آیت الله رئیسی لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک را پس از تصویب طرح مشابه در پارلمان بلژیک به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد

بازگشت دیپلمات اسیر ایرانی در مرحله پایانی


گروه سیاسی/ روز گذشته رئیس جمهور ماده ‌واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در مقطع عمومی» را ابلاغ کرد و دو لایحه «اصلاح بودجه» و «معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک» نیز به مجلس ارسال شد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی ماده ‌واحده «افزایش ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در مقطع عمومی» مصوب جلسه ۸۶۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای اجرا به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان سنجش آموزش کشور و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ماده واحده قرار است جمع ظرفیت پذیرش دندانپزشکی در مقطع عمومی از حدود هزار و 750 نفر در سال ۱۴۰۰ به 3 هزار و 325 نفر در سال ۱۴۰۴ افزایش پیدا کند.
ارسال لایحه معاهده انتقال محکومان
لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک با امضای رئیس جمهور برای سیر مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. هیأت وزیران در جلسه ۲۲ تیر ۱۴۰۱، با پیشنهاد وزارت دادگستری مبنی بر لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک مشتمل بر ۲۲ ماده موافقت کرد.لزوم استقرار روشمند همکاری‌های قضایی بین دولت‌های طرف معاهده و آثار مثبت ناشی از اتخاذ تدابیر و ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای اتباع دو دولت و در راستای زمینه‌سازی برای گسترش مناسبات دو کشور و ارتقای سطح همکاری دوجانبه و تحکیم مناسبات میان آنها، از دلایل موافقت دولت با لایحه یاد شده است. پنجشنبه گذشته پارلمان بلژیک به لایحه انتقال محکومان به حبس، رأی مثبت داد که مطابق آن، زمینه مبادله برخی از زندانیان میان بلژیک و ایران فراهم می‌شود. ناظران سیاسی بر این باورند که با تصویب دوسویه این لایحه در کشورهای ایران و بلژیک، زمینه انتقال اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که برخلاف عرف دیپلماتیک، متهم و در این کشور زندانی شده است، به کشور فراهم می‌شود.
ارسال لایحه «اصلاح قانون بودجه»
همچنین رئیس جمهور لایحه «اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد. به گزارش ایرنا، هیأت وزیران در جلسه ۱۵ تیر ۱۴۰۱، به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه  و اداری و استخدامی کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به منظور رفع اشکالات و ابهامات برخی از احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در زمینه کنترل قیمت کالاها و افزایش عادلانه میزان حقوق و دستمزدها و برقراری معافیت مالیاتی نسبت به سود یا جوایز متعلق به حساب‌های بانکی و نظارت عمومی بر تسهیلات و تعهدات غیرجاری اخذ شده از بانک‌ها، لایحه اصلاح قانون مذکور را به تصویب رساند. لایحه یاد شده در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۱ به امضای رئیس‌جمهور رسید و برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
تأکید بر تقویت معیشت بازنشستگان
 رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب برگزار شد، از جایگاه والای بازنشستگان در کشور به عنوان صاحبان تجربه تجلیل کرد و از اراده جدی دولت برای تقویت معیشت آنان خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این جلسه، ضمن گرامیداشت روز تکریم بازنشستگان، از اراده جدی دولت برای حمایت و تقویت معیشت بازنشستگان کشور خبر داد. رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با رعایت عقلانیت در تصمیم‌گیری‌ها خود را مکلف به اجرای عدالت می‌داند، گفت: چنان که پیش از این هم بارها اعلام شده، دولت به طور کامل در جریان مسائل اقتصادی جامعه و معیشت اقشار مختلف از جمله بازنشستگان قرار دارد و توجه به این مسأله حیاتی و تلاش برای بهبود آن، لحظه‌ای از اولویت‌های اینجانب خارج نشده است.
حقوق بازنشستگـان در مسیر کارشناسی
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه بررسی موضوع حقوق بازنشستگان در مسیرهای کارشناسی قرار دارد، بخش‌های مرتبط با این موضوع را مکلف کرد که هر چه سریع‌تر تصمیمات مؤثر و منطبق با قانون و به نفع معیشت بازنشستگان، در مسیر ابلاغ و اجرا قرار گیرد. در این جلسه علاوه بر بررسی موضوع حقوق بـــــــــــازنشستگان، تصمیماتی نیز درباره الزامات مربوط به اسقاط خودروهای فرسوده اتخاذ شد. بر این اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن ارائه گزارشی از وضع تولید خودرو، موتورسیکلت و کامیون در کشور، پیشنهاد خود در زمینه حل مشکلات موجود در اجرای طرح اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده را مطرح کرد. اعضا پس از بحث و بررسی در این‌باره مقرر کردند دولت در راستای اجرای قانون جدید ساماندهی صنعت خودرو، الزامات اجرا، راهکارهای رفع موانع و مشکلات و نیز تعیین تکلیف این طرح را در قالب لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند تا هر چه سریع‌تر زمینه اجرای قانون مذکور فراهم شود. در پایان جلسه نیز گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی درباره تکالیف مندرج در قانون مصوب بودجه کل کشور در راستای اجرای هر چه سریع‌تر قانون واگذاری سهام براساس اولویت‌های گوناگون تعیین شده، مورد بررسی قرار گرفت.
بازدید از اولین نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران
آیت‌‎الله رئیسی همچنین عصر دیروز از اولین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران که در محل مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، بازدید کرد و در این بازدید با فعالان بخش‌ها و غرفه‌های مختلف این نمایشگاه  گفت و گو کرد. اولین رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران از یکشنبه آغاز شده و امروز نیز ادامه خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/2/621031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها