معاون وزیر اقتصاد:

افزایش قیمت‌های خردادماه تورم نبود شوک قیمتی بود


معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: اساساً براساس مبانی اقتصادی نمی‌توان به افزایش قیمت‌ها در خردادماه، تورم گفت. آنچه که تحت عنوان افزایش در شاخص قیمت‌ها رخ داد، یک جهش قیمتی بوده، در تورم شاهد افزایش مستمری در شاخص‌های عمومی قیمت‌ها هستیم، اما آنچه که در خردادماه رخ داد، یک جهش و شوک قیمتی و مورد انتظار بود.
محمدهادی سبحانیان در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سؤال که چرا با وجود برنامه وزارت اقتصاد برای کاهش نرخ تورم و تدوین نقشه راه ضدتورمی به نرخ تورم بی‌سابقه 12,2 در خرداد ماه رسیدیم و در طول این مدت شیب تورم صعودی بوده‌ است، اظهار داشت: در این مدت سیاست مردمی‌سازی یارانه‌ها به اجرا رسید و روشن بود که وقتی یارانه‌ای را که در ابتدای زنجیره پرداخت می‌شد به انتهای زنجیره منتقل کنیم و این یارانه به طور مستقیم پرداخت شود، شاهد افزایش در قیمت کالاها خواهیم بود، بویژه در اقلام خوراکی که نهاده‌هایشان با ارز ترجیحی تأمین می‌شده و کسی در این افزایش قیمت‌ها تردیدی نداشت.
وی ادامه‌ داد: نمی‌توان به این افزایش قیمت‌ها، تورم گفت چراکه براساس مبانی اقتصادی، این یک جهش قیمتی بوده و نکته مهم این است که همان‌طور که انتظار داشتیم در ماه‌های بعد این جهش قیمتی تخلیه شده و می‌شود. کما اینکه شاهد کاهش تورم ماهانه در تیرماه نسبت به خرداد ماه بودیم. معاون وزیر اقتصاد تأکید کرد: اتفاقاً استدلال بسیاری از کارشناسان اقتصادی این بود از آنجایی که پیش از این شیوه تأمین مالی ارز 4200 تومانی یک شیوه تورمی بوده، حذف آن به کنترل تورم کمک می‌کند. پیش از این دولت با استفاده از منابع و ذخایر ارزی بانک مرکزی ارز ترجیحی را تأمین می‌کرد که منجر به افزایش پایه پولی می‌شد. در واقع دولت ارز مورد نیاز را با نرخ نیمایی از بازار تأمین می‌کرد و با نرخ 4200 تومانی به واردکننده می‌فروخت و مابه‌التفاوت آن را از بانک مرکزی تأمین می‌کرد که این روند منشأ رشد نقدینگی، خلق پول و افزایش پایه پولی شده بود و به افزایش نرخ تورم دامن می‌زد.
سبحانیان گفت: درست است که اجرای سیاست مردمی‌سازی یارانه، افزایش قیمت‌ها را در برداشت اما جلوی خلق نقدینگی و ایجاد تورم پایدار در کشور را می‌گیرد. اگر دولت بتواند ریشه‌های تاریخی ایجاد تورم را که در سال‌های گذشته هم تشدید شده از جمله نابسامانی در نظام بانکی و ناترازی شدید بودجه، کنترل کند روند نرخ تورم نزولی خواهد شد. البته یکی از ریشه‌های ایجاد تورم را که ارز 4200 تومانی بود توانستیم اصلاح کنیم.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا تورم 12,2 خرداد ماه را پیش‌بینی کرده بودید، اظهار داشت: همانطور که گفتم اساساً براساس مبانی اقتصادی نمی‌توانیم به افزایش قیمت‌ها در خردادماه، تورم بگوییم. آنچه که تحت عنوان افزایش در شاخص قیمت‌ها رخ داد، یک جهش قیمتی بوده، در تورم شاهد افزایش مستمری در شاخص‌های عمومی قیمت‌ها هستیم، اما آنچه که در خرداد ماه رخ داد، یک جهش و شوک قیمتی و مورد انتظار بود.
سبحانیان درباره روند تورم در ماه‌های آینده گفت: به‌دلیل مسائل تاریخی که در سنوات گذشته تشدید شده مانند ناترازی بانکی و ناترازی بودجه اگر در مجموعه دولت و بانک مرکزی نتوانیم این موضوعات را کنترل کنیم شاهد کنترل تورم هم نخواهیم بود اما عزم جدی دولت مهار تورم است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/13/622033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها