اخبار


دولت قبل ضربه سختی به اعتماد مردم در بازار سرمایه زد

گروه اقتصادی / یک تحلیلگر بازارهای مالی، از حذف ارز ترجیحی و بازپرداخت دیون دولت قبل به‌عنوان دو اقدام مهم و ایثارگرانه دولت سیزدهم یاد کرد که اثرات جدی بر بازار سهام گذاشته و آرامش را به بازار سرمایه بازگردانده است.
محمدرضا سلیمی‌جهرمی در گفت‌و‌گو با «ایران» از ارائه ارز 4200 تومانی به‌عنوان خطای بزرگ و یارانه نابجا به بسیاری از کالاها در دولت قبل یاد کرد و گفت: اثرات این یارانه نابجا به بسیاری از کالاها در دولت قبل گریبان جامعه را گرفت و هنوز هم آثار و تبعات تورمی آن به چشم می‌خورد، هرچند که دولت سیزدهم با حذف ارز ترجیحی باعث ایجاد ثبات در اقتصاد و بازار سرمایه شده است.
وی با بیان اینکه دومین اقدام مهم دولت سیزدهم برای ایجاد ثبات در اقتصاد و بازار سرمایه، کنترل نقدینگی و پرداخت دیون و تعهدات دولت قبل بوده، اظهار کرد: ایجاد تعهدات سنگین، هزینه‌های هنگفتی برای این دولت ایجاد کرده بود که دولت سیزدهم برای حفظ آرامش در اقتصاد و بازار سرمایه پرداخت آنها را به سرانجام رساند. سلیمی‌جهرمی تصریح کرد: پرداخت این دیون سنگین، برد تبلیغاتی برای این دولت نداشت و این دولت با ایثار، این سختی را به جان خرید تا مردم در آرامش باشند. به گفته وی، با این دو اقدام مهم دولت، کمک جدی به زیرساخت اقتصاد و بازار سرمایه صورت گرفت و نمود این دو تصمیم اکنون در بازار سرمایه و بورس مشاهده می‌شود. مدیرعامل شرکت شاهد توضیح داد: در حال حاضر آرامش در بازار سرمایه حاکم شده و حتی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها به قیمت قبل از ریزش رسیده است که در همین بازار هم بسیاری توانسته‌اند سود خوبی کسب کنند. وی اذعان کرد: در حال حاضر تعقل و آرامش در بازار سرمایه حاکم شده و دیگر بازار هیجانی نیست. سلیمی‌جهرمی با اشاره به لطمه شدید به اعتماد مردم در بازار سرمایه توسط دولت قبل، یادآور شد: دولت قبل از اعتماد مردم در بازار سرمایه سوء‌استفاده کرد، زیرا شرکت‌های دولتی سهام خود را به‌صورت آبشاری عرضه کردند که در نتیجه، هزینه آن را هم مردم پرداخت کردند. وی اضافه کرد: با اقدام دولت قبل در بازار سرمایه ضربه سختی به اعتماد مردم وارد شد، درحالی که رکن اصلی سرمایه‌گذاری اعتماد بود که سلب شد و مردم اینچنین دچار خسران شدند. مدیرعامل شرکت شاهد در پایان گفت: دولت فعلی بدون انجام رفتارهای تبلیغاتی در حال اعتماد‌سازی در بازار سرمایه است و مردم هم به مرور در حال اعتماد به بازار سرمایه هستند.


انتقال بورس کالا به وزارت صمت تصمیمی اشتباه است

سنا- نماینده مردم شیراز در مجلس درباره طرح انتقال بورس کالا از زیرمجموعه وزارت اقتصاد به وزارت صمت گفت: مجموعه بازار سرمایه به وزارت اقتصاد ربط دارد؛ اما اینکه بخواهیم هرکدام از این مجموعه‌ها را از وزارت اقتصاد جدا کنیم توجیه منطقی ندارد. جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه عرضه کالاها در بورس کالا موجب حذف رانت و شفافیت مبادلات می‌شود، گفت؛ متأسفانه از آنجا که در بسیاری از زنجیره‌های تولید، یارانه پرداخت می‌شود، این موضوع عملاً تبدیل به رانت شده و مشکلات زیادی را برای اقتصاد و تولید کشور ایجاد کرده است؛ در این میان اما عرضه‌های جدید در بورس کالا از جمله سنگ آهن و سایر محصولات معدنی با قیمت مناسب مطابق با قیمت جهانی، منجر به ساماندهی کل زنجیره فولاد و ارتقای شفافیت شده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه روش‌های سنتی که برای عرضه کالاها اجرا می‌شود، غلط است، تصریح کرد: باید رانت را مهار و حذف کنیم تا شاهد تولید رقابتی باشیم، بنابراین با عرضه محصولات معدنی در بورس کالا می‌توانیم مهم‌ترین گام را در این حوزه برداریم تا رقابت در اقتصادمان جای دریافت یارانه و رانت را بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/10/620943/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها