«ایران» از پیگیری سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدرسه در منطقه ای محروم گزارش می‌دهد

ساخت دو مدرسه در دو ماه به دستور رئیس‌جمهور


اکرم رضایی‌ثانی
خبرنگار

مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۱ از منطقه «لبدبازفت» جهت آگاهی از وضعیت استان چهارمحال و بختیاری بازدید به عمل آورده بودند. رهبر معظم انقلاب در سفر خود به این استان بر ضرورت احداث جاده و تأمین امکانات بهداشتی در مناطق عشایرنشین تأکید کردند. 
ایشان همچنین به دولت وقت دستور رسیدگی به کار برق‌رسانی، تأمین آب آشامیدنی، ایجاد واحد آموزشی، احداث راه و چندین پروژه دیگر عمرانی را دادند که در آن زمان هزینه‌ای معادل یک میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده بود.
از این‌رو یکی از سفرهای ابراهیم رئیسی به «لبدبازفت» بود که به منظور بررسی وضعیت زندگی اهالی این منطقه در بهار ۱۴۰۱ انجام شد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه به چهارمحال و بختیاری سفر کرد و از روستای لبدسفلی بخش بازفت شهرستان کوهرنگ بازدید به عمل آورد. در انتهای این سفر، دو نفر از زنان روستا نزد وی آمدند که درخواست ساخت مدرسه متوسطه اول را داشتند. یکی از این زنان خطاب به رئیس‌جمهور می‌گوید: ما فقط مدرسه راهنمایی می‌خواهیم، فرزندان ما گناه دارند تا از اینجا به شهرهای دیگر بروند.
پس از آن رئیس‌جمهور به بازدید از مدرسه رفت و اعلام کرد: مدرسه وضعیت خوبی نداشته، این مدرسه باید توسعه پیدا کند. یعنی فقط مقطع دبستان نباشد و باید دانش‌آموزان بتوانند در سطوح دیگر هم تحصیل کنند.
رئیس‌جمهور بعد از بازدید، دستور بازسازی کامل مدرسه شهید رجایی لبدسفلی که در سال ۱۳۷۸ تأسیس شده بود و همچنین ساخت دو مدرسه جدید برای مقطع متوسطه اول را صادر کرد.
کمتر از یک هفته عملیات اجرایی ساخت مدرسه متوسطه اول شروع شد و عملیات ترمیم و نقاشی مدرسه قدیمی نیز شروع شد. نیروهای مورد نظر برای تعمیر و بازسازی بلافاصله به مدرسه اعزام شدند و مراحل احداث دو مدرسه جدید راهنمایی نیز از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان صورت گرفت و سپس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کل کشور نسبت به ادامه این روند برنامه‌ریزی‌های خود را اعمال کرد. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که سازمان مذکور در نظر دارد، تا پیش از مهر ماه و شروع سال تحصیلی 
۱۴۰۱-۱۴۰۲ این دو مدرسه آماده و تحویل آموزش و پرورش شهرستان کوهرنگ خواهد شد.
در تاریخ ۲۶ خرداد سال ۱۴۰۱ معاون فنی و مدیرکل روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از روستای لبدسفلی بازدید به عمل آورند تا روند کار سرعت بگیرد. سرعت گرفتن عملیات ساخت دو باب آموزشگاه در روستای لبدسفلی بخش بازفت شهرستان کوهرنگ بنا به دستور ریاست‌جمهوری ضرورت داشت.
اکنون دو مدرسه متوسطه اول (مقطع راهنمایی) دخترانه و پسرانه، سه کلاسه توسط سازمان نوسازی مدارس کل کشور در دست ساخت است.
کامران رهی شهرکی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان چهارمحال و بختیاری در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره ساخت مدارس در این منطقه بیان کرد: سفر رئیس‌جمهور به این منطقه در تاریخ ۱۹ خرداد ماه انجام شد که البته پیش‌تر رهبر معظم انقلاب به این منطقه سفر کرده بودند و شهرکی که همجوار آنجا با عنوان «شهرک رهبری» ساخته شد جهت ساخت و نوسازی منازل روستاییان بوده است.
وی اشاره کرد: به این دلیل هم بود که رئیس‌جمهور به اینجا آمد تا ببیند وضعیت مردم چگونه است، خوشبختانه تغییرات بسیار خوبی در منطقه به وجود آمده بود و به محض اینکه رئیس‌جمهور آمد مخصوصاً، زنان روستا به وی از وضعیت نامناسب مدارس خبر دادند و گفتند ما برای فرزندان‌مان مدرسه راهنمایی می‌خواهیم و آقای رئیس‌جمهور هم همان جا دستور رسیدگی دادند.
رهی خاطرنشان کرد: ما دو سه روز پس از این دستور در منطقه حضور پیدا کردیم. این منطقه زمین نداشت و مردم کمک کردند و هزار متر زمین در اختیار قرار دادند. در همان جا زمین را تخت کرده و ساخت مدرسه آغاز شد. ساخت دو مدرسه سه کلاسه دخترانه و پسرانه متوسطه اول تنها دو روز پس از حضور رئیس‌جمهور در این منطقه آغاز شد.
مدیرکل نوسازی مدارس استان چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر وضعیت ساخت و ساز دو مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه سه‌ کلاسه تا ۷۰ درصد پیش رفته است. ما قول دادیم در اولین فرصت اگر بتوانیم تا اواخر مرداد ماه یا اوایل شهریور ماه مدرسه را آماده کنیم و تحویل دهیم.
وی درباره تعمیر و نوسازی مدرسه ابتدایی لبدسفلی گفت: وضعیت مدرسه ابتدایی اینجا هم اصلاً مناسب نبود که مجدداً این مدرسه هم به دستور رئیس‌جمهور بازسازی شد. اکنون تجهیزاتش نیز خریداری شده اما به خاطر اینکه ممکن است تجهیزاتش خراب شود زمان تحویل آن اول مهر است که البته با اعتبارات کامل دولتی است.
وی اضافه کرد: زمین آن دو مدرسه که احداث کردیم از سوی مردم تأمین شده است. برای دو مدرسه تقریباً هر متر مربعی 8میلیون تومان هزینه شده و دو مدرسه ۱۳۰ و ۱۴۰ متری هستند، همچنین برای هر کدام حدود یک میلیارد تومان هزینه شده تا مدرسه‌ای با سازه‌های LSF آماده شود. سال ۱۳۷۱مقام معظم رهبری از این منطقه بازدید داشتند. در این منطقه دو حادثه رخ داده و روستایی به نام آبکار در اثر رانش زمین یا هر چیز دیگری بوده باعث شده کل روستا را سنگ بگیرد و اهالی روستا کامل زیر سنگ ماندند. 
این روستا را به‌دلیل اینکه رانشی بود حضرت آقا که آمد دستور دادند منطقه ای مناسب برای این روستا در نظر گرفته شود و روستا اکنون به نام شهرک رهبری معروف است و حساسیت زیادی روی آن بود.
مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه استان چهارمحال و بختیاری در پایان گفت: رسیدگی هم به همین نسبت خوب است و تقریباً شهرک مناسبی است، مرکز بهداشت و مدرسه هم دارد و سیستم آب و برقش هم چند وقتی مشکل داشت که برقش هم دائم شد و فقط جاده مناسب ندارد که اکنون نیروهای راهداری تلاش می‌کنند جاده مناسب را برای اهالی آماده کنند.
به گزارش «ایران»، با توجه به فاصله ۱۹۰ کیلومتری مرکز شهرکرد با لبدسفلی، طبیعتاً انتقال مصالح ساختمانی کار دشواری است، از این‌رو استفاده از سازه‌های LSF هوشمندانه‌ترین روش برای ساخت مدارس مقاوم و با امکانات گرمایشی و سرمایشی است.
با روند انجام کار تاکنون، به نظر می‌رسد رکورد ساخت مدرسه در کشورمان در حال شکسته شدن است و مقرر است تا پایان مردادماه این دو مدرسه سه کلاسه به بهره‌برداری برسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7967/18/621256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها