رکود در غرب و ترس از کاهش تقاضا برای انرژی، قیمت نفت را به زیر 100 دلار در بشکه رساند

عقب‌نشینی نفت به روزهای پیش از جنگ روسیه و اوکراین


گروه اقتصادی/ قیمت نفت خام به ارقام پیش از جنگ روسیه و اوکراین بازگشت. روز گذشته در زمان تنظیم این گزارش، هر بشکه نفت خام شاخص برنت 93 دلار و 73 سنت بود. هر بشکه نفت خام شاخص WTI نیز 88 دلار و 7 سنت معامله می‌شد. به این ترتیب، قیمت نفت خام که در ماه‌های اخیر از 119 دلار در بشکه نیز عبور کرده بود، به پایین‌ترین حد خود از اوایل فوریه (اسفند) سقوط کرد و تقریباً تمام افزایش‌های ناشی از جنگ روسیه با اوکراین خنثی شد.
پیش‌بینی‌ها محقق نشد
166 روز از آغاز جنگ روسیه و اوکراین می‌گذرد. با آغاز این جنگ، پیش‌بینی می‌شد که قیمت نفت خام تا اواسط تابستان به ارقام بالاتر از 120 دلار برسد، حتی  اسفند 1400، راشاتودی به نقل از «اسکات شفیلد»، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت نفت شیل امریکا نوشت: «اگر نفت و گاز روسیه تحریم شود، قیمت نفت تا 200 دلار در هر بشکه بالا می‌رود.»شرکت جی پی مورگان نیز برآورد کرده بود که رویارویی روسیه و اوکراین، قیمت نفت را تا بشکه‌ای ۱۵۰ دلار افزایش و تولید ناخالص داخلی سالانه در نیمه اول سال‌ جاری را در سطح جهان به ۹ دهم درصد کاهش دهد و تورم را با افزایش دوبرابری به ۷.۲ درصد برساند. الهدال حسین، بنیانگذار مؤسسه اطلاعاتی بازارهای نفت و گاز مستقر در مالزی نیز در ابتدای سال 1401 اعلام کرد که به دلیل ادامه جنگ روسیه و اوکراین احتمالاً قیمت نفت تا بشکه‌ای 150 دلار افزایش خواهد یافت،اما این پیش‌بینی‌ها و بسیاری از موارد مشابه دیگر محقق نشد، اگرچه در این مدت قیمت نفت به اوج 14 ساله خود رسید، اما فعالان بازار می‌گویند که این کاهش قیمت نفت به ارقام پیش از جنگ روسیه و اوکراین، ناشی از رکود در اغلب کشورهای جهان و ترس از کاهش تقاضا برای نفت است. به بیانی دیگر، کشورهای غربی در آستانه ورود به رکودی تمام عیار هستند و نگرانی‌های فزاینده مبنی بر سقوط تقاضای نفت شکل گرفته است. اداره اطلاعات انرژی امریکا مدعی است که تقاضای ایالات متحده برای بنزین در هفته گذشته بیش از 7.6 درصد کاهش داشته است، البته برخی از کارشناسان ادعا می‌کنند که دولت جو بایدن داده‌های مربوط به تقاضای پایین بنزین را برای پایین آوردن قیمت‌ها ساخته است، به طوری که با آمارهای شرکت Gasbuddy متفاوت است. این شرکت از افزایش 2 درصدی تقاضای بنزین گزارش می‌دهد.
کاهش تا چه زمانی ادامه دارد؟
درحالی که شیوع کرونا و کاهش سرمایه گذاری‌ها در سال 2020 به تنهایی برای افزایش قیمت نفت به ارقام بیش از 120 دلار کافی بود، سؤال اینجاست که تا چه رقمی قیمت‌ها پایین خواهد رفت و آیا نگرانی از کاهش تقاضا برای نفت جدی است؟ رویترز می‌نویسد که «دورنمای تقاضای نفت با افزایش نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی در امریکا و اروپا، وضعیت بدهی اقتصادهای نوظهور و تیره شدن سیاست کرونای صفردر چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان است، موجب شده حتی قیمت‌های زیر 90 دلار در بشکه نیز به پیش‌بینی‌ها اضافه شود.»البته عامل دیگری که در کاهش قیمت‌ها مؤثر بوده، واهمه از کند شدن فعالیت اقتصادی با افزایش نرخ‌های بهره انگلیس و آخرین تصمیم وزیران اوپک‌پلاس در دیدار روز چهارشنبه هفته گذشته بوده است، اما با این حال، پیش‌بینی رکود و کاهش تقاضای نفت عامل اصلی محسوب می‌شود که آن هم با نظرات مخالفی مواجه است.
داگ لیگیت، استراتژیست انرژی بانک امریکا در یادداشتی با عنوان «کاهش تقاضای بنزین بشدت اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد» می‌نویسد: «به نظر می‌رسد که گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا با واقعیت تطابق ندارد.»در همین حال، وال استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک غول پالایشی ایالات متحده می‌نویسد: «قرار است باور کنیم که در ماه جولای، در اواسط فصل رانندگی، تنها 8.6 میلیون بشکه در روز مصرف می‌کنیم. این میزان نسبت به ماه مه سال‌ جاری نیم میلیون بشکه در روز کاهش را نشان می‌دهد که کمتر از کمترین میزان از زمان شیوع کرونا در سال 2020 خواهد بود. بنابراین ما از همه پالایشگاه‌ها،  خرده‌فروش‌ها و از همه کسانی که درآمد این فصل را گزارش کرده‌اند، می‌پرسیم. هر یک از آنها به شما می‌گویند که فروش آنها حتی از روزهای قبل از شیوع کووید19 نیز بیشتر است. برخی گزارش می‌دهند که فروش بالایی را ثبت می‌کنند.»
با این حال، تورم فزاینده، کمبود مواد غذایی و احتمال قطع کامل زنجیره تأمین انرژی در قاره اروپا و احتمال ورود اقتصادهای حوزه یورو به رکود، چشم‌انداز سخت و تیره‌ای را برای این کشورهای مصرف کننده انرژی نمایش می‌دهد. 
روزنامه گاردین در گزارشی از خطر رکود در اروپا خبر داد و به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشت: «خطر رکود در اروپا یک خطر فزاینده است زیرا قیمت گاز و نفت رو به افزایش بوده و حتی این نگرانی وجود دارد که روسیه به طور کامل صادرات انرژی به قاره سبز را قطع کند.» اگر این رکود به واقعیت بپیوندد، احتمال کاهش قیمت نفت به ارقام زیر 90 دلار در بشکه وجود دارد. کاهش قیمت نفت به زیر 90 دلار درآمد کشورهای نفتی را نیز کاهش خواهد داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7974/14/622168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها