بررسی نماگرهای روز دوشنبه بازار سهام نشان می‌دهد

رفتار احتیاطی معامله گران برای خرید و فروش سهام


گروه اقتصادی/ معاملات روز دوشنبه بار دیگر با کاهش شاخص‌های بازار همراه شد. در این روز شاخص کل بورس درحدود 24 هزار و 491 واحد کاهش ارتفاع داد و به سطح یک میلیون و 439 هزار واحد رسید. در فرابورس نیز شاخص آیفکس 306 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و در عدد 18 هزار و 874 هزار واحدی به کار خود پایان داد.
نمادهایی که از مجمع بازگشته‌اند بیشترین تأثیر را بر کاهش شاخص‌ها داشته‌اند
همانطور که پیش‌بینی می‌شد در هفته جاری و با بازگشایی نمادهایی که در هفته گذشته مجامع عادی سالانه خود را برگزار کرده بودند قیمت سهام در اکثر نماد‌های شاخص‌ساز روند نزولی را در پیش گرفت که این موضوع با اثر‌گذاری بر سایر نمادها، منجر به ایجاد یک جو نزولی در تمامی بازار شد.
به طور معمول وقتی که شرکت‌ها اقدام به تقسیم سود در مجامع خود می‌کنند قیمت سهام آنها تقریباً به اندازه سود‌های پرداخت شده، کاهش می‌یابد که این روند برای 180 شرکتی که در هفته گذشته مجامع خود را برگزار کردند نیز صادق خواهد بود.
در روز دوشنبه، نمادهای «فولاد»، «شبندر» و «ومعادن» در بورس و نمادهای «دی»، «آریا» و «ددانا» در فرابورس بیشترین تأثیر را بر شاخص کل این دو بازار به ثبت رساندند.
همچنین نماد‌های «شپنا»، «شبندر»، «شستا»، «فولاد»، «خودرو» و «خساپا» جزو پرتراکنش‌ترین‌های بازار بودند که همگی با کاهش قیمت، معاملات دیروز را به پایان رساندند.
سهم حقوقی‌ها فروشی نبود
در جریان معاملات دیروز حقوقی‌های فعال در بازار سهام حجم عرضه‌های خود را بشدت کاهش دادند، در این روز ارزش فروش حقوقی‌ها با 46 درصد کاهش به حدود 250 میلیارد تومان رسید. در این روز خرید‌های حقوقی از بازار نسبت به روز معاملاتی قبل بدون تغییر باقی ماند و این طیف از فعالان بازار در حدود 827 میلیارد تومان در بازار سهم خریداری کردند. در مقابل حقیقی‌ها نیز 24 درصد از ارزش خرید و 13 درصد از ارزش فروش خود را کاهش دادند تا به این ترتیب ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 18 درصدی روبه‌رو شود و به عدد 2 هزار و 374 میلیارد تومان برسد.
در این روز روند خروج پول حقیقی از بازار ادامه یافت و در حدود 470 میلیارد تومان از طرف حقیقی‌ها از معاملات سهام خارج شد. در مقابل 57 میلیارد تومان به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت وارد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/10/620945/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها