وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

نسبت تراکم جمعیت و پراکندگی مراکز درمانی عادلانه نیست


وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از مشکلات اصلی حوزه سلامت در کلانشهر تهران این است که نسبت عادلانه‌ای بین تراکم جمعیت و پراکندگی مراکز درمانی وجود ندارد، گفت: تراکم جمعیت در جنوب تهران بیشتر است ولی مراکز بیمارستانی و درمانی بیشتر در شمال شهر قرار دارند.
دکتر بهرام عین‌اللهی در آیین بهره‌برداری از مرکز آموزشی، درمانی فیروزآبادی شهرری ادامه داد: وزارت بهداشت دولت سیزدهم طرح «عدالت و تعالی نظام سلامت» را در دستور کار قرار داده و اصلاح چنین نارسایی‌هایی از اهداف آن است.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی همچنین شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی بار دیگر به طرح دارویار و پرداختن به مباحث مهمی چون تأمین پزشک در مناطق محروم و واکسیناسیون پرداخت. وی با اشاره به شرایط بیماری کرونا در کشور تأکید کرد:  ما بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها را هم خواهیم داشت. بر این اساس خواهشم از والدین این است که برای تمام کودکان بالای ۱۲ سال یک‌بار دیگر واکسن یادآور بزنند. 
به هر حال بچه‌ها وقتی به مدرسه می‌روند، ممکن است شیوه‌نامه‌ها را به طور کامل رعایت نکنند و مبتلا شوند. واکسیناسیون به آنها کمک می‌کند. دانشجویان نیز حتماً تزریق دوز یادآور را انجام دهند. در هر نوع اجتماعی که در هر جایی انجام شود، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و واکسیناسیون را توصیه می‌کنیم. وی درباره وضعیت ذخایر واکسن کرونا در کشور، گفت: تقریباً از آذر سال ۱۴۰۰ هیچ نوع واکسن خارجی خریداری نکردیم. البته مقداری واکسن اهدایی از برخی کشورها داشته‌ایم. شش مرکز تولید واکسن‌مان در کشور به میزان فراوان واکسن تولید می‌کنند و حتی این امکان را داریم که به کشورهای دیگر هم واکسن صادر کنیم.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درباره عدالت‌محوری در بهداشت و درمان و دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در مناطق دوردست کشور، گفت: یکی از نکات مهمی که در وزارت بهداشت مورد نظر است، این است که بتوانیم عدالت را در کشور ایجاد کنیم. در برخی نقاط کشور میزان مراکز درمانی‌مان نسبت به جمعیت بسیار بالاست و در برخی نقاط پایین است. برنامه ما این است در مناطقی که میزان تخت و مراکز درمانی‌مان کم است، بتوانیم اینها را ایجاد کنیم. در همین شهر تهران می‌توان دید که در شمال شهر تهران عمده مراکز درمانی ما تراکم پیدا کردند و در جنوب شهر تهران تعداد بیمارستان‌ها کمتر است. این نابرابری را می‌بینیم. گسترش مراکز درمانی و بیمارستانی در مناطق جنوبی از برنامه‌های ماست.
وی افزود:  در دولت سیزدهم در همین چند ماه با اعتبار 2 هزار میلیارد تومان حدود ۱۰ هزار تخت را در حدود ۷۹ مرکز درمانی تجهیز کردیم که رکوردی بسیار خوب محسوب می‌شود. به هر حال دوستان به صورت جهادی عمل می‌کنند تا این افتخار را ایجاد کنند. در زمینه نیروی انسانی هم جزو برنامه‌هایمان است که بتوانیم به مناطقی که کمتر پزشک متخصص، عمومی یا دندانپزشک دارند، بیشتر پزشک اعزام کنیم. البته باید شرایطی هم در کشور ایجاد شود که این نیروهای متخصص بتوانند ماندگاری بیشتری داشته باشند. بحث بومی‌گزینی هم از نکات مهم است. طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، امسال در رشته پزشکی ۲۰ درصد افزایش ظرفیت داریم که به بومی‌های محل اختصاص دادیم. زیرا ماندگاری افراد بومی در محل خدمت بیشتر خواهد بود و این اقدام می‌تواند در تأمین مناطق محروم مؤثر باشد.
وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای ماندگاری نیروی انسانی در مناطق محروم، گفت: در حال حاضر از نظر دریافتی‌های مناطق محروم مباحثی مطرح شده و اخیراً هم در شورای حقوق و دستمزد  تمهیداتی را اندیشیدیم که این افراد بتوانند  دریافتی‌های بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال اعلام کردیم که در مناطق محروم سقف درآمد را برداریم. پیشنهادی را هم به مجلس شورای اسلامی داشتیم که مالیات این افراد را کمتر منظور کنند که این‌بار رأی نیاورد، اما امیدواریم در قانون بودجه بعدی رأی بیاورد. به هر حال برای اینکه بتوانیم ماندگاری را افزایش دهیم، باید این تمهیدات را داشته باشیم و پزشکان در مناطق محروم مالیات‌های کمتری دهند. موضوعاتی هم خارج از وزارت بهداشت است. به عنوان مثال استانداران و فرمانداران می‌توانند شرایطی را ایجاد کنند که منجر به ماندگاری بیشتر متخصصان شود؛ از نظر اسکان، رسیدگی به فرزندان‌شان و... که این موارد در شورای سلامت استان‌ها می‌تواند مطرح و برایش تصمیم‌گیری شود.
 لزوم کاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان
عین‌اللهی گفت: متأسفانه در حال حاضر پرداخت از جیب مردم زیاد است و باید کاهش یابد. شاید الان حدود ۴۶ درصد است که باید آن را به ۲۴ الی ۲۵ درصد برسانیم. تنها راهکار آن هم بیمه‌ها هستند که باید بتوانند این اقدام را انجام دهند. در عین حال در حوزه درمان باید بیماری‌ها و مصرف داروها تعریف شده باشد و... یکی از نکاتی که در کشور داریم و باید به صورتی حلش کنیم، این است میزان دارویی که در هر نسخه نوشته می‌شود، در دنیا به طور متوسط ۱.۵ قلم است، اما متوسط میزان داروی ما در هر نسخه سه قلم است. 
مصرف داروی ما بیش از نرم و متوسط جهانی است و این هم از نکاتی است که با فرهنگسازی، آشنایی بیشتر پزشکان و ... باید اصلاح شود تا دارو به اندازه‌ای که مورد نیاز است، مصرف شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/22/621028/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها