ضرورت اصلاح اساسی نظام بانکی در تدوین برنامه هفتم توسعه

روابط بانک با مشتریان نیاز به اصلاح دارد


رئیس کل بانک مرکزی گفت: یک سری روابط که شامل روابط بانک‌ها با مشتریان، روابط بانک‌ها با بانک مرکزی و روابط دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها می‌شود نیاز به اصلاح دارد.
علی صالح‌آبادی افزود: برای اصلاح روابط متقابل دولت، بانک مرکزی، بانک‌ها و مشتریان نیازمند همکاری بخش‌های مختلف در قوای سه‌گانه هستیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی در همایش برنامه دوم گام انقلاب، درخصوص ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: با توجه به محورهای مهم که انتظار می‌رود در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شود، موضوعات تأمین مالی، اصلاح نظام بانکی، استانداردهای بانکی در سطح دنیا و رسیدن بانک‌های ما به آن، اصلاح کفایت سرمایه و اصلاح رابطه بانک‌ها با دولت و بانک مرکزی از اهمیت برخوردار است.
صالح‌آبادی گفت: در برنامه‌های قبلی شاهد انحرافاتی بودیم که درواقع بین آنچه محقق شده و در برنامه بوده تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین به نظر می‌رسد ضرورت دارد آسیب‌شناسی از برنامه‌های قبلی داشته باشیم که چرا به اهداف نرسیدیم، نمی‌توان در برنامه، آرمان و آرزوها را بنویسیم اما الزامات آن را 
به درستی مد نظر قرار ندهیم چراکه اهداف مورد نظر محقق نخواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: به نظر می‌رسد مرکز پژوهش‌های مجلس که در این امور پیشگام است باید آسیب‌شناسی دقیقی در برنامه‌های قبلی داشته باشد، باید اهدافی که پیش‌بینی می‌شود و الزامات رسیدن به آنها هم در برنامه‌های توسعه تدوین شود و روی کاغذ بیاید.
صالح‌آبادی همچنین با اشاره به خطای مهمی که در برنامه توسعه وجود دارد، اظهار کرد: برخی دستگاه‌های ما خلأهای قانونی دارند که متأسفانه می‌گویند این موارد را در یکی از بندهای برنامه‌ توسعه بیاوریم تا آن خلأ قانونی حل شود که چنین نگاه و رویکردی درست نیست.
وی ادامه‌داد: در تدوین برنامه توسعه هم به‌ بایدها و هم به نبایدها باید نگاه کنیم. همچنین محدودیت منابع مالی هم از نکاتی است که باید در برنامه به آن دقت شود چرا که متأسفانه در تأمین مالی، نگاه‌ها بانک‌‌پایه است.
وی با بیان اینکه نیازمند اصلاحات اساسی نظام بانکی در تدوین برنامه هفتم هستیم، تأکید کرد: یک سری روابط نیاز به اصلاح دارد که شامل روابط بانک‌ها با مشتریان، روابط بانک‌ها با بانک مرکزی و روابط دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها می‌شود. در این مورد به عزم جدی بخش‌های مختلف اعم از قوای سه‌گانه کشور نیازمندیم.
صالح‌آبادی همچنین تدوین استراتژی توسعه کسب و کار را از الزاماتی دانست که در تحقق کامل برنامه هفتم مؤثر است.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نیازمند اصلاح روابط دولت، بانک مرکزی و مشتریان هستیم. موضوعاتی نظیر تأمین مالی، اصلاح نظام بانکی، رسیدن به استانداردهای بانکی، اصلاح کفایت سرمایه و اصلاح بانک‌ها با دولت و بانک مرکزی از جمله مواردی است که باید به علت اهمیت حضور در برنامه هفتم، اصلاح شوند.
وی با تأکید بر اینکه انحرافاتی در برنامه‌ها مشهود بود که معتقدم باید آسیب‌شناسی شود، گفت: مرکز پژوهش‌ها به عنوان پیشگام باید آسیب‌شناسی این مسیر را انجام دهد. شناسایی ابزارهای لازم برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی‌شده را باید روی کاغذ بیاوریم.
صالح‌آبادی گفت: دستگاه‌هایی هم هستند که ضعف قانونی دارند و باید این ضعف‌ها در برنامه، شناسایی و حل شوند. در تدوین برنامه توسعه هم به‌ بایدها و هم به نبایدها باید نگاه کنیم. همچنین محدودیت منابع مالی هم از نکاتی است که باید در برنامه به آن دقت شود چرا که متأسفانه در تأمین مالی، نگاه‌ها بانک‌‌پایه است.
برنامه‌های توسعه محل پرداختن به همه مسائل نیست
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برنامه‌های پنج ساله توسعه محل پرداختن به همه مسائل نیست و باید مسائل راهبردی شود.
سید احسان خاندوزی در همایش ملی اولین برنامه گام دوم انقلاب؛ ضرورت تغییر ریل سیاستگذاری کشور در تدوین برنامه هفتم توسعه که در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، اظهار داشت: در جامعه‌ای که سیاستگذاران آن در گذشته به کوته‌نگری و تصمیمات فوریتی مبتلا بودند تدوین برنامه‌های توسعه، فرصت مغتنمی برای خروج از روزمرگی‌هاست.
وی افزود: سال ۹۵ که ماه‌های پایانی تدوین برنامه ششم توسعه بود، کمتر از امروز دچار روزمرگی و فوریت بودیم و در چنین شرایطی ضروری است که سیاستگذاران با دقت بیشتری در تدوین برنامه هفتم توسعه گام بردارند و از تصمیمات فوریتی اجتناب کنند.
وزیر اقتصاد تأکید کرد: وقتی از برنامه هفتم توسعه صحبت می‌کنیم، باید فراتر از قوای مقننه و مجریه نگاه کرده و به اجماع بین قوا توجه کنیم. خاندوزی بیان کرد: نخستین گام در شکل‌گیری سند برنامه هفتم توسعه این است که قواره و چهارچوب برنامه بر اساس سیاست‌های کلی باشد.
وی در ادامه گفت: اگر رویکرد مجمع تشخیص به تدوین برنامه تغییر کند، شاهد بهبود در برنامه توسعه هفتم خواهیم بود. وزیر اقتصاد تأکید کرد: چنانچه انتخاب‌های سیاستی در سیاست‌های کلی برنامه تعیین تکلیف شود، می‌توانیم به نتایج برنامه امیدوار باشیم.
خاندوزی با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی مسائل در برنامه هفتم توسعه افزود: اگر اولویت‌بندی نکنیم، خروجی برنامه مثل پروژه‌های متعدد عمرانی کشور می‌شود که بسیاری نیمه‌کاره و بدون نتیجه مانده است.
وی تصریح کرد: مشکل ما امروز ندانستن راهکارها نیست، بلکه خود سیاستگذار به اهداف تدوین شده خودش پایبند نیست و در مواردی سیاست‌ها متناقض است.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: وقتی بانک یا صندوق‌های بازنشستگی ناتراز است و ما سیاست‌هایی اعمال می‌کنیم که ناترازی‌ها تشدید می‌شود نمی‌توان انتظار داشت آمال و آرزوهای خوب محقق شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/7/621007/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها