اشکان خورشیدی، داور بین‌المللی فوتبال در گفت‌و‌گو با «ایران»:

داوری ایران در حال پوست‌اندازی است


محمدمحمدی سدهی/ جمعه گذشته سمینار دانش افزایی داوران و کمک داوران لیگ برتر فوتبال در حالی برگزار شد که VAR یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در این سمینار بود. تکنولوژی‌ای‌ که سال‌هاست در فوتبال جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نبود آن همچنان یکی از چالش‌های اصلی فوتبال ایران و البته جامعه داوری است؛ موضوعی که باعث شده داوران ایرانی به دلیل عدم استفاده از این تکنولوژی، حتی فرصت قضاوت در مسابقات بین‌المللی را هم از دست بدهند. سال گذشته در مقطعی بحث آوردن این تکنولوژی به کشور مطرح شد و به تبع آن حاشیه‌های بسیاری به وجود آمد، حالا مدتی است دوباره زمزمه‌هایی در خصوص ورود VAR به فوتبال کشور مطرح است.اشکان خورشیدی، داور سرشناس و بین‌المللی فوتبالمان که یکی از حاضران سمینار دانش‌افزایی بود، در این خصوص به خبرنگار «ایران» گفت: «هر سال پیش از آغاز مسابقات لیگ برتر، کلاس دانش‌افزایی برای داوران برگزار می‌شود و امسال هم این اتفاق افتاد و به نظرم سمینار خوبی بود. در این سمینارها ابتدا آمادگی جسمانی داوران سنجیده می‌شود و درباره عملکرد داوران صحبت‌های مختلفی به میان می‌آید تا هماهنگی بیشتری میان آنها صورت بگیرد و بتوانند فصل خوبی را پشت سر بگذارند.» او درباره اظهارنظرهایی که در خصوص VAR در این سمینار شد، افزود: «آمدن VAR می‌تواند بخشی از مشکلات داوری را حل کند و برخلاف تفکر رایج اینطور نیست که اشتباهات داوری به صفر برسد. افرادی که در اتاق VAR حضور دارند هم انسان هستند و امکان دارد آنها هم اشتباه کنند اما آمدن VAR باعث می‌شود فشار تیم‌ها روی داوران کمتر شود. گرچه مطمئناً این اتفاق در فصل جاری نمی‌افتد چرا که پس از ورود این سیستم به کشور، داوران باید دوره آموزش 6 ماهه را سپری کنند. شاید لیگ برتر بیست و سوم بتوانیم از VAR استفاده کنیم. در واقع امیدواریم این اتفاق بیفتد چون عدم استفاده از این تکنولوژی باعث شده داوران ما شانس قضاوت در مسابقات بین‌المللی را از دست بدهند. فیفا تمام کشورها را مجاب کرده که داوران باید مجوزهای لازم برای استفاده از این سیستم را دریافت کنند چون در تمام مسابقات بین‌المللی، از این سیستم استفاده می‌شود.امیدوارم فدراسیون فوتبال کمک کند داوران ما هرچه زودتر آموزش‌های لازم را ببینند.»
در سال‌های اخیر برخی از داوران از کشور خارج شدند و برخی‌ها از آنها هم خداحافظی کردند. او در پاسخ به این سؤال که آیا با وجود این، داوری ایران به مشکل نمی‌خورد، تصریح کرد: «داوری ایران در حال پوست‌اندازی است. فصل قبل هم این اتفاقات افتاد اما ما داوران جوان خوبی داریم که می‌توانند راه بزرگترها و بقیه داوران را ادامه دهند. مطمئن باشید با این پتانسیل خوبی که وجود دارد، داوری ایران به مشکل نمی‌خورد. البته این داوران نیاز به حمایت کمیته داوران دارند که فعلاً در فدراسیون دیده می‌شود.» پیش از این صحبت‌هایی درباره امکانات بد داوران مطرح و حتی اعلام شد که داوران از همدیگر لباس قرض می‌کنند. خورشیدی در خصوص مشکلات داوران برای فصل پیش رو گفت: «چنین مشکلاتی وجود داشت و علاوه بر این ما برای قضاوت حتی سیستم رادیویی هم نداشتیم و از فدراسیون درخواست کردیم این سیستم را تهیه کند و فدراسیون قول‌هایی داد و مشکلات داوران تاحدی حل شد. مطمئنم داوران در فصل پیش رو مشکلات گذشته را نخواهند داشت و بدون دغدغه قضاوت خواهند کرد.برخی از حواشی به داوران مربوط می‌شود و تعدادی دیگر به مربیان ربط دارد. در سال‌های اخیر انتشار شب نامه و بیانیه توسط تیم‌ها خیلی باب شد که موضوع عجیبی بود. مطمئناً اگر داوران امکانات داشته باشند این حواشی به‌وجود نمی‌آید. استفاده از سیستم رادیویی و VAR به کم شدن اشتباهات داوری کمک کند. ما از این مسأله استقبال می‌کنیم اما فعلاً برای خرید سیستم رادیویی هم مشکل داریم، چه برسد به VAR.»
در این بین تست آمادگی جسمانی پیش فصل داوران عصر جمعه برگزار شد و جواب این تست‌ها دیروز آمد و مشخص شد که بیش از ۶۰ داور و کمک داور نتوانستند تست‌های آمادگی جسمانی را با موفقیت پشت سر بگذارند. اشکان خورشیدی، محمدحسین زاهدی‌فر و مهدی سیدعلی از جمله داوران سرشناسی هستند که در این تست‌ها رد شدند. خورشیدی در این باره گفت: «تست‌ها خیلی سنگین بود و این موضوع باعث شد داوران زیادی مردود شوند.»
البته رد شدن داوران مطرح در تست آمادگی جسمانی پیش فصل مختص امسال نیست و در فصول گذشته هم مشابه این اتفاق برای داوران از جمله خورشیدی افتاد. او دلیل این موضوع را توضیح داد: «یکی از دلایل مردودی داوران فشار و استرس است و من هم در دو سال اخیر در این تست‌ها مردود شده ام. در این خصوص تابع تصمیم کمیته داوران هستیم و احتمالاً در هفته هشتم یا نیم فصل دوباره از داورانی که مردود شده‌اند تست گرفته می‌شود.» خورشیدی در پاسخ به این سؤال که آیا قضاوت نکردن تا نیم فصل برای شما سخت نیست؟ افزود: «واقعاً سخت است. همین که از قضاوت دور می‌شویم فشارها بیشتر می‌شود و حتی باید به یک شهر جواب بدهیم که چرا در لیگ برتر حضور نداریم. همان‌طور که گفتم سال گذشته هم این اتفاق برای من افتاد و مردم شهرم (ساری) از من سؤال می‌کردند که چرا قضاوت نمی‌کنم؟»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7969/20/621543/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها