اخبار


افزایش دستمزد موجب رشد بهره‌وری شده است

کارشناسان بر این نکته تأکید دارند که افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران، ضمن حفظ قدرت خرید کارگران و تقویت معیشت خانوارهای کارگری، ‌موجب افزایش بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی و ارتقای توان و کیفیت تولیدات داخلی شده است. رحمت‌الله پورموسی، فعال حوزه کار در گفت‌وگو با ایسنا، سیاست دولت در بحث افزایش حقوق و دستمزد را موجب رونق تولید و بهبود بازار کار دانسته و می‌‌گوید: افزایش آمار بیمه شدگان تأمین اجتماعی به نفع تولید و اقتصاد کشور است و هرچه ورودی‌های تأمین اجتماعی افزایش یابد، در بهبود بازار کار و ایجاد فرصت‌های شغلی اثرگذار است. وی معتقد است: افزایش حقوق و دستمزد از گسترش مشاغل کاذب و غیررسمی جلوگیری کرده و باعث می‌‌شود افراد به جای انجام کارهای غیرمولد، انگیزه کار در واحدهای تولیدی را به دست آورند.
کارشناسان و تحلیلگران بازار کار، موضوع دستمزد را در انگیزه نیروهای کار و ایجاد تولید رقابتی و با کیفیت مؤثر دانسته و می‌‌گویند: کارگری که دغدغه حقوق و دستمزد خود را نداشته و قادر به تأمین هزینه‌های زندگی باشد، موجب افزایش بهره‌وری بنگاه و تولید با کیفیت می‌‌شود.
رضا وفایی یگانه کارشناس حوزه کار، از سرمایه انسانی و نیروی کار به عنوان یکی از عوامل مؤثر در تولید نام برده و می‌‌گوید: در صورتی که انگیزه کار در افراد به وجود آید، به ارتقای بهره‌وری و کیفیت تولید داخل منجر می‌‌شود.
وی در ارزیابی تأثیر افزایش دستمزد بر تولید و معیشت می‌گوید: افزایش دستمزد صرفنظر از آنکه در تأمین معیشت خانوار نقش بسزایی دارد، به لحاظ روانی بر هزینه‌های تولید تأثیرگذار است. در حال حاضر هزینه‌های مربوط به دستمزد بین ۱۰ تا ۲۰ درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌‌شود و افزایش هزینه دستمزد بر هزینه‌های تولید در بخش‌ها و صنایع مختلف حدود ۵ تا ۱۰ درصد قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌‌دهد.
این کارشناس تأکید دارد که پایین بودن دستمزد و عدم افزایش آن متناسب با نرخ تورم، قدرت خرید خانوارها را تضعیف می‌‌کند در حالی که با افزایش دستمزدها، قدرت خرید افزایش می‌‌یابد و این مسأله به نفع کارفرما و تولیدکننده است.


مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در دیدار با اعضای کانون بازنشستگان:
اولویت تأمین اجتماعی ارائه سایر خدمات به بازنشستگان در کنار پرداخت مستمری است

میرهاشم موسوی گفت: خدمت به پدران و مادران عزیزی که ما را عاشق اهل بیت (ع) تربیت کرده‌اند؛ برای مدیران و کارکنان سازمان تأمین ‌اجتماعی باعث افتخار است. به گزارش ایلنا، میرهاشم موسوی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان با حضور در کانون عالی بازنشستگان تأمین ‌اجتماعی با اعضای این کانون دیدار و گفت‌وگو کرد. مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این دیدار گفت: خدمت به بزرگان خانواده‌ها و پدران و مادران عزیزی که مردم ما را در محضر و عاشق اهل بیت(ع) تربیت کرده‌اند؛ برای مدیران و کارکنان سازمان تأمین ‌اجتماعی باعث افتخار است. در این جلسه، موسوی و اعضای کانون عالی بازنشستگان ضمن تبرک جستن از پرچم متبرک بارگاه اباعبدالله ‌الحسین به بررسی موضوعات مربوط به معیشت، سلامت و خدمات رفاهی بازنشستگان و مستمری‌بگیران پرداختند. مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی خدمت به بیش از چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر سازمان تأمین ‌اجتماعی و خانواده آنان را مهم‌ترین مأموریت سازمان تأمین‌ اجتماعی اعلام کرد و گفت: از همه امکانات و ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان استفاده می‌کنیم و اولویت سازمان تأمین ‌اجتماعی این است که در کنار پرداخت مستمری ماهانه به بازنشستگان که مهم‌ترین وظیفه این سازمان است، خدمات متنوع دیگری نیز برای بهبود زندگی اجتماعی بازنشستگان عزیز ارائه دهد.
موسوی ادامه داد: اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی، برگزاری مسابقات ورزشی و دیگر اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به بازنشستگان با هدف ایجاد نشاط و شادابی برای این عزیزان انجام می‌شود و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود موجبات رضایتمندی بازنشستگان عزیز را فراهم کنیم و دعای خیر آنان پشتوانه سازمان تأمین ‌اجتماعی برای خدمت به جامعه بزرگ تحت پوشش این سازمان باشد.
علی‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه از حضور میرهاشم موسوی در کانون عالی بازنشستگان تشکر کرد و گفت: مراسم روز بازنشستگان تا قبل از شیوع کرونا همه‌ساله در یکی از پارک‌های بزرگ تهران و همزمان در پارک‌های سراسر کشور برگزار می‌شد و امیدواریم در آینده نزدیک این گونه مراسم‌ را نیز برای ایجاد فضای شادابی و نشاط بازنشستگان عزیز با کمک سازمان مجدداً برگزار کنیم.
وی افزود: از حمایت و کمک‌های سازمان تأمین ‌اجتماعی به بیمه تکمیلی بازنشستگان که موجب افزایش خدمات و حمایت‌ها شده و تأمین ‌اجتماعی ۵۰ درصد از هزینه بیمه تکمیلی را برعهده گرفته است، تشکر می‌کنیم. شروع مجدد طرح کرامت رضوی برای اعزام بازنشستگان به مشهد مقدس و همچنین پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بازنشستگان نیز از دیگر اقدامات ارزشمند سازمان تأمین‌ اجتماعی است.


جزئیات واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر اعلام شد

در نشست وزیر اقتصاد و سازمان خصوصی‌سازی و نمایندگان مقرر شد واگذاری هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به‌صورت پیمان مدیریت در اختیار شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار گیرد. به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، نشستی با محوریت واگذاری مالکیت کشت و صنعت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با حضور «سیداحسان خاندوزی»، وزیر امور اقتصادی و دارایی، «حسین قربان‌زاده»، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و «محمد کعب عمیر» نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. بر اساس این گزارش، سهامداران شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شامل ۴۰ درصد بانک ملی، ۴۰ درصد بانک صادرات و ۲۰ درصد دولت است و در حال حاضر شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به‌صورت قرارداد پیمان مدیریت بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی واگذار شده است.
در جلسه یاد شده این موضوع مطرح شد که انتقال مالکیت هفت تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به‌دلیل اینکه رد دیون به بانک‌ها نقض قانون است، نیاز به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران دارد.
موضوع واگذاری در جلسه‌ای در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران مطرح شده و با کلیات این موضوع موافقت شده است. در حال حاضر در مرحله تنظیم متن نهایی است و تا زمانی که مصوبه شورای عالی سران به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد، به‌صورت پیمان مدیریت هفت تپه در اختیار شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است. در این نشست، همچنین مقرر شد که برای نهایی شدن انتقال مالکیت علاوه‌بر تأیید مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران، نیاز است که وزارت صمت و به طور مشخص سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) زمان قرارداد پیمان مدیریت را به‌دلیل اتمام مدت زمان اعتبار تا زمان انتقال مالکیت تمدید کند، همچنین، صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۴۰۱ را به تصویب مجمع شرکت برسانند تا فرایند قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری هفت تپه برای انتقال مالکیت آغاز شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7967/13/621241/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها