معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن اعلام آمادگی برای توافق تهران و مسکو جهت حذف دلار خبر داد

استفاده از سیستم مالی «میر» در ایران


گروه سیاسی/ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در گفت‌وگویی با اشاره به استفاده از سیستم تبادل بانکی روسیه در ایران گفت‌ که با قوی شدن گروه بریکس، دلار از مبادلات مالی کشورهای عضو حذف خواهد شد. به گزارش ایسنا، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران در گفت‌وگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اکنون مسأله مهمی داریم و آن وارد شدن به اوراسیا، شانگهای و بریکس است و امیدوارم با تلاش مقامات ذیربط این امر محقق شود. صفری درخصوص فعالیت در داخل سازمان شانگهای نیز خاطرنشان کرد: ایران امیدوار است که ارز واحد پیشنهادی بزودی برای معاملات مالی و تجاری کشورهای عضو این سازمان تصویب شود.
معاون وزیر خارجه در ادامه گفت: تهران و مسکو برای انجام مبادلات مالی پیشنهاد سیستم جدید به جای سوئیفت را مطرح کردند و اکنون تقریباً به توافق خوبی در این راستا رسیدیم. وی همچنین تأکید کرد که دو کشور ایران و روسیه به توافقی درخصوص مبادلات تجاری از طریق ارزهای ملی دست یافتند. صفری درخصوص فعال شدن سیستم مالی روسیه (میر) در ایران نیز تأکید کرد: فکر کنم که نظام کارت بانکی «میر» بزودی در ایران فعال شود و درخصوص به کارگیری آن در کشور توافق شده است.
 تسریع در پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم–اصفهان
دیپلماسی اقتصادی کشورمان که در یک سال گذشته به طور قابل توجهی فعال شده است علاوه بر توسعه روابط با روسیه به استفاده از ظرفیت چین نیز در همکاری‌های مشترک توجه دارد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه اقدامات خود در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای آسیایی و قدرت‌های مختلف اقتصادی در جهان، به نشست‌ با استانداران سراسر کشور مشغول است تا ظرفیت‌های نقاط مختلف کشور احصا شده و وزارت امور خارجه نقش تسهیل‌گری را در سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری‌‌های اقتصادی و منطقه‌ای آن ایفا کند. در ادامه همین سلسله نشست‌های معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با استانداران سراسر کشور در راستای بهره‌گیری از پتانسیل‌های استان‌های مختلف جهت توسعه روابط اقتصادی-تجاری خارجی کشور، مهدی صفری با استاندار اصفهان در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد. در این دیدار پیرامون زمینه‌های مختلف جذب و هدایت سرمایه گذاری خارجی در استان اصفهان و بویژه استفاده از فاینانس خارجی و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی جهت تسریع در عملیاتی‌سازی پروژه قطار سریع‌السیر تهران- قم - اصفهان بحث و گفت‌وگو شد. در این دیدار همچنین مهدی صفری ضمن استقبال از گسترش تعاملات خارجی استان اصفهان و اظهار تمایل جهت بازدید میدانی جهت آشنایی بیشتر با صنایع مطرح و فعالان بخش خصوصی استان مزبور، خواستار معرفی ظرفیت‌های دقیق آن استان و احصای کشورهای هدف همکاری جهت انعکاس به نمایندگی‌های ذیربط به منظور انجام هماهنگی‌های مقتضی و رفع موانع احتمالی همکاری فعالان اقتصادی استان اصفهان با همتایان خارجی شد.
 فاینانس 15 میلیارد یوانی
این موضوع درحالی است که به تازگی با پیگیری‌های دولت سیزدهم پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان به قم و تهران روی ریل قرار گرفته است؛ پروژه‌ای که از دهه 80 مطرح بوده و مورد کم توجهی دولت‌های مختلف قرار گرفته است. توسعه روابط ایران با چین در یک سال گذشته باعث شده چین نیز علاوه بر افزایش خرید نفت از ایران، فاینانس 15 میلیارد یوانی را برای ایجاد اولین قطار سریع‌السیر کشور برعهده بگیرد و ایران نیز به جمع کشورهایی بپیوندد که سیستم حمل و نقل ریلی خود را به روزرسانی و ارتقا بخشیده است.
استقبال پکن از گسترش روابط
سفیر چین در تهران هم از توجه دولت به دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم استقبال کرد. چانگ هوآ سفیر چین در ایران در واکنش به رشد ۳۱ درصدی صادرات ایران به چین در نیمه اول سال ۲۰۲۲ طی پیامی در صفحه توئیتر خود خاطرنشان کرد که پکن خواهان گسترش همکاری‌های خود با تهران در تمامی زمینه‌ها است. وی نوشت: چین مایل است با ایران برای توسعه همکاری‌های عملگرایانه بین دو کشور در زمینه‌های مختلف و تعمیق مستمر مشارکت راهبردی همه‌جانبه چین و ایران بر اساس توافق مهم به دست آمده میان سران دو کشور همکاری کند.
عصبانیت حامیان دولت سابق
توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای همسایه و آسیایی و همچنین قدرت‌هایی که برخلاف غرب روابط بر مبنای احترام متقابل را دنبال می‌کنند مورد هجمه شرق‌ستیزان داخلی قرار گرفته است. این درحالی است که همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهایی مانند روسیه، چین و کشورهای همسایه در شرایط تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه کشورمان منجر به ارزآوری برای کشور و شروع روند کاهش بدهی‌های بجا مانده از دولت گذشته شده است. با وجود کارآمدی تغییر ریل دیپلماسی کشور اما حملات به دولت از سوی اصلاح‌طلبان قابل تأمل است. همین مسأله نشان می‌دهد حامیان دولت پیشین نه برای منافع ملی و توسعه و پیشرفت اقتصاد ایران که تنها در اثر خودباختگی یکطرفه و منافع جناحی سنگ روابط با غرب را به سینه می‌زدند.
 نامه به دبیرکل سازمان ملل
سابقه یک دهه گذشته نیز نشان داده است که غربی‌ها علاقه‌ای به همکاری با آنها نداشته‌اند تا جایی که محمدجواد ظریف در آخرین نامه خود به دبیرکل سازمان ملل در سال 1400 به این مسأله اعتراض کرده و می‌گوید: «نتیجه‌گیری نگران کننده دیگری که در طول تجربه طولانی‌ام در دیپلماسی به دست آورده‌ام، این است که قدرت‌های غربی ورود به تعامل برابر با کشورهای با درآمد متوسط و نه حتی کشورهای در حال توسعه را کسر شأن خود می‌‌دانند... آنها عادت کرده‌اند که با مای غیرغربی همواره به عنوان موضوع، مشتری و تأمین کننده منابع و نه هیچ گاه به عنوان شریک رفتار کنند» این جملات بخوبی نشان می‌دهد روابط با کشورهایی که ارتباط اقتصادی با ایران را کسر شأن خود نمی‌دانند و قائل به تعریف منافع مشترک به عنوان شریک و نه به عنوان تأمین کننده صرف منابع و مشتری هستند از سوی دولت سیزدهم قابل تقدیر بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7967/5/621226/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها