اعضای کابینه پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند

احیای صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان


گروه سیاسی/ روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت با حضور در میان خبرنگاران آخرین اقدامات و تصمیمات دولت را تشریح کردند. از جمله این تصمیمات، تدبیر دولت برای جبران خسارت سیلزدگان و زلزله‌زدگان از طریق صندوق بیمه همگانی ساختمان است. مطابق تصمیم دولت 2.5 هزار میلیارد تومان به صندوق حوادث طبیعی ساختمان اختصاص می‌‌یابد تا پس از وارد شدن هر خسارت به زندگی مردم پس از بروز بلایای طبیعی، خسارت‌ها از طریق این صندوق و با استفاده از سازوکارهای بیمه‌ای پرداخت شود، به جای اینکه پس از بروز هر حادثه، دولت به صورت مجزا برای آن تصمیم بگیرد و در نهایت دستگاه‌ها و حتی مردم، منتظر طی شدن فرایند طولانی مدت تخصیص از سازمان برنامه و بودجه باشند. در پایان جلسه روز گذشته هیأت دولت، مراسم عزاداری و سینه‌زنی در محوطه نهاد ریاست جمهوری با حضور کارکنان و مدیران این نهاد برگزار شد.
خاندوزی: ۲.۵ همت برای بیمه حوادث طبیعی ساختمان 
سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: هیأت دولت مصوب کرد ۲.۵ هزار میلیارد تومان (2.5 همت) برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد تا از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارت‌های ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم. وی با بیان اینکه پس از بازدید رئیس جمهور از مناطق سیلزده، شیوه‌های رسیدگی به خسارات ناشی از سیل بررسی و درباره تغییر آن تصمیم گیری شد، اظهارکرد: تخریب سرپناه مردم بسیار دردناک و نیازمند چاره‌جویی فوری است، اما پیش از این، جبران خسارت‌ها از طریق تخصیص بودجه‌های لازم برای مدیریت بحران یا جبران خسارت سیل و زلزله انجام شد.
خاندوزی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی به هیأت دولت ارائه کرد تا برای جبران خسارات ناشی از سیل و زلزله از ظرفیت صنعت بیمه که در بسیاری از کشورها به عنوان شیوه‌ای کارآمد استفاده می‌شود و در احکام قانونی هم درج شده است، بهره ببریم. وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه همگانی ساختمان در کشور از سال گذشته فعال شد، اما به دلیل تعریف نشدن بودجه‌های لازم آن طور که باید فعال نبود، اظهار کرد: به همین منظور هیأت دولت مصوب کرد 5/2 هزار میلیارد تومان برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد تا از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارات ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم. خاندوزی تصریح کرد: اگر خودروی مردم نیز در حوادث ناشی از سیل دچار مشکل شود، به‌ راحتی می‌توانند به شرکت‌های بیمه مراجعه کرده و در کوتاه‌ترین زمان خسارت بگیرند.
فرجام بسته 10 گانه بورس
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره فرجام ابلاغ بسته ۱۰ گانه بورس نیز گفت: پیام مهم این بسته که در اواخر سال گذشته از سوی معاون اول ابلاغ شد این بود که با مراعات دستورالعمل‌ها بتوانیم بیشترین اطمینان خاطر را برای فعالان بازار سرمایه فراهم کنیم. وی ادامه داد: رئیس جمهور تأکید دارد که همه دستگاه‌ها به مصوبات پیشین پایبندی داشته و از بازار سرمایه حمایت کنند. وزیر اقتصاد درباره برگزاری نشستی برای تعیین افزایش حقوق  بازنشستگان گفت: این جلسه برگزار شده است و سرپرست وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در این باره سخن خواهند گفت.
سخنگو: متولدان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سهامدار می‌شوند
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت به تصویب بسته حمایتی دولت به خانواده‌ها برای فرزندآوری، مطابق با قانون جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: این مصوبه مقرر می‌کند سهامی معادل یک میلیون تومان به هر متولد سال ۱۴۰۰ و سهامی معادل 5/1 میلیون تومان برای فرزندان متولد سال ۱۴۰۱ اختصاص یابد که این سهام از سبد صندوق‌های سرمایه‌گذاری به نوزادان متولد این دو سال واگذار می‌شود. وی افزود: دولت مقرر کرد متناسب با تورم سالانه در سال‌های آتی این واگذاری سهام استمرار یابد.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین به تصویب آیین‌نامه اجرایی ایجاد نظام یکپارچه مدیریتی در بخش عمومی اشاره کرد و گفت: این امر گام بزرگی در راستای تحقق دولت الکترونیک و یکپارچه‌سازی داده‌های مالی در حوزه‌های عمومی است.
بهادری جهرمی با اشاره به تصمیمات دولت برای حمایت از تأمین امنیت غذایی اظهار کرد: به منظور حمایت از تأمین امنیت غذایی و افزایش صادرات محصولات کشاورزی و کمک به سرمایه‌گذاری و تقویت حوزه کشاورزی و حمایت از بخش خصوصی و فعالیت تعاونی‌ها در این حوزه، مشوق‌هایی تصویب شد که در قالب یارانه و سود و کارمزد تسهیلات بانکی به این حوزه‌ها تخصیص می‌یابد. سخنگوی دولت در ادامه، از صدور مجوز امضای موقت منشور مجمع همکاری سازمان‌های مالیاتی کشورهای عضو اکو از سوی دولت خبر داد که باهدف یکپارچگی کشورهای عضو اکو دنبال می‌‌شود.
معاون زنان: ارتقای جایگاه مشاوران امور زنان در نظام اداری کشور
 معاون امور زنان رئیس جمهور از تدابیر دولت برای ارتقای جایگاه و رتبه زنان در نظام اداری کشور خبرداد. انسیه خزعلی با اشاره به ارتقای ساختار مشاوران امور زنان در دستگاه‌های دولتی گفت: این  موضوع چند ماه پیش در ستاد خانواده تصویب و سپس به بخش‌های مختلف حقوقی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی ارسال شد که نهایتاً در جلسه گذشته دولت توانست رأی موافق را بگیرد. وی اظهار کرد: با این اقدام وضعیت مشاوران امور زنان در دستگاه‌ها ارتقا می‌‌یابد، البته سال ۹۲ پست مدیر مشاوره زنان تعریف شده بود، اما زیر نظر این پست هیچ گونه ساختار و کارشناسی وجود نداشت. به گفته انسیه خزعلی، با این تصمیم دولت، جایگاه مشاوران امور زنان در حد معاون وزیر یا مدیرکل خواهد بود که این امر از نظر ساختار جهش خوبی محسوب می‌‌شود و از این پس این مشاوران باید در شوراهای تصمیم‌گیری شرکت داده شوند، همچنین در آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در هر دستگاه مصوب می‌شود، مشاوران امور زنان هم باید نسبت به آن نظر دهند. معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همچنین درباره برنامه این معاونت برای حجاب گفت: نشست‌های مختلفی درباره مسأله حجاب برگزار شد که در آن برنامه‌های بسیاری تصویب شد، اما در مجموع ٢۶ دستگاه درباره حجاب دست‌اندرکار هستند و ما نقش ستادی و نظارتی داریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/2/622073/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها