنستان حمل‌ونقل از دریای خزر را بررسی می‌کند. همچنین بارگیری از بندرهای ایرانی به روسیه فراهم ‌می‌شود و در این زمینه مساعدت بنادر شمالی ایرانی لازم است تا مسیر حمل امن کالا به آسیای‌میانه و روسیه فراهم شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/12/620939/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها