در حاشیه مراسم رونمایی از پوستر سومین سوگواره «تصویر دهم» مطرح شد

روایت مجید مجیدی از دشواری های ساخت فیلم‌ مذهبی


فرهنگی/ مراسم رونمایی از پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با حضور مجید مجیدی مدیر رویداد، محمد رهبر دبیر رویداد، محمدرضا مصباح، رضا کیانیان، رضا میرکریمی، کمال تبریزی و محمدحسین مهدویان، ظهر روز شنبه هشتم مردادماه در تکیه نیاوران برگزار شد. در حاشیه رونمایی از پوستر جشنواره فیلم «تصویر دهم» مجیدی مجیدی در گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌های خبری، از سختی ساخت فیلم‌های مذهبی گفت و تأکید کرد درباره این موضوع هیچ‌کسی در امان نیست و این‌طور نیست که چون فیلمسازی را می‌شناسند از همان ابتدا کارت سبز بدهند.

پرداختن به تمام موضوعات انسانی جزو فیلم دینی است
مجیدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود مدیریت چنین جشنواره‌ای چرا خودش در حوزه فیلم‌های دینی و مذهبی فیلم نمی‌سازد؟ گفت: «همه آثار سینمای ما چون به انسان می‌پردازد به نوعی دینی است. هر چیزی در حوزه انسانی، معنوی و اخلاق تعریف می‌شود به نظرم در حوزه دین است. پس فقط مستقیم به مسائل دینی نباید پرداخت. ما معتقدیم که ائمه معصومین(ع) و پیامبر(ص) برای هدایت بشری آمدند که اخلاق و فطرت بشری را زنده کنند، بنابراین پرداختن به موضوعات انسانی و اخلاقی و حتی مسائل اجتماعی که منتهی به امید می‌شود، جلوه‌هایی از نگاه دینی است. به لحاظ شکلی ساخت فیلم دینی، مذهبی و تاریخی کار سختی است و الان هم اصلاً شرایط مهیا نیست.»او با یادی از حواشی فیلم «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش عنوان کرد که پرداخت مستقیم به مسائل دینی و مذهبی کار سختی است و دست و بال هم بسته است و در این میان تنها بحث مالی مطرح نیست بلکه تفسیرها و قرائت‌ها هم مؤثر است.

در مواجهه با «عنکبوت مقدس» اشتباه کردیم
مجیدی در پاسخ به این سؤال که در واکنش به کاریکاتور دانمارکی، فیلم محمد(ص) را ساخت و آیا قرار است درباره «عنکبوت مقدس» هم کاری کند یا نه، اظهار کرد: «جریان را اینچنین کوچک نکنید. ما تحت آن عنوان فیلم پیامبر را نساختیم، ما نمی‌خواستیم جوابیه بدهیم. شأن موضوع اجل از این صحبت‌هاست. 
ما گفتیم قرائتی که از اسلام در دنیا وجود دارد قرائت غلطی است و بخش عمده آن سیاسی است که یک اسلام هراسی در سال‌های سال در دنیا کلید زده شده و همچنان ادامه دارد. قرائت‌های دیگر هم داشتند که منجر به داعش شد. من به عنوان یک هنرمندی که باور و اعتقاد داشتم احساس کردم باید کاری کنیم، باید اثری بسازیم که بتوانیم در مقابل آن جریان فکری نگاه دیگری را بدهیم. اینکه راه بیفتیم شعار بدهیم و داد بزنیم کار درستی نیست. درباره «عنکبوت مقدس» هم باید بگویم ما بسیار بی‌سلیقگی کردیم. من فیلم را ندیدم و به دلیل هنری نمی‌توان قضاوت کرد اما مطمئنم اثر سخیفی است.» این کارگردان سینما یادآور شد که در مواجهه با این فیلم بسیار اشتباه کردیم و بیشتر مبلغ آن شدیم.
اگر محکم پای کار نمی‌ایستادیم...
مجیدی درباره سختی ساخت فیلم دینی عنوان کرد: «این سختی تنها به دلیل ممیزی نیست بلکه نوع پرداخت اثر هم مهم هست. همت، امکانات و شرایطش را می‌خواهد. به نظرم شرایط ما و سینمای ما این ظرفیت را در حال حاضر ندارد، فیلم «محمد» هم ابتدا با لطف خدا و سپس با تلاش فردی دوستان ساخته شد، اگر محکم پای کار نمی‌ایستادیم شاید آن اثر هم در متن باقی می‌ماند چون در این میان تنها بحث بودجه مطرح نیست.»
او در واکنش به این سؤال که با وجود اعتماد نهادها، او هم نمی‌تواند از سختی مسائل مذهبی در امان باشد، گفت: «درباره این موضوع هیچ‌کسی در امان نیست حتی خود علما هم در امان نیستند مثلاً می‌بینیم که در یک بحث مذهبی گروه‌های مختلف نظرات مختلفی دارند این حوزه و این ساحت، ساحتی نیست که چون شما را می‌شناسند، بخواهند از همان ابتدا به شما کارت سبز نشان بدهند مسائل مختلفی وجود دارد که یکی از آنها محتواست، بخش‌های دیگر همان بخش هنری است که چگونه فیلم هنری بسازیم وگرنه فیلم شعاری و کلیشه‌ای به دردی نمی‌خورد.»

بــــرش
​​​​​​​اجرای مراسم را مژده لواسانی بر عهده داشت. او با اشاره به اینکه این رویداد با همراهی خیریه «راه‌ایمان» برگزار می‌شود، از محمدتقی اختیاری نماینده آیت‌الله سیستانی و مدیرعامل خیریه راه‌ایمان دعوت کرد تا درباره این خیریه توضیحاتی را ارائه کند. 
اختیاری در سخنانی بیان کرد: «این مؤسسه بیش از دو دهه است که در امر فرهنگی فعالیت می‌کند و عمده فعالیتش مدرسه‌سازی و مدرسه‌داری است. هم‌اکنون ۸ هزار دانش‌آموز تحت پوشش این مؤسسه است و‌ کارهای فرهنگی مختلفی در شهرهای خوزستان، هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان انجام می‌دهد. از سه سال پیش به همت جوانان راه‌ایمان و مجید مجیدی رویداد «تصویر دهم» و سوگواره فیلم‌های کوتاه عاشورایی نیز کلید خورد‌ و امسال آغاز سومین سال این رویداد است. 
مدیرعامل مؤسسه راه‌ایمان ادامه داد: «در سال‌های اخیر که به هنر معنای قالب شکنی دادند، هنرمندان ابا کردند که هنرشان را در خدمت مذهب قرار بدهند. همچنین کم بودند هنرمندانی مانند استاد فرشچیان که هنر خود را در اختیار عاشورا قرار داد‌. از فواید این رویداد این است که هنرمندان می‌دانند زیباترین جلوه‌ها را می‌توان در فرهنگ عاشورا مصرف کرد‌. در حقیقت هنرمند واقعی دست از آیین‌ها و سنت‌ها نمی‌شوید و به آن پایبند است. امیدوارم امسال هم با حمایت هنرمندان این رویداد با زیبایی و شکوه بیشتر برگزار شود.»
پس از شعرخوانی حسین متولیان در رثای امام حسین(ع) پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» با حضور مجید مجیدی، کمال تبریزی، رضا میرکریمی، رضاکیانیان و محمدحسین مهدویان رونمایی شد. مهدی میرباقری طراح پوستر سومین دوره رویداد فیلم کوتاه عاشورایی «تصویر دهم» درباره این طراحی گفت: «از سال گذشته تمرکز ما در طراحی هویت بصری «تصویر دهم» بر ارائه‌های سنتی معنوی هنر آیینی و به تعبیری هنر عامیانه بود‌. سال گذشته روی پارچه سبز مانور دادیم و امسال از شمایل نگاری که ترکیبی از کار استاد محمد فراهانی با سه فریم فیلم است، استفاده کردیم.» به گفته او در اختتامیه این رویداد نسخه اصلی اثر محمد فراهانی به نفع خیریه راه‌ایمان به حراج گذاشته می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7969/23/621482/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها