اخبار


پیش‌بینی افزایش تولید برنج کشور به بیش از ۲.۴ میلیون تن طی امسال

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش‌بینی می‌شود تولید برنج امسال در شالیزار‌های کشور ۲۰ درصد افزایش یابد و از 2 میلیون و ۴۰۰ هزار تن در کشت اول، دوم و پرورش رتون فراتر رود.
به گزارش «ایران» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شایگان ادیبی اعلام کرد: در سال‌های معمولی وضعیت کشت و کار برنج در کشور به گونه‌ای است که حدود دو میلیون تن برنج سفید تولید می‌شود که امسال به علت کاهش قیمت کود‌های شیمیایی بویژه کود‌های فسفاته و پتاسه، مصرف متوازن این کود‌ها در زراعت برنج، استقبال شالیکاران از طرح کشت قراردادی و کشت ارقام پرمحصول شاهد افزایش کشت و برداشت مکانیزه این محصول هستیم. مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: مازندران به‌عنوان قطب اصلی تولید برنج در کشور، حدود نیمی از برنج کشور را تأمین می‌کند. به گفته وی، استان مازندران امسال به تنهایی برنج سفید با تناژ یک میلیون تن را تولید و روانه بازار مصرف خواهد کرد.
 
صادرات تخم‌مرغ متوقف شد

رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران با اشاره به کاهش شدید مصرف تخم‌مرغ و افت قیمت این محصول گفت: حدود یک‌ماه است که صادرات تخم‌مرغ انجام نمی‌شود.
ناصر نبی‌پور در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به افت قیمت تخم‌مرغ گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری به ۳۲ هزار تومان رسیده و نسبت به هفته گذشته حدود ۵ هزار تومان ارزان شده است.
وی با اشاره به مازاد تولید و کاهش قدرت خرید مردم توضیح داد: وقتی که قیمت یک شانه تخم‌مرغ درب مرغداری حدود ۷۰ هزار تومان است، در مغازه‌ها نرخ آن به حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد که با توجه به این مسأله، قدرت خرید مردم کاهش یافته و بسیاری توان خرید تخم‌مرغ را مانند گذشته ندارند.
این فعال صنفی درباره اینکه میزان مصرف تخم‌مرغ نسبت به سال گذشته چقدر کاهش یافته است، گفت: هنوز برآوردی در این زمینه نداریم اما وضعیت بازار گویای این مسأله است که مصرف تخم‌مرغ کاهش یافته ضمن اینکه صادرات این محصول در یک‌ماه اخیر متوقف شده است. نبی‌پور دلیل این مسأله را قیمت بالای تولید عنوان کرد و افزود: وقتی قیمت تخم‌مرغ در مرز بالای ۳۰ هزار تومان باشد، صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد، پیش از این برخی تولیدکنندگان به‌دلیل تولید مازاد، حاضر بودند حتی با زیان نیز صادرات را انجام دهند چرا که محصول روی دست آنان مانده بود.
 
سخنگوی کمیسیون کشاورزی:
 امسال خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن می‌رسد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه امسال اتفاقات خیلی خوبی در حوزه خرید تضمینی گندم افتاده است، گفت: تا پایان سال، ذخایر استراتژیک گندم کشور تأمین شده است.
 به گزارش «ایران» به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه با اعلام اینکه تا الان بیش از ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خرید کرده‌ایم، افزود: تقریباً ۴۷ هزار میلیارد تومان از پول گندمکاران پرداخت شده و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان آن باقی مانده است. وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا الان، دولت برابر با ۳ سال گذشته پول گندم به کشاورزان پرداخت کرده است، چرا که قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌جاری نسبت به سال گذشته به یکباره بیش از ۲ برابر شد، اظهار کرد: فکر می‌کنم در کمتر از یک ماه مطالبات گندمکاران کاملاً تسویه شود.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در حوزه گندم خریدهای بیشتری نیز خواهیم داشت و پیش‌بینی ما این است که امسال خرید تضمینی گندم به ۷ میلیون تن برسد، خاطرنشان کرد: گندمکاران کشور امسال واقعاً شق‌القمر کرده‌اند و از این بابت از همه کشاورزان کشور ممنون و سپاسگزاریم.

رئیس سازمان چای کشور:
خرید برگ سبز چای از مرز ۸۰ هزارتن عبور کرد

رئیس سازمان چای کشور از کاهش ۱۷ تا ۳۰ درصدی قیمت چای خارجی خبر داد و گفت: بیش از ۸۰ هزار تن برگ سبز چای از ابتدای فصل برداشت تاکنون در شمال کشور خریداری شده است.
«حبیب جهانساز» در گفت‌و‌گو با ایرنا درباره قیمت چای داخلی و میزان تولید آن، افزود: مجموع مبلغ خرید برگ سبز چای داخلی ۶۸۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۰۳ میلیارد تومان آن معادل ۷۳ درصد به چایکاران پرداخت شده است و بقیه نیز به حسابشان واریز می‌شود. رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه ۶۶ درصد این محصول چای درجه یک و ۳۴ درصد چای درجه ۲ است، تصریح کرد: از این میزان خرید برگ سبز چای تاکنون ۱۸ هزار تن چای خشک استحصال شده است.
وی نیاز سالانه کشور را ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: هر ساله نزدیک به ۳۰ هزار تن چای خشک از محل تولید داخل و ۷۰ هزار تن از محل واردات تأمین می‌شود. جهانساز با اشاره به اینکه ۹۰ درصد میزان خرید برگ سبز چای کشور مربوط به استان گیلان است، اظهار داشت: در چین نخست ۵۰ هزار تن برگ سبز و در چین دوم ۳۰ هزار تن برگ سبز چای خریداری شده است و خرید این محصول تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت. وی اضافه‌کرد: با توجه به هزینه‌های تمام شده، تولید و کیفیت و درجه‌بندی چای شامل ممتاز، زرین، شکسته، قلم و چوب قیمت‌های متفاوتی دارد که اکنون هر کیلوگرم چای خشک در کارخانه‌های فرآوری بین ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، البته در صورت بسته‌بندی و برندسازی با قیمت‌های کیلویی ۱۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.
 
هشدار بارش باران به شالیکاران و دامداران

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط بارش، شالیکاران و دامداران هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
غلامی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به پیش‌بینی بارش شدید باران، کشاورزان نسبت به بازکردن خروجی کرت‌های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزارع و تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده قبل از شروع بارندگی اقدام کنند.
به گفته او، با توجه به وقوع بارندگی کشاورزان از آبیاری مزارع سویا و پنبه اجتناب کنند و همواره زه‌کشی و پاکسازی باغ‌ها و مزارع را در دستور کار خود قرار دهند. غلامی می‌گوید: کشاورزان نسبت به تسریع انتقال محصولات برداشت شده به مکان مسقف اقدام کنند. کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: دامداران از مصرف آب باران در دامداری اجتناب و از ورود آب گل‌آلود به استخرها جلوگیری کنند.
براساس اعلام مرکز‌پایش هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۶۴.۳ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۱۴۰.۲ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۲۹.۴ میلی متر است که این امر افزایش ۱۷.۲ درصدی نسبت به سال قبل و کاهش ۲۸.۴ درصدی دوره نرمال را نشان می‌دهد.
براساس نقشه‌های هواشناسی طی ۲ روز آینده در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، برخی نقاط هرمزگان و جنوب شرق فارس در برخی ساعات بویژه بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و در نقاط مستعد بارش تگرگ و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود‌.
روز سه‌شنبه گستره بارش‌ها افزایش یافته و این وضعیت در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب فارس، تنگه هرمز، دریای عمان، جنوب خراسان جنوبی، غربی و جنوب یزد پیش‌بینی می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/9/621013/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها