اخبار


 به‌روز‌رسانی فصلی ابربدهکاران بانکی

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، به‌روز‌رسانی فصلی فهرست ابربدهکاران بانکی توسط بانک مرکزی امری قانونی است و این بانک موظف به اطلاع‌رسانی است.  به گزارش ایرنا، «علی صالح‌آبادی» درباره به‌روز‌رسانی فهرست ابربدهکاران بانکی افزود: آمار گرفته شده از بانک‌ها را باید به صورت فصلی به‌روز‌رسانی کنیم و بر این اساس در پایان هر فصل، آمار را بر اساس اطلاعات دریافتی از بانک‌ها با سامانه‌ بانک مرکزی مطابقت داده و در سایت بانک مرکزی منتشر کنیم. وی بیان‌داشت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱، این مسأله امری قانونی بوده و بانک مرکزی موظف به اطلاع‌رسانی است. رئیس‌کل بانک مرکزی در زمینه اعتبارسنجی وام‌های خرد، اظهار داشت: در خصوص وام‌های خرد، وظیفه نظام بانکی تسهیل است، بنابراین دسترسی آسان مردم به شبکه بانکی ابلاغ شد. وی ادامه‌ داد: در بحث وثیقه‌ها، تسهیلاتی ایجاد کردیم و طیف متنوعی از وثایق را در نظر گرفتیم که حتی با قرارداد لازم‌الاجرا شود تا وام‌های خرد بر اساس اعتبارسنجی که از مشتری انجام می‌شود، اعطا شود.

ابلاغ سهمیه وام مسکن جوانی جمعیت به بانک‌ها

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای سهمیه و توزیع بانکی اعطای تسهیلات مسکن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را به 6بانک اعلام کرد. به گزارش ایسنا، در بخشنامه بانک مرکزی به بانک‌های مسکن، کشاورزی، صادرات، تجارت، توسعه تعاون و شرکت دولتی پست بانک آمده است: «درخصوص ابلاغ بندهای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و در راستای اجرای تبصره‌های ۱ و ۲ ذیل ماده ۶۹ قانون مذکور، با احتساب نرخ تورم سالانه، سهمیه آن بانک جهت اعطای تسهیلات موصوف مبلغ ۱۰۲ میلیارد تومان و مدت بازپرداخت حداکثر ۱۰ سال و مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان با اخذ سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر و در نظر گرفتن شرایط خانوار به شرح زیر تعیین و ارسال می‌شود.  الف) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب دو فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۳۰ میلیون تومان. ب) خانوارهایی که بعد از سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب یک فرزند شده یا می‌شوند، هر خانواده به مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان. ج) خانوارهای دونفره (زوج و زوجه) به هر خانواده مبلغ ۷۰ میلیون تومان. 

انتشار ۱۶۴ هزار میلیارد ریال اوراق گام

بانک مرکزی از انتشار ۱۶۴ هزار میلیارد ریال اوراق گام از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تاکنون خبر داد که ۷۵,۶ هزار میلیارد ریال آن از نیمه دوم تیرماه تا کنون منتشر شده است. به گزارش بانک مرکزی، یکی از اقدامات انجام شده به منظور بهبود شیوه‌های تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای، اصلاح و ارتقای دستورالعمل و سامانه اوراق گام است که از نیمه دوم تیرماه عملیاتی شده است. از ابتدای راه‌اندازی اوراق گام (بهمن ماه سال ۱۳۹۹) تا این تاریخ، در مجموع ۱۶۴ هزار میلیارد ریال اوراق گام توسط بانک‌های عامل صادر شده است که از کل اوراق صادر شده، حدود ۸۸,۴ هزار میلیارد ریال بر اساس دستورالعمل قبلی و حدود ۷۵,۶ هزار میلیارد ریال طی چند هفته اخیر و از زمان عملیاتی شدن دستورالعمل و سامانه جدید اوراق گام (نیمه دوم تیرماه) بوده است. از جمله برنامه‌های آتی بانک مرکزی برای گسترش کاربرد این اوراق، فراهم کردن استفاده از اوراق گام در معاملات بورس کالا و افزایش تنوع متقاضیان این اوراق در زنجیره‌های مختلف است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/8/622258/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها