در پنجمین شب از مراسم «سینماتکیه» عنوان شد

شهاب حسینی: امام حسین(ع)، شاهراه هدایت است


«فکر کردن به امام حسین(ع) همیشه این نور امید را در دل من روشن کرده است که شاهراه هدایت، این امام بزرگوار هستند.» این عبارات بخشی از صحبت‌های شهاب حسینی در محفل عاشورایی بنیاد سینمایی فارابی با عنوان «سینماتکیه» است. پنجمین شب از این سلسله برنامه‌ها به اکران فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» اختصاص داشت و از شهاب حسینی به‌عنوان بازیگر این فیلم قدردانی شد.
زنده کردن نور امید با تفکر در باره امام‌حسین(ع)
شهاب حسینی که افزون‌بر «کربلا جغرافیای یک تاریخ»، سابقه بازی در دو فیلم دیگر عاشورایی «من و زیبا» و «دل‌شکسته» را هم در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش دارد، صحبت‌های خود را اینگونه آغاز کرد: «خیلی کوتاه عرض می‌کنم، در کلام‌الله مجید ما بارها با فرموده حضرت پروردگار مواجه می‌شویم که خداوند هر آن‌که را که بخواهد هدایت خواهد کرد. این جمله همواره خیلی من را به فکر فرو برده و احساس می‌کنم ممکن است آدم در طول زندگی تمام اوقات خودش را به عبادت بگذراند، اما مشیت پروردگار در هدایت او نباشد.»او در ادامه افزود: «فکر کردن به حضرت آقا امام حسین(ع)، همیشه این نور امید را در دل من روشن کرده است که شاهراه هدایت، این امام بزرگوار هستند. با عشق به امام حسین می‌توان امیدوار بود که مشیت خداوند بر هدایت آدم قرار گرفته است. خوشحالم اگر قابل بودم در اثر «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ایفاگر نقشی هرچند تنها با صدا باشم. همیشه به این جمله فکر می‌کنم که خداوندا چگونه زیستن را به من بیاموز چگونه مردن را خود خواهم آموخت. اما راه امام حسین این دیدگاه را در ذهن من برعکس کرد، اینگونه که امام حسین به ما یاد داد که خداوندا چگونه مردن را به من بیاموز، چگونه زیستن را خود خواهم آموخت.»این بازیگر در پایان صحبت‌های کوتاه خود با تأکید بر اینکه امیدوارم در تصویر کردن و القای اندیشه شخصیت بزرگی چون امام حسین(ع) به سایر مردم جهان موفق باشیم، گفت: «اگر چنین شخصیت عظیمی در هر قوم و ملتی وجود داشت، مطمئن باشید تا به حال صدها اثر ارزشمند درباره چنین شخصیت بزرگواری تولید شده بود، اما متأسفانه ما هنوز هیچ‌کار بزرگی درباره این امام بزرگوار انجام نداده‌ایم. امیدوارم به مدد خود آقا امام حسین(ع) اراده‌ای مبنی بر این مهم شکل بگیرد.»
عاشقانه‌ترین صحنه تاریخ
علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت و داریوش یاری کارگردان «کربلا جغرافیای یک تاریخ» از دیگر سخنرانان این محفل بودند. سخنگو و دبیر هیأت دولت در سخنانی کوتاه با بیان اینکه صحنه کربلا هنرمندانه‌ترین صحنه تاریخ است، یکی از دلایل مانایی واقعه کربلا را هنری بودن آن خواند و ادامه داد: «بواقع در واقعه کربلا به این فرموده حضرت زینب(س) پی می‌بریم که در عاشورا جز زیبایی ندیدم. حقیقتاً اینگونه است که اگر با چشم دل نگاه کنیم، هیچ چیز جز زیبایی در کربلا وجود ندارد، چون تمام نور در مقابل ظلمت قرار می‌گیرد.»
او با بیان اینکه عاشورا عاشقانه‌ترین صحنه تاریخ است و هرچه در این واقعه رخ می‌دهد فقط عشق است و این عشق است که باعث شده تا در طول سال‌ها، انسان‌های متمادی عاشق و شیدای امام حسین باشند، اظهار امیدواری کرد که «سینماتکیه» ادامه‌دار باشد.
حق مطلب را ادا نکرده‌ایم
داریوش یاری، کارگردان فیلم سینمایی «کربلا جغرافیای یک تاریخ» نیز در سخنانی عنوان کرد که این فیلم را در 21 روز ساخته است و در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره چگونگی به تصویر درآوردن وقایع و شخصیت‌های کربلا گفت و تأکید کرد هنوز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7974/23/622204/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها