«ایران» از جزئیات تجارت خارجی ۹ میلیارد دلاری در تیرماه گزارش می‌‌دهد

رشد 24 درصدی صادرات غیرنفتی در نخستین ماه تابستان


 در نخستین ماه تابستان امسال، همانند ماه‌های گذشته روند صعودی صادرات غیرنفتی نسبت به دوره‌های قبل ادامه داشته است. هرچند درتیرماه امسال، تراز تجاری کشور به نفع واردات بوده است، اما بررسی روند تجاری کشور در ماه‌های تیرسال‌های قبل نیز نشان می‌‌دهد به دلیل افت صادرات محصولات کشاورزی به واسطه فرا نرسیدن فصل برداشت برخی محصولات مهم و ارزآور، صادرات در این ماه به طور معمول با افت همراه می‌‌شود. با این حال ارزش صادرات و واردات در تیرماه امسال با رشد مواجه شده است. بر اساس اعلام گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در چهار ماه نخست امسال به ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹درصدی داشته است. 

​​​​​​​گروه اقتصادی / در نخستین ماه تابستان امسال، همانند ماه‌های گذشته روند صعودی صادرات غیرنفتی نسبت به دوره‌های قبل ادامه داشته است. هرچند درتیرماه امسال، تراز تجاری کشور به نفع واردات بوده است، اما بررسی روند تجاری کشور در ماه‌های تیرسال‌های قبل نیز نشان می‌‌دهد به دلیل افت صادرات محصولات کشاورزی به واسطه فرا نرسیدن فصل برداشت برخی محصولات مهم و ارزآور، صادرات در این ماه به طور معمول با افت همراه می‌‌شود. با این حال ارزش صادرات و واردات در تیرماه امسال با رشد مواجه شده است. بر اساس اعلام گمرک، تجارت غیرنفتی کشور در چهار ماه نخست امسال به ۴۶ میلیون و ۸۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۹درصدی داشته است. از کل میزان تجارت چهار ماه نخست امسال، سهم صادرات ۳۵ میلیون و ۶۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به چهار ماه نخست سال قبل با رشد ۲۲ درصدی در ارزش همراه بوده و واردات نیز با ارزش مشابه صادرات رشد ۱۷ درصدی را تجربه کرده است.
براساس اطلاعاتی که سیدروح الله لطیفی سخنگوی گمرک اعلام کرده است، در چهارمین ماه از سال جاری تجارت غیرنفتی کشور از لحاظ وزن به نزدیک  11 میلیون تن و از نظر ارزشی به حدود 9 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه با رشد 19 درصدی همراه بوده است. طبق این آمارها، در 31 روز ماه تیر، 10 میلیون و 997 هزار تن کالا به ارزش 8 میلیارد و 947 میلیون دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که با وجود کاهش 8 درصدی در وزن، از لحاظ ارزش 19 درصد افزایش داشته است. این درحالی است که در تیرماه سال گذشته ارزش تجارت خارجی کشورمان 7 میلیارد و 518 میلیون دلار بود.
 صادرات در اوج چهارساله
در تیرماه امسال، صادرات غیرنفتی کشور در این مدت یکماهه، 7 میلیون و 992 هزار تن کالای ایرانی به ارزش 4 میلیارد و 171 میلیون دلار بوده که نسبت به تیرماه 1400 دو درصد در وزن و 24 درصد در ارزش افزایش داشته است.
مقایسه ارزش صادرات در تیرماه امسال با سال‌های قبل حاکی از رکوردشکنی درسال جاری است. در تیرماه سال 1398 ارزش صادرات غیرنفتی کشور 3 میلیارد و 152 میلیون دلار بوده که این رقم در تیرماه سال 1399 به 2 میلیارد و 349 میلیون دلار کاهش یافته است. در چهارمین ماه سال گذشته نیز ارزش صادرات غیرنفتی ایران به 3 میلیارد و 363 میلیون دلار رسیده است. بدین ترتیب صادرات 4 میلیارد و 171 میلیون دلاری تیر امسال با فاصله زیادی نسبت به ماه مشابه سال‌های قبل ایستاده است.
 افت و خیز  واردات
در تیرماه امسال3 میلیون و 5 هزار تن کالا که عمدتاً کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید و دارو بودند به ارزش 4 میلیارد و 776 میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد زنجیره تأمین، تولید و توزیع شد که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی 26 درصد کاهش، اما از لحاظ ارزش با 15 درصد افزایش همراه بوده است. آمارها نشان می‌‌دهد که در تیرماه سال‌های 1398 تا سال جاری افت و خیز زیادی دربخش واردات وجود داشته است. برهمین اساس در تیر 1398 ارزش واردات کشور 4 میلیارد و 7 میلیون دلار بوده است که در سال بعد یعنی 1399 این رقم به 3 میلیارد و 302 میلیون دلار کاهش یافته است. همچنین ارزش کالاهای وارداتی به کشور در تیرماه 1400 نیز به 4 میلیارد و 153 میلیون دلار رسیده است. همان گونه که اشاره شد در تیر امسال ارزش واردات 4 میلیارد و 776 میلیون دلار بوده که از سال‌های قبل بیشتر است. با توجه به اینکه اکثر کالاهای وارداتی کشور مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی و نهاده‌هاست، رشد واردات و ترخیص کالا به تقویت و رشد زنجیره‌های تولید و تأمین نیازهای ضروری مردم منجر می‌‌شود و به همین دلیل، رشد واردات در شرایط فعلی اقتصاد جهانی که قیمت کالاها مدام در حال افزایش است، موضوعی مثبت محسوب می‌‌شود.
 پنج مقصد صادراتی تیر
بررسی واردکنندگان عمده کالاهای ایرانی در تیرماه امسال نشان می‌‌دهد که چین با خرید یک میلیارد و 403 میلیون دلار کالا در رتبه نخست ایستاده است. پس از آن امارات با 619 میلیون دلار، عراق با 574 میلیون دلار، ترکیه با 323 میلیون دلار و هند با خرید 143 میلیون دلار کالا از ایران به ترتیب 4 مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی در تیرماه بوده‌اند.
 مهم‌ترین تأمین کنندگان کالای ایران
درخصوص 5 کشور اول  فروش کالا به ایران در چهارمین ماه سال جاری نیز، امارات با فروش یک میلیارد و 449 میلیون دلار نخستین صادرکننده کالا به ایران بوده است. پس از آن چین با یک میلیارد و 291 میلیون دلار در رتبه دوم،ترکیه با 514 میلیون دلار در رتبه سوم و هند با 347 میلیون دلار جایگاه چهارم را درتأمین کالای مورد نیاز ایران در اختیار دارند. از سوی دیگر روسیه با فروش 205 میلیون دلار در رتبه پنجم مبدأ واردات به ایران قرار گرفته و در این ماه جایگزین آلمان شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7974/1/622240/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها