جولان 10 روزه سیل، 90 کشته و 8 مفقودی داشت

پایان تاخت و تاز مونسون


شیما جهانبخش – زهره افشار
خبرنگار

 بارش‌های سیلابی تابستان امسال که از سیستان و بلوچستان آغاز و دامنه آن به چندین استان و حتی پایتخت نیز کشیده شد، دیگر به پایان رسیده و آن‌طور که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد از فردا (جمعه) دیگر خبری از تاخت و تاز‌های مونسون نخواهد بود. هر چند این سامانه امروز هم در ارتفاعات استان‌های سمنان و تهران خودی نشان داد و سبب بارش‌های پراکنده شد اما دیگر رمقی برایش نمانده است.
با آنکه در دو هفته گذشته سیلاب‌های مونسونی ۹۰ نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند و سبب خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و تأسیسات زیربنایی استان‌های زیادی شد اما حالا با آرام گرفتنش دیگر زمان برآوردهای نهایی و جبران خسارت‌ها فرارسیده است.
درست است که مسئولان و نیروهای امدادی از روزهای اول در کنار مردم بودند اما از امروز کار اصلی آنها برای برگرداندن مردم به زندگی عادی شروع شده و حالا آنها باید با تمام توان و البته همکاری خود مردم چهره سیلزده شهر‌ها و روستاها را بازسازی کنند.
«پیرحسین کولیوند»، رئیس جمعیت هلال احمر با اعلام اینکه تعداد قربانیان سیلاب به90 نفر رسیده به «ایرنا» گفت: با وجود تلاش نیروهای امدادی هنوز 8 نفر مفقود شده داریم. به گفته وی سیلاب‌های ناشی از پدیده مونسون که از اول مرداد آغاز شد، ۲۴ استان آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد را درگیر و خسارت‌های زیادی بر جای گذاشت.
تاخت و تاز‌های مونسون به پایان رسید
در همین حال «صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: تاخت و تاز‌های مونسون به پایان رسیده و آخرین بارش‌های این سامانه را امروز (پنجشنبه) در ارتفاعات استان‌های تهران و سمنان خواهیم داشت و از فردا دیگر خبری از این سامانه نیست.
وی از ورود سامانه بارشی جدید(غیر از مونسون) به کشور از ابتدای هفته آینده (شنبه) و شکل‌گیری توده گرد وخاک در کشورهای همسایه غربی و انتقال آن به نوار غربی کشور خبر داد و گفت از روز گذشته گردوغبار آسمان مناطقی از استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را فراگرفت و از امروز این پدیده وارد استان‌های خوزستان و ایلام شده و تا پایان روز جمعه ادامه خواهد داشت. البته دامنه این گرد وغبار روز جمعه به استان‌های کردستان، آذربایجان غربی و شرقی و کرمانشاه گسترش می‌یابد.
ضیاییان ادامه داد: از شنبه با ورود سامانه بارشی جدید به‌تدریج در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و البرز و سواحل دریای خزر، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت انتظار می‌رود.
تقسیم کار برای بازسازی سیل
«علیرضا شهرکی»، مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان نیز با تأکید بر اینکه زندگی مردم در مناطق سیلزده این استان به روال عادی برگشته است، گفت: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کار خود را برای شست‌و‌شوی معابر شهری و روستایی آغاز کرده‌اند و خود مردم نیز پای کار هستند.
وی افزود: با غیرفعال شدن مونسون در استان، کار بازسازی خسارت‌ها کلید خورده و تقسیم وظایف انجام شده و دستگاه‌ها و تجهیزات راهداری که تا روز سه‌شنبه مشغول فعالیت برای جلوگیری از خسارت بیشتر سیل بودند از روز گذشته (چهارشنبه) در حال بازگشایی راه‌ها و برداشتن نخاله‌های سیل از سر راه‌های روستایی هستند.
وی تصریح کرد: با آرام گرفتن مونسون و فروکش کردن تدریجی سیلاب در حال جمع‌بندی نهایی خسارت سیلاب هستیم اما حجم و گستردگی خسارت زیاد است و نیاز به زمان دارد با این همه انتظار می‌رود تا پایان تعطیلات هفته آتی بتوانیم خسارت کلی استان را تعیین کرده و منتظر تصمیم‌گیری دولت بر ای جبران خسارت‌ها باشیم.
لایروبی بستر رودخانه‌های البرز کلید خورد
«محمدرضا فلاح‌نژاد»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرزهم به ایرنا گفت: پس از پاکسازی مناطق سیلزده از گل و لای، شاخ و برگ‌های آورده شده از سیلاب، طرح لایروبی بستر رودخانه‌های این استان توسط دستگاه‌های اجرایی متولی آغاز شد. وی افزود: براین اساس شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ملزم به همکاری با آب منطقه‌ای البرز برای اجرای این طرح شدند. وی تأکید کرد: همچنین منابع طبیعی نیز ملزم شده تا سازه‌های آبخیزداری را در طرح ویژه نظارتی خود مورد بازبینی قرار داده و اصلاحات لازم را انجام دهند.
آغاز بازسازی مناطق‌ سیلزده در فارس
«خلیل عبدالهی»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس با تأکید بر اینکه در پی بارندگی‌های شدید خسارات قابل توجهی به زیرساخت‌های استان وارد شده است به «ایران» گفت: عملیات بازسازی و ترمیم خسارت‌های ناشی از سیل در استان از شهرستان بختگان آغاز شده و در سایر مناطق نیز در جریان است. این عملیات در مسیرهای مسدود شده و جاهایی که نیاز به ترمیم دارد در حال انجام است.
وی در رابطه با میزان خسارات اظهار داشت: خسارت‌های ناشی از سیل هنوز به طور کامل مشخص نیست و ارزیابی‌ها ادامه دارد. البته کار آوار‌برداری و بازسازی‌ها با کمک نیروهای مردمی در‌جریان است.
تمام تلاش خود را برای جبران خسارات سیل به کار می‌گیریم
«مهران فاطمی»، استاندار یزد هم خسارت به جان و اموال مردم را خط قرمز استان دانست و گفت: علی رغم گستردگی بارش‌ها و درگیری استان‌های مختلف کشور، با توکل به خدا و با تلاش شبانه روزی تلاش می‌کنیم تا در وهله اول مشکلی در استان وجود نداشته باشد و در مرحله بعد تمام تلاش خود را برای جبران خسارت‌های سیل به کار می‌گیریم.
وی با تأکید بر اینکه میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی و سایر زیرساخت‌‌ها چشمگیر بوده است، ادامه داد: با آنکه برآوردهای نهایی انجام نشده است اما بر اساس بررسی‌های اولیه بیشترین خسارت‌های سیل به شهرستان‌های تفت، میبد، شهر یزد و روستاهای اطراف، شهرستان بهاباد و همچنین مهریز وارد آمده است.
«علیرضا نادریان‌ زاده»، مدیرکل بنیاد مسکن یزد هم در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر بنیاد مسکن برای کمک به عادی‌سازی زندگی مردم، تجهیزات و ماشین‌آلات خود را به مناطق سیلزده اعزام کرده و در حال خدمت‌رسانی به سیلزدگان هستند.
وی در مورد تخصیص اعتبار بازسازی و تعمیر به واحدهای خسارت دیده از سیل افزود: پس از تشکیل ستاد بازسازی و اعزام تیم‌های ارزیاب، برآورد خسارت به مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود تا پس از مصوبه هیأت وزیران اعتبار لازم به بانک‌های عامل ابلاغ و بازسازی واحدها آغاز شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/16/622043/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها