«ایران» از خط شکنی نیروهای جوان و انقلابی در حوزه ماهواره و پهپاد گزارش می‌دهد

ماهواره‌بر قائم در صف پرتاب به فضا


گروه سیاسی/  طی یکسال گذشته حجم اخبار موفقیت‌های ایران در حوزه‌های هسته‌ای، موشکی و پهپادی افزایش یافته است؛ اما در حوزه پرتاب ماهواره و ماهواره‌برهای پیشرفته ایرانی می‌توان با قاطعیت گفت که ایران با شروع به کار دولت سیزدهم از یک خودتحریمی و بی‌خبری از این حوزه عبور کرده و هر روز اخبار موفقیت‌های آن گواهی بر سرعت حرکت فضایی ایران در نهادهای مختلف است.
در آخرین نمونه فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در گفت‌وگویی در حاشیه دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: امسال ماهواره‌های جدیدی را با ماهواره‌بر قائم در مدار قرار خواهیم داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوافضای سپاه اسفند سال گذشته نیز ماهواره نور را با استفاده از ماهواره‌بر قاصد با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داده بود. 
ماهواره‌بر قائم یکی از آخرین پروژه‌های در حال پیگیری توسط شهید حسن طهرانی مقدم و شاید مهم‌ترین آنها بود که به صورت ۴ مرحله‌ای و سوخت جامد عمل می‌کرد. به جرأت می‌توان این ماهواره‌بر بومی کشور را تنها موشک ۴ مرحله‌ای دانست که تماماً به سوخت جامد اتکا دارد، از طرف دیگر مقایسه‌ها نشان می‌دهد موتور این موشک نسبت به برخی از موتور‌های راکتی سوخت جامد ساخته شده در کشور‌های دیگر بزرگ‌تر است، پس از این حیث هم ایران دست برتر را دارد. هدف از این پروژه از سوی مسئولان کشورمان، طراحی و ساخت ماهواره بری برای قراردهی ماهواره‌هایی با جرم دست‌کم ۱۰۰ کیلوگرم در مدار هزار کیلومتری اعلام شده است.
 ایران؛ قطب پرتاب ماهواره در منطقه
خبر پرتاب ماهواره‌بر جدید در حالیست که کشور برای چندمین بار در یکسال گذشته این اقدام مهم و راهبردی را انجام می‌دهد. اولین تحقیقات درخصوص پرتاب ماهواره اواسط دهه 80 آغاز و در سال 1386 اولین ماهواره به فضا پرتاب شد تا ایران نیز در جمع معدود کشورهایی قرار بگیرد که توانسته علاوه بر دانش این مسأله آن را عملیاتی و اجرایی کند. با این حال، این مسیر که انگیزه زیادی را در دانشجویان و اساتید این حوزه ایجاد کرده بود در دهه 90 و با قدرت گرفتن جریان غربگرا با عقب گرد مواجه شد.
بی‌توجهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم در سیاست‌گذاری و عرصه‌های کسب و کار رشته‌های فنی و مهندسی باعث شد تا انگیزه‌ها برای تحصیل در این رشته‌ها نیز کاهش یابد. حسین سالاریه رئیس سازمان فضایی کشور در این خصوص معتقد است: «در دهه ۹۰ ورودی دانشجویان فنی مهندسی به دانشکده‌ها کاهش یافت و تربیت نیروی انسانی بخوبی شکل نگرفته است. در کنکور امسال نیز شاهد آن بودیم که داوطلبان کنکور ریاضی از لحاظ تعداد در جایگاه آخر بودند. کاهش ورودی دانشجویان ریاضی در دانشگاه‌ها تأثیر منفی بر صنعت فضایی می‌گذارد و در واقع افت و توقفی که در صنعت فضایی در دهه ۹۰ با آن روبه‌رو شدیم در پایین آمدن تمایل داوطلبان به تحصیل در رشته‌های مرتبط با صنعت فضایی بی‌تأثیر نبوده است. باید تربیت نیروی انسانی را افزایش دهیم و از بازماندگان حوزه‌های فضایی در شرکت‌های دانش‌بنیان بخوبی استفاده کنیم.»
حالا دولت اعلام کرده است با کنار گذاشتن موانع و فعال کردن دوباره این ظرفیت راهبردی و مغفول مانده برنامه‌ 10 ساله رسیدن به مدار 36 هزار کیلومتری را  از 10 سال به 4 سال کاهش داده است و  نقطه پایانی بر خودتحریمی‌های داخلی نهاده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اخیراً گفته است تا یک سال آینده به یکی از قطب‌های پرتاب ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری در منطقه تبدیل می‌شویم و می‌توانیم به کشورهای دیگر نیز خدمات ارائه کنیم.
 تثبیت برتری هوایی ایران
علاوه بر این؛ پیشرفت‌های خیره کننده پهپادی کشورمان نیز نمونه‌ای دیگر از خط شکنی نیروهای جوان و انقلابی کشور در توسعه مؤلفه‌های قدرت کشورمان شده است. سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین جشنواره مالک اشتر سپاه با بیان اینکه پهپاد غزه یکی از هزاران طرح‌های نیروی هوافضای سپاه است، افزود: واکنش‌های دشمن را در این حوزه ببینید و سخنان آنها را دنبال کنید، از جمله امریکایی‌ها که با اشاره به حوزه کوچک پهپادی می‌گویند این بخش برتری هوایی آنها را بعد از ۸۰ سال از بین برده است. وی افزود: آنها می‌گویند حوزه هوافضا و قدرت پهپادی و موشکی مسأله‌ای مهم‌تر از هسته‌ای است و البته این را هم بدانند در حوزه پدافندی نیز روال کار همین است و به لطف الهی این قدرت امروز در همه حوزه‌ها ایجاد شده است. 
سردارحاجی زاده خاطرنشان کرد: اینکه دشمن به این توانمندی اقرار و اذعان می‌کند باید عمق مسأله را متوجه شد. بحمدالله امروز کشور، نیرو‌های مسلح ما و سپاه جایگاه ارزنده و برتری واقعی دارند و دشمن نیز اعتراف می‌‌کند فشار حداکثری  و تحریم‌های فلج کننده شکست مفتضحانه خورده است و این معضلاتی که دامن امریکا را گرفته است نیز به خاطر ایران است.
 مرهون تدابیر رهبری هستیم
وی همچنین درباره ارتباط‌گیری برخی کشور‌ها با رژیم صهیونیستی گفت: بعضی‌ها در حال پناه بردن به رژیم صهیونیستی هستند در حالی که این رژیم یک غده سرطانی است و این‌ها دارند خواسته و یا ناخواسته غده سرطانی را به کشور خودشان منتقل می‌کنند و اگر پرهیز نکنند، رژیم صهیونیستی هیچ کمکی به آنها نمی‌کند، بلکه این غده سرطانی گریبان آنها را خواهد گرفت و دیر یا زود این‌ها به مشکلات اساسی مبتلا می‌شوند، ولی ما هم در سکوت مطلق در حال رصد این جریان هستیم.
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه درباره رهنمود‌های رهبری درخصوص افزایش توان پهپادی گفت: قدرت پهپادی یک قدرت جدید و تازه متولد شده است و شاخه‌های مختلفی دارد و بسیاری از این بخش‌ها اختراع ایرانی است.
وی گفت: موشک‌های زمین به هوای پدافندی با پایه پهپادی اختراع ایرانی است و از این قبیل موارد فراوان داریم و باید تأکید کنم  چه در دقت موشک‌ها چه در حوزه پدافندی و چه در حوزه راداری و پهپادی، موفقیت را مرهون اجرای دقیق تدابیر مقام معظم رهبری هستیم.سردار حاجی زاده همچنین گفت: اگر امروز دشمنان از این قدرت نگران شده‌اند و دعوت به مذاکره می‌کنند و در کنگره دنبال مصوبه‌ای برای محدود کردن ایران هستند، همه این‌ها نتیجه اجرای این تدابیر بوده است و الحمدلله امروز یک قدرت با فاصله زیاد از دیگران هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7965/2/621033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها