مذاکرات رفع تحریم پس از وقفه طولانی از سر گرفته می‌شود

بازگشت به وین


گروه سیاسی/ مذاکرات وین پس از وقفه‌ای طولانی فردا پنجشنبه در حالی از سرگرفته می‌شود که ایران طی روزهای اخیر به نحو جدی ضمن پاسخ به تحریم‌ها و ادامه روند بدعهدی امریکا، در مسیر توسعه فناوری هسته‌ای خود حرکت می‌کند. به این ترتیب، اگر چه طرف‌های غربی پس از بی نتیجه گذاشتن مذاکرات در اسفندماه سال گذشته تصور می‌‌کردند که می‌توانند از فرصت ایجاد شده برای افزایش فشار و تشدید تحریم از یک سو و از سوی دیگر چانه‌زنی و میانجی‌گری همچون مذاکره غیرمستقیم در قطر برای مجاب کردن ایران به پذیرش مواضع‌شان استفاده کنند، اما آنچه در واقعیت اتفاق افتاد برخلاف میل آنها بود.
دور جدید مذاکرات در وین
روز گذشته ساعتی پس از آنکه انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا با انتشار توییتی اعلام کرد برای ازسرگیری مذاکرات راهی وین شده است، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز از عزیمت هیأت مذاکره‌کننده کشورمان به وین جهت ادامه مذاکرات برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران خبر داد. یک مقام امریکایی نیز از سفر رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران به وین در این هفته اطلاع داد. به گزارش ایسنا، علی رغم اینکه مورا متن مورد گفت‌وگو در مذاکرات پیش روی وین را متنی دانست که در 20 ژوییه از سوی جوزپ بورل هماهنگ‌کننده مذاکرات ارائه شده بود؛ ناصر کنعانی  تأکید کرد که در این دور از گفت‌وگوها درباره ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.  هفته گذشته بود که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یادداشتی، از ارائه پیش‌نویس جدیدی برای مذاکرات احیا توافق برجام به طرف‌های مذاکره خبر داد؛پیش‌نویسی که علی باقری کنی  مذاکره کننده ارشد ایران آن را «ایده‌های آقای بورل برای جمع‌بندی مذاکرات» دانست و گفت ایران نیز نظرات خود را هم درباره محتوا و هم فرم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در اختیار دیگران قرار خواهد داده است.  
رونمایی از دستاوردهای جدید در روزهای آینده
توسعه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران متوقف تحریم و تهدید هیچ کشور و نهاد بیرونی نمی‌ماند. پس از تزریق گاز به سانتریفیوژهای پیشرفته IR6  که روز دوشنبه به مثابه پاسخی درخور به تحریم‌های یکجانبه جدید امریکا عمل کرد، حالا این اعلام رونمایی از دستاوردهای جدید سازمان انرژی اتمی در روزهای آینده است که به اظهارات خارج از چهارچوب گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد. بر این اساس رئیس سازمان انرژی اتمی  پس از آنکه رافائل گروسی  را به اظهار نظر مطابق ضوابط آژانس فرامی‌خواند از رونمایی سامانه‌های شتاب دهنده و پرتودهنده گاما در روزهای آینده خبر داد و گفت: خیلی دور از تصور بود که ساخت این سامانه‌ها در کمتر از یک سال به نتیجه برسد و این‌ها از دستاوردهای بزرگی است که تا کنون سابقه نداشته است.
گازدهی به سانتریفیوژها؛ تجلی اراده ایران
محمد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت با تصریح اینکه گازدهی به سانتریفیوژها در چهارچوب قانون اقدام راهبردی مجلس و پاسخی به تحریم‌های طرف مقابل بود تا به آنها نشان دهیم که اراده ما اراده مستحکمی است و برای لغو تحریم‌ها از هیچ اقدامی کوتاه نخواهیم آمد، گفت:  امریکایی‌ها مرتب اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری دارند و امیدی به این سیاست ندارند. با این حال شاهد رفتار دوگانه و چندگانه امریکا هستیم و اتهامی واهی که ۲۰ سال به کشور نسبت می‌‌دهند.
به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب ادعاهایی در زمینه مکان‌ها و مدارک واهی دارند که سعی می‌‌کنند از این طریق فشارها را بر ملت ایران تشدید کنند، مذاکرات انجام شده در سال‌های متمادی را تلاش برای اعتمادسازی توصیف کرد و افزود: ایران در شرایط متفاوتی از حقوق خود کاسته و محدودیت و نظارت تشدید شده را پذیرفته تا این اتهامات و ادعاها کنار گذاشته شود، بهانه‌ ها سلب و تحریم‌ها لغو شود و اجازه دهند شرایط با الگوی توافق شده تداوم یابد، اما متاسفانه به این تعهدات عمل نکردند و هر روز بهانه جدیدی می‌‌آورند و اتهامات را به صورت تشدید شده، تکرار می‌‌کنند.
پاسخ به ادعاهای گروسی
رئیس سازمان انرژی اتمی  در ادامه سخنان خود به اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان و وضعیت همکاری‌های فی مابین ایران و آژانس نیز پاسخ داد. به گزارش رویترز، گروسی در جریان دهمین کنفرانس بازبینی پیمان عدم اشاعه هسته‌ای در نیویورک با اعلام این موضع که «ظرفیت و جاه‌طلبی برنامه هسته‌ای ایران رو به افزایش است» و «بسیار بسیار سریع پیش می‌رود»، مدعی شده بود «حرف‌های خوب از سوی ایران برای قانع‌کردن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کافی نیستند» و «ما به دسترسی مناسب به گستره و عمق این برنامه هسته‌ای نیاز داریم. تنها این موقع است که آژانس خواهد توانست تضمین لازم و موثق بدهد که هر گونه فعالیت [هسته‌ای] ایران در راستای اهداف صلح‌آمیز است.» اسلامی در پاسخ به این اظهارات گروسی با بیان اینکه انتظار داریم آقای گروسی مطابق ضوابط آژانس گفت‌وگو و اظهار نظر کند و اظهاراتش در چهارچوب قوانین و مقررات باشد و از رفتار سیاسی که متأثر از فشار صهیونیست ها است دست بردارد، گفت: برای ایشان متأسفم زیرا آژانس در تمام فرایندهای ما طبق پادمان، حضور و نظارت دارد و عملیات اجرایی ما در حوزه سازمان انرژی اتمی در بخش‌های گوناگونی که به مواد هسته‌ای مرتبط می‌شود تحت نظارت آژانس بوده، هست و خواهد بود.
نصب دوربین‌ها مشروط به پایبندی به تعهدات
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین  درخصوص جمع‌آوری دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یادآوری اینکه دوربین‌های جمع‌آوری شده، دوربین‌های برجامی و فراپادمانی بوده است که وفق توافق برجام برای اندازه‌گیری محدودیت ظرفیت فعالیت و سرعت فعالیت هسته‌ای ایران نصب شده بود، تأکید کرد: وقتی طرفین به برجام پایبند نبودند و به تعهدات‌شان عمل نکردند، دلیلی ندارد ما به تعهدات خود ادامه دهیم. امروز هم اعلام می‌کنیم تا زمانی که به تعهدات خود بازنگردند و موارد ادعایی را کنار نگذارند، دوربینی نصب نخواهد شد. وی در مورد سخنان جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا نیز که گفته بود «رئیس جمهور امریکا حاضر به خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی نیست»، گفت: این موضوع اصلی در مذاکرات نیست. FTO موضوع اصلی نبوده و سخنگو مرتب این امر را اعلام کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7973/1/622128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها