مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد

دولت سیزدهم کنار خبرنگاران


گروه اجتماعی/ 17 مرداد در تقویم کشورمان روز پاسداشت خبرنگاران است؛ روزی که توجه جامعه به سختی‌های شغلی این گروه از جامعه معطوف می‌شود. گروهی که در صف اول اطلاع‌رسانی در تمام حوزه‌ها در کشور ایستاده‌اند و این روزها بحث معیشت شغلی آنها شاید در رأس مطالباتشان باشد.
ایمان شمسایی مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی درباره روز خبرنگار ضمن تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و گرامیداشت روز خبرنگار به «ایران» گفت: خبرنگاران چشم جامعه هستند و بسیار هم قشر مظلومی هستند. آنها همیشه در حال نوشتن درباره دیگران هستند ولی کمتر کسی هوای آنها را دارد. اینها بخشی از واقعیت است. یکی از چالش‌های امروز کار خبرنگاری این است که در موضوع نظام صنفی و حرفه‌ای دچار مشکلاتی است و به راحتی کسی نمی‌تواند تشخیص بدهد کسی واقعاً حرفه‌اش خبرنگاری است یا نه. ما حدود 14 هزار رسانه در کشور داریم و موضوع این است که هر کسی در یکی از این رسانه‌ها قلمی زده باشد می‌تواند بگوید خبرنگار است. در حرفه‌ای مثل پزشکی شما به راحتی نمی‌توانید ادعای پزشک بودن داشته باشید، چون تبعاتش بالاست ،ولی ظاهراً اگر کسی بگوید من خبرنگار هستم تبعاتی ندارد.
وی ادامه داد: برای ما حرفه خبرنگاری بسیار اهمیت دارد و به دنبال قوی کردن جایگاه این قشر هستیم. سعی داریم در مرحله اول سامانه جامع رسانه‌های کشور را تقویت کنیم تا بخشی از این چالش حل شود. بعد از عضویت در این سامانه افراد می‌توانند از خدمات صندوق اعتباری هنر که در واقع همه فعالان فرهنگی در آن عضو هستند از جمله روزنامه‌نگاران، بهره‌مند شوند. در ابتدای دولت سیزدهم نیز بودجه خوبی به این صندوق تزریق شد و کل حمایت‌ها از این اعتبار است. برای عضویت در این سامانه نیز نیاز به مراجعه حضوری افراد نیست. وقتی محرز شد فردی خبرنگار است آن وقت برای مباحثی مثل بیمه تکمیلی یا حتی بیمه پایه می‌تواند فرد از خدمات صندوق اعتباری هنر استفاده کند، یا هر چند وقت یک بار هدایایی برای این اعضا در نظر گرفته می‌شود. 
وی در خصوص اینکه برای عدم امنیت شغلی خبرنگاران چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: کاری که مدت هاست پیگیر آن هستیم این است که به یک قانون مهم مطبوعات عمل کنیم. بر‌اساس ماده 46 قانون مطبوعات مجلس، صاحب امتیاز باید نیروهایش را بیمه کند تا اگر به هر دلیلی رسانه تعطیل شد افراد بتوانند از مزایای قانونی کار بهره‌مند شوند. همین قانون ماده 31 آیین اجرایی قانون مطبوعات تصویب هیأت دولت در سال 95 است که علاوه بر تکرار ماده 46 قانون می‌گوید اگر رسانه‌ای خبرنگارانش را بیمه نکند از تمام حمایت‌های مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محروم می‌شود. در واقع همه رسانه‌ها باید کد بیمه کارگاهی داشته باشند تا یارانه و آگهی‌های دولتی آنها قطع نشود. ما در جهت‌گیری جدید نشان می‌دهیم که نیروی انسانی برای ما بسیار مهم است. برای ما هم محتوا مهم است و هم نظام صنفی و ساختار اداری رسانه‌ها. 
وی با اشاره به اینکه قانون مطبوعات نیاز به اصلاحاتی دارد نیز گفت: یکی از مشکلات این است که در قانون مطبوعات همه جا صحبت از صاحب امتیاز و مدیرمسئول است و چیزی درباره روزنامه نگار نگفته است، اما ما می‌خواهیم به خود خبرنگاران بیشتر توجه کنیم.
وی درباره اینترنت خبرنگاری نیز گفت: اول این نوید را بدهم که بزودی کارت‌های خبرنگاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود. درباره اینترنت خبرنگاری هم موضوع این است که مسئول این مهم وزارت ارتباطات است و وزیر محترم این وزارتخانه در حاشیه جلسه هیأت دولت گفتند که هر کسی را وزارت ارشاد معرفی کند اینترنت خبرنگاری می‌گیرد و ما هم در وزارت ارشاد هر جا از ما استعلامی صورت بگیرد بر اساس همان سامانه جامعی که داریم لیست می‌دهیم. متأسفانه بجز این هیچ مرجع رسمی وجود ندارد که بتواند بگوید واقعاً چه کسی خبرنگار است و چه کسی نیست. در واقع ابزار دیگری در اختیار نداریم بجز همین سامانه.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7974/22/622212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها