گزارشی دست اول و سندی معتبر از جنگ


گروه فرهنگی/ «ستاره‌های سوخته» مجموعه یادداشت‌هایی برآمده از سال‌ها نبرد رزمندگانی است که طی هشت سال جنگ تحمیلی، برای دفاع از جان هموطنان و خاک سرزمین خود از انجام هیچ فداکاری و تلاشی فروگذار نکردند.
این کتاب دربردارنده مجموعه یادداشت‌های روزانه «گلعلی بابایی» در دوران هشت ساله دفاع مقدس است که از سوی انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران روانه کتاب‌فروشی‌ها شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
«گلعلی بابایی» رزمنده «گردان مالک» است که البته خودش نیز در زمره نویسندگان عرصه دفاع مقدس به‌شمار می‌آید. بابایی که منتقدان ادبی- تاریخی از وی به عنوان نویسنده‌ای صاحب سبک در زمینه ادبیات دفاع مقدس یاد می‌کنند در بسیاری از عملیات‌های لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) حضور داشته است.
وی دراین روزنوشت‌ها علاوه بر تصویرسازی شرایط سخت حاکم بر صحنه‌های نبرد، به بیان دغدغه‌های خود و هم‌رزمانش در کشاکش جنگ نیز پرداخته است. از جمله نکاتی که سبب تمایز این کتاب در مقایسه با دیگر نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس می‌شود حضور مستقیم وی در صحنه پیکار علیه نیروهای متجاوز بعثی است.
محتوای این روزنوشت‌ها را می‌توان در حکم سندی دست‌اول و معتبر، درباره بخشی از کارنامه عملیاتی گردان مالک نیز دانست. این روز‌نوشت‌ها به همت «حسین بهزاد» پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ‌نگاری دفاع مقدس تنظیم و آماده چاپ شده است. بهزاد سابقه همکاری طولانی مدت با «گلعلی بابایی» را در زمینه تاریخ‌نگاری نبردهای لشکر 27 دارد. در پایان کتاب نیز آلبومی از تصاویر ارائه شده است.
مضمون «ستاره‌های سوخته» محصول استخراج مندرجات 7 جلد دفترچه 160 برگی، 2 جلد دفتر یادداشت جیبی به علاوه تک‌نگاری‌های «گلعلی بابایی» از نبردهای والفجر مقدماتی، خیبر، والفجر8، کربلای1، بدر، بیت‌المقدس 7، یک نوبت مأموریت پدافندی در دشت شلمچه و همچنین دو نوبت مأموریت در خطوط پدافندی جبهه مهران است.
گفتنی است که علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب و تازه‌ترین محصولات انتشارات مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران را از طریق سایت https://ketabir.com/ تهیه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7967/24/621271/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها