گفت‌وگوی «ایران» با مهسا قربانی، داور بین‌المللی که برای قضاوت در جام جهانی فوتبال زنان دعوت شده است

منافع ملی برای مسئولان فدراسیون فوتبال اهمیتی ندارد


محمدمحمدی سدهی/ مسابقات جام‌جهانی فوتبال زنان تابستان ۲۰۲۳ به میزبانی کشورهای استرالیا و نیوزلند برگزار می‌شود و در این بین مهسا قربانی داور وسط و انسیه خباز مافی‌نژاد کمک داور، دو داور زن کشورمان این شانس را دارند که به عنوان اولین داوران زن ایرانی و همچنین اولین داوران زن محجبه در این رقابت‌ها سوت بزنند اما وضعیت آشفته فدراسیون فوتبال و بی‌توجهی مسئولان این فدراسیون باعث شده شانس انتخاب این داوران کمرنگ شود و در صورت ادامه این روند به‌طور کامل از دست برود. 
مهسا قربانی، داور فوتبال زنان در خصوص شرایط فعلی به خبرنگار «ایران» گفت: «مسابقات جام جهانی زنان تابستان سال آینده برگزار و لیست داوران چهار ماه قبل از برگزاری این مسابقات اعلام می‌شود، با توجه به این موضوع می‌توانیم هنوز امیدوار باشیم که در صورت همکاری مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان برای نخستین بار در جام جهانی قضاوت کنیم. البته نباید رؤیایی فکر کنم چرا که مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان برای قضاوت ما در این مسابقات مهم هیچ گونه اقدامی انجام نداده‌اند و به نوعی در خواب ناز هستند.» او صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «متأسفانه اولویت‌های مسئولان فدراسیون ما چیز دیگری است و در صورتی که مسئولان ما از خواب بیدار شوند، می‌توانیم در جام جهانی قضاوت کنیم. متأسفانه ما که VAR نداریم و نمی‌توانیم مسابقات مردان را در کشور خودمان قضاوت کنیم به این دلیل از مسئولان می‌خواهیم شرایطی فراهم کنند تا به کشورهای دیگر اعزام شویم و این الزامات فیفا را انجام دهیم.»
این داور بین‌المللی فوتبال زنان در خصوص اهمیت قضاوت داوران زن ایرانی در جام جهانی افزود: «این فرصتی فوق‌العاده برای داوران زن ایرانی است و این‌گونه نیست که ما دائم به مسابقات مهم دعوت شویم و در این مسابقات قضاوت کنیم. به این دلیل باید هرچه زودتر الزامات فیفا را عملی کنیم تا بتوانیم در جام جهانی زنان حداقل از تیم داوری نماینده داشته باشیم. سال گذشته دوره‌های VAR را در امارات گذراندم و توانستم تمامی لایسنس‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارم اما الزامات فیفا مهمتر از لایسنس VAR است و باید تجربه کار کردن با این تکنولوژی و همچنین قضاوت مسابقات مردان را داشته باشیم که متأسفانه هیچ کدام از این الزامات را نداریم و هیچ‌گاه این شرایط برای ما فراهم نبود.»
قربانی افزود: «ما هر روز خبرهایی درخصوص قضاوت داوران خانم در مسابقات مردان در لیگ‌های معتبر دنیا و حتی کشورهای اطراف‌مان می‌شنویم اما خودمان هیچ‌گاه در این مسیر گامی برنداشتیم. من و آقای فغانی در سال 2020 برای قضاوت در جام جهانی انتخاب شدیم و از آن زمان تاکنون فدراسیون فوتبال حتی یک قدم هم برای ما برنداشت و در کل این موفقیت‌های داوران حاصل تلاش خودشان است نه فدراسیون. داوران برای فدراسیون اهمیتی ندارند و این بی‌توجهی مسئولان نسبت به داوران غم انگیز است.» او بیان داشت: «فیفا پس از دیدار تیم‌های ایران و لبنان در مرحله مقدماتی جام جهانی قطر که در مشهد برگزار شد، نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران ارسال و بر این الزامات تأکید کرد. من همان زمان با میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون و اعضای هیأت رئیسه فدراسیون جلساتی برگزار کردم و پیشنهاد دادم که من و خانم مافی‌نژاد را به خارج از کشور اعزام کنند تا این دو الزام مهم فیفا را کسب کنیم اما متأسفانه به پیشنهاد من پاسخی داده نشد.»
این داور فوتبال زنان گفت: «فیفا بعد از ارسال آن نامه حتی با فدراسیون‌های فوتبال در سراسر دنیا تماس گرفت و اهمیت این دو موضوع را به اطلاع فدراسیون‌های مربوطه رساند، پس از این اتفاق رقابت سختی بین تمامی کشورها صورت گرفت و فدراسیون‌های کشورهای دیگر سریعاً اقداماتی در این خصوص انجام دادند بجز فدراسیون فوتبال ایران که موضوع برای مسئولان ما اهمیتی نداشت. ما از این موضوع کاملاً اطلاع داریم و اخبار کشورهای دیگر را دنبال می‌کنیم و می‌بینیم که حتی کشورهای اطراف مان هم تلاش می‌کنند تا الزامات مدنظر فیفا را برای داوران شان فراهم کنند.» قربانی افزود: «56 داور برای قضاوت مسابقات جام‌جهانی زنان از سراسر دنیا انتخاب شده‌اند و من خبر دارم که 55 داور تجربه قضاوت مسابقات مردان را دارند و تنها من هستم که مسابقات آقایان را قضاوت نکرده‌ام. داوران ایرانی چه در بخش زنان و چه در بخش مردان، داوران بسیار خوبی هستند و در صورت حضور در مسابقات مهم می‌توانند کیفیت خوب شان را به دنیا نشان دهند. مثل همان اتفاقی که برای آقای علیرضا فغانی و خانم گلاره ناظمی در فوتسال افتاد و اینها توانستند نظر فیفا را با قضاوت‌های خوب‌شان جلب کنند.» او در پاسخ به این سؤال که فدراسیون فوتبال چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟ بیان کرد: «فدراسیون فوتبال می‌تواند از روابط خوب خود با کشورهای همسایه استفاده کند تا ما بتوانیم با حضور در کشورهای دیگر هم قضاوت با VAR را تجربه و هم مسابقات فوتبال مردان را قضاوت کنیم. متأسفانه تمام کوتاهی‌ها از سوی حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال است. او پیش از این داور بین‌المللی بوده و از اهمیت قضاوت داوران زن ایرانی در جام جهانی اطلاع دارد اما نمی‌خواهد که این موضوع عملی شود. برای مسئولان فدراسیون مهم نیست که ما بتوانیم این تجربه فوق‌العاده را داشته باشیم.»
این داور فوتبال زنان با انتقاد دوباره از کامرانی‌فر و مسئولان فدراسیون افزود: «مسئولان فدراسیون تنها در پیشبرد منافع شخصی‌شان گام بر‌می‌دارند و منافع ملی برای آنها اهمیتی ندارد. این در حالی است که کامرانی‌فر می‌تواند به سادگی و حتی با ارسال یک ایمیل به ما کمک کند تا زحمات‌مان به راحتی هدر نرود اما این کار را انجام نمی‌دهد. عجیب است که هیچ‌کس با وجود اهمیت موضوع، کاری برای ما و در واقع داوری ایران انجام نمی‌دهد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/20/621020/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها