اخبار


دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی «سی باس آسیایی» در ایران

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی از دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی‌باس آسیایی خبر داد. به گزارش خبرنگار مهر، سید مجتبی خیام در آئین رونمایی از دستاورد پروژه دانش بنیان و تحول ساز مولدسازی و تکثیر ماهی سی‌باس آسیایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی(ره) بر لزوم تأمین امنیت غذایی کشور تأکید و اظهار کرد: تولید مواد پروتئینی بویژه ماهی یکی از کارهای در نظر گرفته شده در زمینه تأمین امنیت غذایی کشور است تا از این طریق ضریب امنیت غذایی کشور افزایش پیدا کند. وی با اشاره به اینکه ماهی در سبد خانوار بسیار کم است، افزود: یکی از اقدامات بسیار شایسته‌ای که در این ایستگاه و پژوهشکده آبزی پروری مجموعه سازمان شیلات انجام شده دستیابی به بیوتکنیک تولید بچه ماهی سی‌باس آسیایی است. معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: این بچه ماهی یکی از گونه‌های فراگیر است که در شرق اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام وجود داردو در گسترش به وسعت خلیج فارس و مناطق آسیا و اقیانوسیه است.

 
مردم از کشتار غیربهداشتی دام‌ها اکیداً خودداری کنند

دامپزشکی استان تهران از مردم خواست با توجه به قرار گرفتن ایام محرم در فصل گرم، جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از کشتار غیر بهداشتی دام خودداری کنند. به گزارش اداره کل دامپزشکی استان تهران، مهدی سلوکانه، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم و آرزوی قبولی عزاداری عزاداران گفت: به اطلاع می‌‌رساند با توجه به ذبح دام از سوی هیئات عزاداری و برخی شهروندان در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و تهیه غذا برای عزاداران حسینی، تقاضا می‌‌شود به منظور حفظ بهداشت محیط، سلامت مصرف کنندگان و پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان بویژه بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه - کنگو (CCHF) دام مورد نیاز خود را فقط از مراکز مجاز مورد تأیید دامپزشکی، تهیه و در کشتارگاه‌های تحت نظارت دامپزشکی، کشتار کنند. وی گفت: در زمان ذبح دام ضمن رعایت نکات بهداشتی، حتماً از دستکش، ماسک، عینک و چکمه استفاده شود و پس از کشتار دام، محل ذبح دام شست‌وشو و از مواد ضدعفونی در محل مزبور جهت جلوگیری از اشاعه بیماری استفاده شود. معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران گفت: گوشت پس از ذبح به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال (صفر تا ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری و پس از آن مصرف شود.

 
فراوانی کالاهای اساسی در بازار

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه فراوانی کالا داریم اما تقاضا کاهش یافته و رکود سنگین است، توضیحاتی را در مورد قیمت برنج ارائه کرد. قاسمعلی حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت بازار مواد غذایی، اظهار کرد: در حال حاضر در بازار با فراوانی مواد غذایی مواجه هستیم اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و قیمت‌ها، رکود سنگینی بر بازار حاکم بوده و تقاضا کاهش یافته است. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: قیمت‌ها در بازار مواد غذایی تا ۱۵ مهر ماه ثبات داشته و افزایشی نخواهیم داشت؛ حتی با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولاتی همچون برنج و حبوبات، شاهد کاهش قیمت در این بخش‌ها خواهیم بود.
وضعیت قیمت برنج
وی در مورد قیمت برنج گفت: قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی از ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است؛ همچنین برنج هندی از ۲۷ تا ۳۸ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۶ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد. حسنی در مورد فروش برنج ایرانی با قیمت‌هایی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان تصریح کرد: اگر خرده فروش بین ۱۰ تا ۱۲ درصد روی این قیمت‌ها بکشد، در نهایت باید برنج ایرانی با نرخ ۱۲۵ هزار تومان عرضه شود. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در مورد روغن نیز گفت: با توجه به واردات انبوه و کاهش ۲۰ درصدی قیمت‌های جهانی، قیمت روغن در عمده فروشی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است؛ به عنوان مثال روغن ۱۶ کیلویی که یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود با نرخ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
 

آبخیزداری ۵.۵ میلیارد مترمکعب سیلاب و رسوب را کنترل کرد

  ۵.۵ میلیارد متر مکعب سیل و رسوب توسط عرصه‌هایی که عملیات آبخیزداری در آن اجرا شده است در سیلاب‌های اخیر کنترل شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: سیلاب اخیر در 22 استان، 115 شهرستان و 219 زیر حوضه و در سطح حدود 6 میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور به وقوع پیوسته و این سازمان با اجرای پروژه‌های بیولوژیک، بیومکانیک، سازه‌ای و مدیریتی در کاهش خسارات سیل و رسوب نقش بسزایی داشته است. عباسعلی نوبخت اظهار داشت: حوضه‌های آبخیز شهری به مساحت حدود 40 میلیون هکتار که 1253 شهر کشور را شامل می‌شود با هدف کاهش خسارات سیل و در دشت‌های ممنوعه با هدف تغذیه سفره‌های زیرزمینی در اولویت کاری و فعالیت‌های آبخیزداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار دارند. وی درباره برنامه آبخیزداری در سال‌جاری گفت: امسال در سطح 1.5 میلیون هکتار اجرای عملیات آبخیزداری پیش‌بینی شده که تاکنون حدود 500 هزار هکتار آن اجرا شده و بقیه در حال انجام است.


خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان قزل‌آلا در سیل اخیر

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: در پی وقوع سیل اخیر و افزایش تلفات ماهی پیش‌بینی می‌شود که خسارت وارده به محصول ۵۰۰ میلیارد تومان است. آرش نبی‌زاده گفت: وقوع سیل اخیر بیشترین خسارت را به استان‌های مازندران، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، تهران و فارس وارد کرد که پیش‌بینی اولیه میزان تلفات ۳ تا ۵ هزار تن است. به گفته او، رقم خسارت وارده ناشی از سیل به محصول ۵۰۰ میلیارد تومان است و درخصوص زیرساخت‌ها فعلاً برآوردی نداریم. نبی‌زاده می‌‌گوید: قیمت کنونی هر کیلو قزل‌آلا سر مزرعه ۵۸ هزار تومان است، اما تلفات اخیر طی هفته‌های آتی اثرات خود را در بازار نشان می‌‌دهد. مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: باوجود آنکه بابت آب بها پول به وزارت نیرو‌ پرداخت می‌‌شود، اما هیچ گونه ارائه خدماتی درخصوص آبخیزداری، لایروبی و سیل بند و مرتب‌سازی رودخانه نمی‌دهند که وزارت نیرو باید پاسخگوی عدم ترک فعل باشد و طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام می‌‌کنیم که ترک فعل وزارت نیرو بیشترین آسیب را به تولیدکنندگان می‌‌زند. بنابر آمار سال گذشته ۱۵۰ هزار تن قزل‌آلا تولید شد که طی روزهای اخیر به دلیل وقوع سیل ۳ درصد محصول از بین‌ رفت و با استمرار سیل این‌ میزان ۵ درصد تولید را کاهش می‌‌دهد. بعد از اصلاح نظام یارانه به واسطه کاهش قدرت خرید مردم درخواست ۵ تا ۱۰ هزار تن خرید تضمینی قزل‌آلا را داشتیم که با وقوع سیل اخیر نصف این‌ میزان به قیمت حذف و آسیب تولیدکننده از بین رفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/9/622092/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها