رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت توضیحاتی درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرا ارائه داد

اصلاحات سه‌گانه


گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته در هیأت وزیران از انجام کارهایی خبر داد که آرزوی دیرینه کشور بود. بیمه شدن 6 میلیون ایرانی فاقد پوشش بیمه و اجرای طرح دارویار که منجر به قطع دست دلالان و رانت و قاچاق دارو شد، از جمله این اقدامات درخور توجه در یک سال فعالیت دولت سیزدهم است. اما این دستاوردها که به دنبال گره‌گشایی است و منافع ملی را تأمین می‌‌کند، چگونه حاصل شده است؟ این دستاوردها را می‌‌توان محصول رویکرد دولت مردمی، یعنی برنامه‌ریزی و عمل برای تحقق عدالت دانست. آیت‌الله رئیسی در این باره گفت: «ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم.» دست‌کم در دو دستاورد مورد اشاره، به نظر می‌رسد شانه خالی نکردن دولت از زیر بار مسئولیت‌ها و تصمیمات سنگین و اتفاقاً شانه دادن زیر این بارها منجر به این اتفاقات بزرگ شده است. هرچند رئیس جمهور در ادامه این اظهارات، اعضای دولت را به تبیین این دستاوردها فراخواند، زیرا در فقدان این تبیین، چه بسا روایتگری در انحصار جریان‌هایی قرار بگیرد که با منافع مردم و نظام سر آشتی ندارند.
 عدالت خواهی و ظلم ستیزی؛ پیام عاشورا
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی سخنان خود در جلسه روز گذشته هیأت وزیران را با تبیین فلسفه قیام عاشورا آغاز کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور، آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی را فلسفه اصلی نهضت عاشورا دانست و گفت: انقلاب اسلامی در جهان امروز پرچمدار آرمان‌های عاشورایی است و هر روز دلدادگان این پیام در سراسر جهان بیشتر می‌شوند. وی با تأکید بر ماهیت زنده و حیات‌بخش پیام عاشورا، آن را اتمام حجتی با انسان‌های تمامی اعصار و قرون خواند و گفت: پیام محوری حادثه عاشورا عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است که گذشت زمان نه تنها از درخشش آن نکاسته، بلکه این پیام روز به روز فراگیرتر می‌شود. رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی گرایش‌های فطری همه انسان‌هاست، گفت: رمز و راز ماندگاری قیام عاشورا همین درهم تنیدگی عمیق آن با آرمان‌های انسانی همچون آزادگی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی است.
آغاز کار بزرگ در حوزه دارو
آیت‌الله رئیسی در ادامه پس از استماع گزارشی از روند اجرای طرح «دارویار» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نگاه منصفانه را لازمه قضاوت درباره طرح‌های بزرگ در دست اجرای دولت دانست و گفت: اجرای این دست طرح‌ها، نیازمند هماهنگی‌های بین بخشی و ظرافت‌های بسیاری است که گاهی در اظهارنظرها و قضاوت‌ها نسبت به آن کم‌توجهی می‌شود. کار بزرگی در حوزه دارو آغاز شده که ممکن است در ابتدای انجام آن، برخی نقایص و کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما امروز کمتر کسی در اصل اجرای این طرح تردید دارد.
توفیق دارویار در گرو روایت مسئولانه
وی حکمرانی عالمانه و مسئولانه را در گرو شجاعت دولت در تصمیم‌گیری دانست و اظهار کرد: ما نباید متأثر از برخی حواشی و پیامدهای کوچک احتمالی، از زیر بار مسئولیت تصمیمات بزرگ و ضروری برای کشور شانه خالی کنیم. دولت تجلی اراده مردم است و باید در راستای تأمین خیر عمومی و منافع مردم گام بردارد. آیت‌الله رئیسی توفیق در اجرای طرح‌های بزرگی همچون دارویار را در گرو اطلاع رسانی جامع و دقیق و روایتگری مسئولانه دانست و تأکید کرد: در اجرای چنین طرح‌هایی لازم است نسبت به گره‌های ذهنی و ابهاماتی که در افکارعمومی به وجود می‌آید حساس باشید و با سرعت و دقت در این زمینه اطلاعات لازم را به مردم بدهید. رئیس جمهور با تأکید بر اهمیت روایتگری و اقدامات تبیینی از سوی دستگاه‌های اجرایی، افزود: اگر دستگاه‌های مجری، خود روایت درست و بهنگام از اقداماتشان را ارائه نکنند، دیگران این اقدامات را به شکلی روایت می‌کنند که نتایج اقدامات مهم دولت زیر سؤال می‌رود و بعضاً نقاط قوت در افکارعمومی نقطه ضعف جلوه داده می‌‌شود.
تحقق آرزوی دیرینه کشور
آیت‌الله رئیسی در این زمینه موضوع بیمه رایگان افراد فاقد بیمه را مثال زد و اظهار کرد: مثلاً تا به امروز حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفته‌اند و بررسی پرونده افراد باقی‌مانده هم ادامه دارد اما نباید در اظهارات و اخبار اقدام مهم دولت در پوشش بیمه‌ای ۶ میلیون نفر به حاشیه برود. رئیس جمهور برخی کارهای انجام شده در این دولت را از آرزوهای دیرینه کشور برشمرد و گفت: از بین بردن زمینه رانت و قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، ساماندهی صدور مجوزها و اجرای بخش‌های اصلی سامانه جامع تجارت، از جمله مواردی است که باید به خوبی برای افکارعمومی تبیین شود تا بزرگی کاری که انجام شده از نظرها پنهان نماند.
مأموریت به وزارت ارتباطات
آیت‌الله رئیسی در ادامه جلسه پس از ارائه گزارشی از وضعیت اختلالات شبکه ارتباطی و اینترنت ثابت و همراه در کشور، از سوی وزیر ارتباطات، به برخی گلایه‌های مردمی در این زمینه اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با دقت و جدیت مواردی از این دست را پیگیری کند تا خللی در خدمات‌رسانی به مردم و فعالیت کسب ‌و کارها و مشاغلی که در بستر فضای مجازی جریان دارد، ایجاد نشود.
مأموریت دولت در آستانه یک‌سالگی
در پایان این جلسه رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آستانه اولین سالروز آغاز دولت مردمی قرار داریم، گفت: رسانه‌ها به طور طبیعی در چنین مناسبت‌هایی به ارزیابی عملکرد دولت می‌پردازند و اگر وزرا و مدیران اجرایی نتوانند اطلاعات لازم درخصوص عملکرد دستگاه تحت مدیریت خود را در اختیار رسانه‌ها بگذارند یا خود در اطلاع‌رسانی عملکردشان ابتکار عمل را در دست نداشته باشند، ممکن است روایت خدمات دولت، آنچنان که شایسته است صورت نگیرد.
آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت استفاده از همه ظرفیت رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی مؤثر به مردم، اذعان کرد: صرف ارائه عدد و رقم و آمار پاسخگوی نیاز افکارعمومی نیست و باید اطلاع‌رسانی دستگاه‌های دولتی، هدفمند و معطوف به نیازهای افکارعمومی و شبهات مطرح شده در فضای رسانه‌ای کشور باشد.
اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی
همچنین در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که سه‌شنبه شب به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، اعضا پس از ارائه گزارش رئیس سازمان امور مالیاتی کشور مبنی بر موفقیت در فراهم آوردن زیرساخت‌ها و سامانه‌های لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان، مقرر کردند این قانون به شکل تدریجی اجرا شود. در گزارش رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد که در دولت سیزدهم کوتاهی و عقب‌ماندگی در اجرای این قانون جبران و زیرساخت‌های لازم با دقت و مجدانه فراهم شد و اکنون زمینه اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی فراهم آمده است.
رئیس جمهور در این جلسه تأکید کرد: لازم است درباره ویژگی‌ها و مزایای اجرای این قانون اطلاع‌رسانی و تبیین لازم برای افکارعمومی صورت گیرد. به موجب این مصوبه قانونی، مشمولانی که برای عضویت دراین سامانه فراخوان می‌شوند، مکلفند برای خرید و فروش تمام کالاها صورت حساب الکترونیک صادر کرده و نسخه‌ای از آن را برای سامانه پایانه‌های فروشگاهی ارسال کنند. با اجرای این قانون ضمن افزایش شفافیت در اقتصاد، امکان نظارت بر قیمت‌ها فراهم خواهد شد و مالیات بر اساس عدالت و بدون تبعیض در زنجیره تولید تا مصرف وصول می‌شود. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت اجرای این قانون را از مؤدیان بزرگ شروع کرده و اجرای کامل آن را با مشوق‌های لازم انجام خواهد داد.

بــــرش
رئیس جمهور در جلسه شورای عالی علوم، تأکید کرد
متناسب سازی پژوهش‌ها با اقتضائات روز

​​​​​​​آیت‌الله رئیسی ظهر دیروز در جلسه شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری، رهنمودهای رهبری در دیدارهای مختلف با دانشگاهیان را گنجینه‌ای ارزشمند در پیشبرد اهداف نظام در حوزه علم و فناوری توصیف و بر ضرورت انجام پژوهش‌های متناسب با اقتضائات روز کشور تأکید کرد. 
رئیس جمهور گفت: گاهی مشاهده می‌شود دانشگاه‌های ما گرفتار رشته‌ها یا پژوهش‌هایی هستند که بی‌ربط با فرهنگ، شرایط و نیازهای کشور مااست که این وضعیت نیازمند اصلاح است.
حمایت از پژوهش‌های مستقل
آیت‌الله رئیسی در ادامه ضمن تأکید بر پرهیز از انحصار پژوهش در هیأت‌های علمی تصریح کرد: پژوهشگران مستقل که غالباً دارای نظراتی ارزشمند در حوزه‌های مختلف هستند نیز باید مورد حمایت باشند تا در این تکثر و تضارب آرای علمی، شاهد شکوفایی واقعی علم و فناوری در کشور باشیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی را مورد تأکید قرار داد.آیت‌الله رئیسی در این باره گفت: در طول تاریخ، دانشمندان ایرانی در بسیاری از عرصه‌های علوم انسانی سرآمد و پیشرو بوده‌اند اما با وجود این مزیت‌های تاریخی، در دوره معاصر پیشرفت‌ لازم را در عرصه علوم انسانی نداشته‌ایم که رفع این عقب‌ماندگی‌ها نیازمند توجه ویژه در سیاستگذاری و اجراست.رئیس جمهور با تأکید بر جایگاه خطیر این شورا در ارتقای نهاد علم در کشور، به حقوق و تکالیف آن در قانون اشاره کرد و گفت: قانون برنامه سوم توسعه، اهداف مهمی برای این شورای‌ عالی تعیین کرده، اما در کنار آن تکالیف مهمی را نیز متوجه آن کرده که نیازمند توجه ویژه و فعال کردن ظرفیت این شورای عالی است. 
نقش دانشگاه در افزایش بهره وری
افزایش بهره‌وری و نقش‌آفرینی نهاد علم در این فرایند، موضوع بعدی سخنان رئیس جمهور در این جلسه بود. آیت‌الله رئیسی در این باره گفت: مراکز علمی و دانشگاهی باید به افزایش بهره‌وری در کشور کمک کنند. 
اساساً این وظایف نهاد علم است که با شاخصه‌های معین میزان بهره‌وری و پیشرفت کشور را به صورت مستمر پایش کند. آیت‌الله رئیسی در ادامه این جلسه، موضوع مهاجرت نخبگان را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: نهادها و دستگاه‌های مسئول موظفند زمینه را برای اشتغال نخبگان و رفع نیازهای آنها فراهم کنند تا زمینه استفاده از دانش و ظرفیت آنان در ارتقای علم و فناوری در کشور، فراهم شود. 
پیش از سخنان رئیس جمهور در این جلسه مسائل مختلفی از جمله طرح تأسیس شبکه ملی آزمایشگاهی و طرح ملی جذب نخبگان و محققان در دوره پسادکترا به عنوان پژوهشگران مستقل و همچنین طرح ملی مقابله با مهاجرت نخبگان مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و رئیس جمهور دستورات لازم برای پیگیری آنها را صادر کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/2/622072/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها