اخبار


معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران:
برنج‌های باران خورده ارتباطی با شرکت بازرگانی دولتی ندارد

معاون بازرگانی خارجی شرکت بازرگانی دولتی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام‌ کرد که برنج‌های باران خورده گمرک زاهدان متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران نیست.
به گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران، امیر طالبی در پی انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر آب‌گرفتگی برنج در محل گمرک زاهدان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این برنج‌ها مربوط به بخش خصوصی است و هیچ‌گونه ارتباطی با این شرکت ندارد.
معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران با تأکید بر اینکه برنج‌های خارجی توسط این شرکت از طریق بنادر جنوب وارد کشور می‌شوند، گفت: برنج‌های وارداتی از سوی این شرکت در انبارها و سوله‌هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگهداری می‌شوند.


۴۵۰۰ تن رطب و خارک از نخیلات کارون برداشت می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی کارون با بیان اینکه برداشت رطب و خارک از ۱۵ روز گذشته در شهرستان آغاز شده است، گفت: عملیات برداشت تا شهریورماه ادامه دارد.
جبار حمادی در گفت‌و‌گو با ایسنا در خصوص برداشت رطب و خارک در شهرستان اظهار کرد: معمولاً ۱۰ درصد از محصول نخیلات شهرستان به‌صورت رطب چینی است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵۰۰ تن رطب و خارک از نخیلات شهرستان برداشت ‌شود.
وی افزود: برداشت رطب و خارک از ۱۵روز گذشته آغاز شده است و تا شهریورماه ادامه دارد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کارون با بیان اینکه ۲۰ درصد از کل محصولات رطب و خارک شهرستان تاکنون برداشت شده است، تصریح کرد: سطح زیر کشت نخیلات شهرستان ۳ هزار هکتار است که ۲۹۲۰ هکتار بارور و مابقی آن غیر بارور است.
حمادی با اشاره به اینکه در شهرستان دو کارگاه بسته‌بندی خرما وجود دارد، عنوان کرد: رطب استعمران و خارک برخی انواع محصولات نخیلات شهرستان است.
وی در خصوص دیگر محصولات تابستانه افزود: کشت شلتوک ممنوع اعلام شده است اما دیگر محصولات شامل ذرت، سویا، ماش و کنجد در شهرستان کشت می‌شود.


افزایش ۲ برابری صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از 2 برابر شدن صادرات ایران به روسیه در 4 ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، شاپور علایی‌مقدم، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، میزان صادرات ایران به روسیه با منشأ گیاهی در سنوات گذشته را حدود 400 تا 500 هزار تن دانست و افزود: گسترش مناسبات سیاسی ایران و روسیه زمینه‌ها را برای یکسان‌سازی پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و رعایت استانداردهای آفت‌کش در دو کشور فراهم کرده است.
وی از انعقاد 3 تفاهمنامه‌ همکاری بین ایران با سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان حفظ نباتات روسیه خبر داد و تصریح کرد: ارتباطات‌ سازمان حفظ نباتات به‌صورت آنلاین با تمام گمرکات و قرنطینه‌های گیاهی روسیه برقرار است. 
علایی‌مقدم ادامه داد: این اقدامات باعث شد علاوه بر افزایش کیفیت محصولات گیاهی در ایران تولیدکنندگان و کشاورزان منطبق با استانداردهای روسیه و اوراسیا تولید کنند. در سال گذشته واردات ایران از روسیه با منشأ گیاهی در حدود 6،5 میلیون تن بود این در حالی است که ما حدود 500 هزار تن محصول به این کشور صادر کردیم.
این مقام مسئول از 2 برابر شدن صادرات ایران به روسیه در 4 ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: کشاورزان ایرانی استانداردها را در بحث تغذیه و مبارزه با آفت رعایت می‌کنند؛ همچنین معاونت‌های تخصصی پای کار آمدند تا اطلاعات بسترهای تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند و همچنین ملزم به استخدام مدیر کنترل کیفی از طرف نظام مهندسی کشاورزی شده‌اند.
رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تقویت دیپلماسی غذایی جزو سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است، افزود: سازمان حفظ نباتات به عنوان مرکز اصلی رصد و پایش محصولات کشاورزی با منشأ گیاهی موظف شده است سلامت را در بستر سامانه سماک و سامانه توزیع محصولات سالم ببرد که جهش خوبی برای صادرات و ارزآوری برای ما به همراه داشته است.


تکثیر ۵ رقم پایه‌های رویشی درختان میوه به روش کشت بافت

مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران از تکثیر و تجاری‌سازی پنج رقم پایه‌های رویشی و تکثیر گیاهان زینتی به کمک فناوری کشت بافت در سازمان جهاد دانشگاهی تهران خبر داد.
به گزارش «ایران» به نقل از سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مجتبی رسولی با بیان اینکه استفاده از روش‌های سنتی و مرسوم کشاورزی و باغبانی پاسخگوی نیاز کشور نیست، گفت: استفاده از روش‌ها و فناوری‌های نوین برای تولید هرچه بیشتر درختان باغی و گل‌های تزئینی بشدت احساس می‌شود. وی افزود: در روش کشت بافت با استفاده از بخش کوچکی از بافت گیاهی، می‌توانیم به گیاه کامل برسیم. از جمله مزایای کشت بافت نسبت به روش‌های سنتی نظیر قلمه‌زنی، تولید تعداد زیاد گیاه در زمان کوتاه، همسانی درختان تولیدی، سرعت رشد زیاد و انتقال نیافتن باکتری و انواع بیماری است.
مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: علاوه بر پایه‌های رویشی فوق، اخیراً موفق به بهینه‌سازی پروتکل‌های تکثیر انگور رقم اسکارلت شده‌ایم و پس از انجام تست‌هایی نظیر میزان مقاومت این گیاه به تنش شوری و خشکی، در آینده نزدیک تولید انبوه آن آغاز می‌شود.
رسولی افزود: با تبلیغات انجام شده و اطلاع کشاورزان و باغداران از مزایای گیاهان کشت بافتی، در سال‌های اخیر استقبال از این گیاهان بشدت افزایش یافته است.
مدیر مرکز کشت بافت سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی بهترین مشوق برای ایجاد باغ‌ها و مزارع با محصولات کشت بافتی است، اظهار کرد: محصولات حاصل از گیاهان کشت بافت از یکنواختی و کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و علاوه‌ بر افزایش ضریب امنیت غذایی کشور، بسیار مناسب برای صادرات بوده و می‌تواند ارزآوری خوبی را نصیب کشور کند.
این کارشناس جهاد دانشگاهی یادآور شد: جهاد دانشگاهی علاوه‌ بر تولید و فروش گیاهان کشت بافتی، آمادگی دارد برای سرمایه‌گذاران، آزمایشگاه کشت بافت را احداث کند و دانش فنی و پروتکل‌های کشت بافت را در اختیار آنها قرار دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7969/9/621514/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها