نظرسنجی دانشگاه شیکاگو از حرکت جامعه امریکا از دموکراسی به خشونت خبر داد

تمایل یک‌سوم امریکایی‌ها به قیام مسلحانه


زهره صفاری/ نارضایتی‌ها از عملکرد سران کاخ سفید در نظرسنجی‌های اخیر و ابراز تمایل حدود یک‌سوم مردم این کشور برای مقابله مسلحانه با دولت واشنگتن، جو بایدن و تیمش را که در آستانه انتخابات میاندوره‌ای به دنبال جلب حمایت رأی‌دهندگان هستند، در برابر تهدید جدی و حیاتی قرار داده است. 
به گزارش سایت کنگره امریکا، هیل، براساس آخرین نتایج نظرسنجی از سوی بخش سیاسی دانشگاه شیکاگو که در بازه زمانی 19 تا 23 مه و از جامعه آماری هزار نفری انجام شده است، اکثریت امریکایی‌ها، دولت را فاسد خوانده و حدود یک سوم آنها بر لزوم استفاده از سلاح در برابر آن تأکید دارند. بنا بر نظرسنجی‌های اخیر، دوسوم جمهوری‌خواهان و احزاب مستقل بر فساد دولت صحه گذاشته و معتقدند آنها مردم را در همه حوزه‌ها فریب داده‌اند. این در حالی است که حدود 51 درصد لیبرال‌ها با این نظر موافق هستند.  28 درصد رأی‌دهندگان امریکایی از جمله 37 درصد مالکان سلاح این خط سیر را دنبال می‌کنند که بزودی شهروندان باید در برابر دولت، سلاح به دست بگیرند. این در حالی است که 35 درصد جمهوری‌خواهان و حدود 35 درصد مستقل‌ها و همچنین یک پنجم دموکرات‌ها با این عقیده موافق هستند.
تبعات تمام نشدنی 6 ژانویه
این نتایج درست پس از آن فاش شد که کمیته ویژه تحقیقات کنگره در پرونده 6 ژانویه آخرین جلسه خود را برای تابستان به پایان رساند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امریکا را به عنوان هسته اصلی تلاش‌ها برای باطل کردن نتایج انتخابات 2022 مطرح کرد.
اما آنچه گزارش این کمیته درباره رئیس جمهور سابق امریکا را هشدارآمیز نشان داد، این بود که شواهد حاکی از آن است ترامپ نه تنها این شورش را پذیرفته بلکه با تشویق هوادارانش به حمله به کاخ کنگره، حدود سه ساعت نیز به صورت زنده این آشوب را پیگیری و در نهایت به اصرار اطرافیانش بیانیه‌ای برای خاتمه دادن به این نمایش صادر کرده و از آشوبگران خواسته تا به خانه‌هایشان برگردند. به رغم این گزارش و جرم محرز دونالد ترامپ، همچنان برخی جمهوری‌خواهان از رئیس جمهور سابق حمایت می‌کنند چراکه آنها مواردی مانند تورم، تحصیلات و جرم خیزی این روزهای امریکا را مهمتر از یافتن مقصر آشوب 6 ژانویه می‌دانند.
براساس همین یافته‌ها نظرسنجی دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد به رغم تأیید 56 درصدی امریکایی‌ها بر صحت انتخابات ریاست جمهوری امریکا اما این همراهی در میان جمهوری‌خواهان تا 33 درصد کاهش داشته است.
نکته جالب توجه اینکه مروری بر سخنرانی مقامات امریکایی نشان می‌دهد تهدید مقابله مسلحانه با دولت از سوی جمهوری‌خواهان در دوره‌های پیشین قدرت گرفتن دموکرات‌ها نیز وجود داشته به طوری که بنا به گزارش ان‌پی‌آر، در سال 2013 نیز باراک اوباما در یکی از سخنرانی‌های خود به این موضوع اشاره کرده است. اوباما که در آن زمان به عنوان رئیس جمهور امریکا، تهدید مسلحانه مردمی و بویژه جمهوری‌خواهان را علیه خود و دولتش حس کرده بود، در سخنانی برای آرام کردن مخالفانش گفت: «بدون شک شما هم جملاتی مانند اینکه «من برای محافظت از خودم در برابر دولت به سلاح نیاز دارم» یا «ما حاضر به پذیرش محدودیت‌ها نیستیم چراکه دولت می‌خواهد سلاح را از دست ما دربیاورد» را شنیده‌اید. اما باید به آنها بگویم ما همان دولتی هستیم که خودتان انتخاب کرده‌اید.»
شکاف داخلی امریکا
وقایع پس از ژانویه 2020، نه تنها دوقطبی در میان احزاب امریکایی بلکه به‌تدریج جامعه مدنی امریکا را نیز دچار آسیب کرد، به طوری که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اختلاف میان محافظه کاران و لیبرال‌ها رو به افزایش است و حدود یک چهارم امریکایی‌ها به خاطر مسائل سیاسی با یکدیگر دچار اختلاف شده و حتی دوستانشان را از دست داده‌اند. براساس آخرین گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، بررسی‌ها نشان می‌دهد که 52 درصد گروه‌های دوستانه در امریکا در این مدت براساس دیدگاه‌های سیاسی تشکیل شده‌اند و در واقع همسویی سیاسی در صدر معیارهای ایجاد گروه‌های دوستانه در امریکا بوده است. همین امر نیز بر فرایند اعتمادسازی در جوامع تأثیر گذاشته و در بسیاری از موارد سبب افزایش شکاف‌های داخلی در جوامع امریکا شده و حتی موضعگیری‌ها را شدت بخشیده است. به گزارش هیل، بیش از 70 درصد جمهوری‌خواهان و 70 درصد دموکرات‌ها معتقدند طرف دیگر برای القای باورهای خود که عمدتاً اطلاعات نادرست خود درباره وقایع سیاسی است، حزب مخالف وهوادارانش را تحقیر می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/4/620997/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها