در چهار ماه نخست امسال رقم خورد

جهش ۸۰ درصدی وصول ارزی درآمدهای نفتی


وزیر نفت می‌گوید که در چهار ماه نخست امسال علاوه بر اینکه کشور حدود ۴ میلیارد دلار (معادل کل صادرات گاز در سال ۱۴۰۰) وصولی از صادرات گاز داشته، میزان ارز حاصل از صادرات نفت آن نیز افزایش داشته است. به طوری که در چهار ماه نخست امسال نسبت به چهار ماه نخست پارسال ۷۰ تا ۸۰ درصد وصول ارزی درآمدهای نفتی افزایش داشته است.
به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی توضیح می‌دهد: وصول ارز حاصل از فروش نفت و گاز ایران طی یک سال گذشته نسبت به سال ۹۹ بیش از ۳ برابر و نسبت به سال ۹۸ بیش از ۲ برابر شده است.
به این ترتیب، طی یک سال گذشته بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پول حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و گاز طبیعی به کشور بازگشته و آن طور که وزیر نفت می‌گوید، وصول ارزی ایران از محل فروش این محصولات ۲.۵ برابر بیشتر از سال‌های گذشته بوده است؛ برای نمونه تنها در بخش صادرات گاز ۱.۶ میلیارد دلار از مطالبات گازی از عراق وصول شده است.
اوجی ادامه می‌دهد: بنابراین در بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیارد دلار منابع حاصل از صادرات گاز طبیعی دیده شده است که در ۴ ماه نخست امسال همه تکالیف خود در این زمینه را محقق کرده‌ایم.
تحویل گاز به نیروگاه‌ها رکورد زد
در همین حال، وزیر نفت ضمن اشاره به اینکه وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران طی ۱۱ ماه اخیر برای توسعه میدان‌های مشترک اهتمام جدی داشته‌اند، می‌گوید: هم‌اکنون روزانه ۳۱۴ میلیون مترمکعب سوخت معادل گاز به این نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود و در زمینه گازرسانی به این نیروگاه‌ها وزارت نفت امسال فراتر از تعهدهای خود عمل کرده است.
اوجی ادامه می‌دهد: در بخش صادرات میعانات گازی و فروش نفت خام با دیپلماسی فعال در ماه‌های اخیر، رکوردی تازه در فروش نفت خام و میعانات گازی نسبت به سه سال گذشته ثبت شده و حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است، همچنین در زمینه صادرات گاز طی یک سال گذشته نیز ایران با رشد حجمی به‌طور میانگین ۲۵ درصد روبه‌رو بوده است.
امضای بیش از 50 قرارداد نفتی
اوجی به امضای تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت طی یک سال گذشته اشاره و تصریح می‌کند: در این زمینه بیش از ۵۰ قرارداد به ارزش ۳۳ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف صنعت نفت، تفاهمنامه ۷ میلیارد دلاری توسعه جامع میدان مشترک آزادگان و تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت گازپروم روسیه امضا شده است.
وی با اشاره به تأکیدهای رئیس‌جمهور روسیه درباره اجرایی شدن تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری با صنعت نفت ایران گفت: توسعه میدان‌های نفتی، اجرای پروژه ایران ال‌ان‌جی و ساخت طرح‌های مینی ال‌ان‌جی (تولید گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) کوچک مقیاس)، سوآپ گاز و فرآورده‌های نفتی و مشارکت در فروش نفت خام با طرف روس مذاکره و دنبال می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه بزودی قرارداد سوآپ گاز به ترکمنستان و جمهوری آذربایجان نهایی خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به مذاکرات و تفاهم با شرکت دولتی گازپروم روسیه قرار است در زمینه تأمین گاز و اجرای پروژه صادرات گاز به کشورهای عمان و پاکستان به‌صورت مشترک پیگیری شود. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7967/7/621232/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها