گره های تازه در کلاف سردرگم انتخاب نخست وزیر عراق


گروه جهان/ هنوز ساعاتی از تأکید نماینده آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی شیعیان عراق بر لزوم وحدت و دوری از تفرقه و درگیری نگذشته بود که هزاران معترض با عبور از موانع سیمانی اطراف منطقه سبز بغداد، به میدان التحریر و ساختمان پارلمان یورش برده و با ایجاد تجمعات گسترده، سبب تعویق جلسه پارلمان برای تعیین نخست وزیر و رئیس جمهوری این کشور و درنتیجه آن کشدار شدن بحران سیاسی بغداد شدند.
به گزارش سایت شبکه خبری العالم، شامگاه جمعه دو روز بعد از یورش حامیان جریان صدر به پارلمان عراق که به زعم تحلیلگران سیاسی عراق، تنها گره بحران سیاسی در این  کشور را کورتر خواهد کرد، شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی شیعیان عراق، در مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین(ع) احزاب را به وحدت دعوت کرد و گفت: «امام حسین(ع) از ما می‌‌خواهد از تفرقه و جنگ برای منافع دنیوی دوری کنیم و از همه می‌‌خواهیم تا وحدت خود را حفظ کرده و در صلح و آرامش زندگی کنند.» وی در حالی این سخنان را به عنوان نماینده آیت‌الله سیستانی بیان داشت که بنا بر اذعان همیشگی همه احزاب عراقی، آیت‌الله سیستانی همواره در مقاطع حساس این کشور وارد عمل شده و گره‌های کور در این کشور را گشوده است. با این حال کمتر از 12 ساعت بعد از این سخنان، هزاران معترض عراقی که بسیاری از آنان حامیان جریان صدر بودند، دیگر بار خیابان‌های اصلی بغداد را اشغال کردند. به گزارش شفق نیوز، آنها در سه گروه به ورودی‌های منطقه سبز یورش بردند و از میدان التحریر تا ساختمان پارلمان عراق شعارهایی را علیه اقدامات پارلمان سردادند. در این میان گرچه نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک آور سعی در متفرق کردن آنها داشتند اما با توجه به شمار زیاد معترضان و مجروح شدن تعدادی از آنها در نهایت عقب‌نشینی کردند. تظاهرکنندگان در حالی که نام مقتدی صدر را فریاد می‌‌زدند بار دیگر خواسته خود برای کنار رفتن محمد شیاع السودانی، نامزد چهارچوب هماهنگی شیعیان برای نخست وزیری را تکرار کردند. این در شرایطی است که جریان صدر به رغم پیشتازی در انتخابات پارلمانی و ائتلاف با اپوزیسیون با وجود تمام تلاش‌هایش در تشکیل ائتلافی که با آن به اکثریت پارلمانی دست یابد، ناکام ماند و  نمایندگان آن در استعفایی دسته جمعی از مجلس کناره‌گیری کردند. بعد از این کناره‌گیری چهارچوب هماهنگی پس از جلسات متعدد، محمد شیاع السودانی را به عنوان نامزد نخست وزیری معرفی کرد. با این حال این شرایط برای جریان صدر چندان خوشایند نبود و تظاهرات‌های گسترده چهارشنبه گذشته و دیروز این فرضیه را تا حدودی به اثبات رساند.
به باور کارشناسان الجزیره برگزاری تظاهرات‌های گسترده استراتژی مقتدی صدر است چراکه او همواره سعی دارد به عنوان قدرتی ملی شناخته شود. با این حال به نظر می‌‌رسد حامیان صدر برخلاف چنین جریانی حرکت می‌‌کنند و مقابل هر کسی که خلاف آنچه آنها می‌‌خواهند، موضعگیری کند، می‌‌ایستند. نمونه آن، روز جمعه بعد از تجمع طرفداران جریان حکمت ملی عراق به ریاست سید عمار حکیم در میدان الخلانی بغداد، رخ داد. به نوشته العالم، پس از اینکه سید عمار الحکیم در سخنرانی روز جمعه در میدان الخلانی بغداد با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر تلاش‌های بسیار از سوی برخی جناح‌ها برای ایجاد فتنه صورت گرفته، گفته بود: «این تلاش‌های شوم جز برای آسیب زدن و شر رساندن به ملت و کشور عراق نیست»، هواداران صدر مقابل دفاتر این حزب در بغداد و بصره تجمع کرده و با نصب تصویر مقتدی صدر بر سر در دفتر بغداد، شعارهایی را علیه جریان حکمت سر دادند.
واکنش‌های سیاستمداران
در واکنش به تجمع‌های حامیان صدر، در حالی که برهم صالح، رئیس جمهور عراق تنها راه حفاظت از مردم عراق و ایجاد صلح داخلی را اتحاد احزاب خواند، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور نیز خواستار اقدام هوشمندانه شد. همزمان محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز گفت: «از همه می‌‌خواهیم مسئولیت ملی‌شان برای حفظ منافع مردم و کشور را انجام دهند چراکه هر کسی که به این امر و مردم عراق اهمیتی ندهد، از آنها نیست.»
در اوج این کشمکش‌ها، داوود الحلفی، تحلیلگر عراقی با هشدار نسبت به تبعات تشدید التهابات سیاسی در کشورش معتقد است: «زورآزمایی طرفین به ویرانی و کشتار بزرگ منتهی می‌‌شود و رهبران باید اظهاراتی سنجیده مطرح کنند. چهارچوب هماهنگی گروه‌های شیعی و جریان صدر مسئولیت تاریخی در حفظ وحدت و جان شهروندان و امنیت و ثبات کشور دارند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7969/4/621498/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها