تشدید شکاف در اتحادیه اروپا به واسطه تحریم‌ها علیه روسیه

قربانی اصلی مناقشه اوکراین کیست؟


راضیه خوئینی 
خبر‌نگار

اروپایی‌ها از قربانیان اصلی تهاجم مسکو، در خارج از مرزهای اوکراین هستند. کشورهایی که لبه تیز تحریم‌هایشان بیش از روسیه خودشان را هدف قرار داده است، طوری که به تازگی شاهد اولین نشانه‌های بروز شکاف در اتحادیه اروپا بر اثر این خودتحریمی‌ها بودیم.
از نخستین نشانه‌های اثبات این ادعا، اظهارات اخیر نخست‌وزیر مجارستان است که با اعتراف به شکست سیاست تحریم‌ها علیه روسیه تأکید کرد: اروپا باید به فکر راهبردی تازه باشد. ویکتور اوربان با اتخاذ مواضعی مخالف اروپا اعلام کرد که باید به‌دنبال یک استراتژی جدید به منظور گفت‌و‌گوهای صلح‌آمیز بود؛ نه اصرار بر پیروزی در جنگ. وی افزود: بوداپست تمایلی به تبعیت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو و محدودیت واردات گاز از این کشور ندارد.
گلوبال تایمز در همین زمینه با انتشار گزارشی تحلیلی از وضعیت وخیم قربانیان پنهان تهاجم روسیه به اوکراین پرده برداشته است که در پی می‌آید. وانگ یی‌وی مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل از دانشگاه چینی «رنمین» طی گفت‌و‌گویی با این رسانه دولتی پکن می‌گوید: اروپا یکی از قربانیان مهم بحران اوکراین است؛ چرا که اعمال بی‌رویه تحریم‌ها از سوی غرب علیه روسیه در نهایت دامن قاره سبز را خواهد گرفت.
کشورهای اروپایی به طور جمعی و مستقل مجازات‌هایی اقتصادی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند؛ اما برخی از آنها به اصرار ایالات متحده تحمیل شد. به گفته وانگ، تحریم‌های گسترده از سوی غرب علیه روسیه همچون شمشیری دولبه است.
این تحلیلگر چینی معتقد است: «تحریم‌های غرب علیه روسیه ناپایدارند؛ زیرا ماهیت دولبه آنها به طور فزاینده‌ در حال هویدا شدن است. خطر تورم، رکود اقتصادی و رکود تورمی هم اکنون بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است.» مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل دانشگاه رنمین می‌افزاید: برای کشورهای اروپایی این سؤال مطرح شده است که آیا از سوی امریکا فریب خورده‌اند؟
او تأکید می‌کند: اینکه آیا امریکا قدرت رهبری یک اتحاد ضدروسی را دارد یا خیر؛ قطعاً سؤال برانگیز است؛ زیرا این کشور خود، غرق در مشکلات شدید داخلی است. وانگ این سخنان را در حالی بیان می‌کند که اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای اعلام دور هفتم تحریم‌هاست.
کویی هونگجین، مدیر بخش مطالعات اروپایی در اندیشکده مطالعات بین‌الملل چین، بر این باور است که آخرین دور تحریم‌ها فقط نمادین بوده و نمی‌تواند ضربه سنگینی به روسیه وارد کند.
او پیش‌بینی می‌کند که اتحادیه اروپا به واسطه تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع کرده، در حال تقسیم شدن است؛ زیرا برخی اعضا که از قبل اقداماتی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه اتخاذ کرده بودند، طرفدار تحمیل تحریم‌های شدیدتر هستند. در عین حال، سایر اعضای اتحادیه که همچنان به منابع انرژی روسیه وابسته‌اند، از اعمال مجازات‌های سختگیرانه‌تر سر باز خواهند زد.
در گوشه‌ای دیگر از جهان، امریکا قرار دارد که چندان تحت تأثیر این تحولات قرار نگرفته؛ زیرا کمتر به انرژی روسیه و تجارت با این کشور محتاج است. وانگ ادامه می‌دهد: در چنین موقعیتی کشورهای اروپایی دریافته‌اند که سخت از واشنگتن رو دست خورده‌اند.
تحلیلگران چینی تأیید می‌کنند که تحریم‌ها در کوتاه مدت نتوانسته به اهداف خود دست یابد و اتحادیه اروپا در حال آگاه شدن از این واقعیت است که اگر به پیروی از امریکا به افزایش تحریم‌ها علیه روسیه ادامه دهد؛ خود دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد. با وجود این آنها همچنان در انتظار آشکار شدن نتیجه تأثیر کامل تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه هستند.
از نظر کارشناسان چینی تحریم‌ها راه مناسبی برای توقف درگیری‌ها در اوکراین نیستند و تنها راه‌حل خروج از این بحران را مذاکره و گفت‌و‌گو می‌دانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7969/6/621452/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها