اخبار


تصمیم ویژه مجمع درباره درآمد‌های حاصل از فروش نفت و گاز

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته در جلسه فوق‌العاده خود که با حضور معاونان سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس صندوق ملی برگزار شد، ضمن تأکید بر قطع وابستگی بودجه به درآمد‌های حاصل از صادرات نفت و گاز، درباره این درآمد تصمیم‌ جدیدی اتخاذ کردند. 
مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام «تأمین مالی هزینه‌های دولت با افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها از محل مالیات و سایر درآمد‌های عمومی و مولدسازی دارایی‌های دولت صورت گیرد.» همچنین پیرامون عواید حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی مصوب کردند که این عواید «صرفاً به سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های زیرساختی و توسعه‌ای اختصاص یابد.»مطابق مصوبه مجمع این امر تا پایان برنامه هفتم باید محقق شود.


باقری در نشست کمیسیون امنیت ملی مجلس:
اجلاس آستانه نماد هوشمندی سیاسی ایران بود

گروه سیاسی/ به گزارش مهر، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در نشست با اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، «فرصت‌ربایی» را یکی از ویژگی‌های دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در سیاست همسایگی، روابط با همسایگان سقف ندارد. باید از همه ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه استفاده کرد تا با «تعامل حداکثری با همسایگان» بستر لازم برای «پیوندهای پایدار و بلندمدت اقتصادی میان کشورهای منطقه» فراهم شود. 
دیپلمات برجسته کشورمان با اشاره به ناکامی رئیس‌جمهور امریکا در تحقق اهداف سفرش به منطقه، تأکید کرد: برنامه‌ریزی اجلاس آستانه به فاصله چند روز پس از سفر ناموفق بایدن به منطقه، نشانه «هوشمندی دیپلماسی ایران» و نماد برتری «گفتمان تعامل منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران» است.
مؤلفه‌های جدید قدرت ایران
وی در ادامه، آشکار شدن ضعف‌های بنیادین یکجانبه‌گرایی و چالش‌های بزرگ سیاسی و اقتصادی امریکا در حفظ جایگاه هژمون جهانی را یادآوری و تصریح کرد: پیوستن ایران به «سازمان همکاری شانگهای» و «مجموعه بریکس»، قدرت راهبردی و جایگاه ژئواستراتژیک چندجانبه‌گرایی را به صورتی معنادار، ارتقا می‌بخشد. 
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در عین حال با تأکید بر اهمیت الگوی تدوین برنامه‌های بلندمدت روابط گفت: این الگو که در مقطع اخیر علاوه بر چین و روسیه، ونزوئلا و ترکیه را هم در برگرفته به «پایدارسازی روابط اقتصادی» منجر شده و به‌طور مؤثر مانع تأثیرگذاری تکانه‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی بر وضعیت اقتصادی کشور شده و خنثی‌سازی تحریم‌ها را در میدان اقتصاد و تجارت معنا می‌بخشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/2/621030/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها