«ایران» از روند معاملات سهام گزارش می‌دهد

تداوم روند صعودی شاخص‌ ها برای پنجمین روز متوالی


گروه اقتصادی/ معاملات در بازار سهام پس از وقفه دو روزه، در روز سه‌شنبه از سر گرفته شد تا معامله‌گران بار دیگر در رینگ‌های معاملاتی حاضر شوند و به دادوستد سهام بپردازند. دراین روز ورود جبهه تقاضا به گروه‌های معاملاتی بانک، خودرو و فلزات اساسی باعث شد تا روند صعودی شاخص‌ها برای پنجمین روز متوالی ادامه یابد.  به‌طوری که شاخص کل بورس با رشد 3 هزارو 19 واحدی (معادل 0.21 درصد) باردیگر به بالای یک میلیون و 450 هزار واحد بازگردد و بخشی از ارتفاع از دست رفته خود را باز پس گیرد. شاخص کل فرابورس نیز با رشد 100 واحدی به سطح 19 هزارواحد بازگشت و توانست باردیگر این سطح مهم را لمس کند. دیروز، نماد‌های «فولاد»،» خساپا» و«وبملت» در بورس و نمادهای «بپاس»، «دی» و «صبا» درفرابورس بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص‌ها داشتند و بیشترین رشد قیمتی روزانه نیز در نمادهای «حفاری»، «کالا» و«چخزر» به ثبت رسید.
تقاضای حقوقی‌ها عرضه حقیقی‌ها را پوشش داد
شاخص خالص ورود پول حقیقی به معاملات سهام که در جریان معاملات روز شنبه با ثبت عدد مثبت 200 میلیارد تومان پس از 35 روز معاملاتی مثبت شده بود؛ در روز سه‌شنبه به روند قبلی خود بازگشت تا معاملات این روز نیز با خروج بیش از 250 میلیارد تومانی پول حقیقی از بازار سهام همراه شود. آمارها نشان می‌دهد که در این روز هرچند که تعداد تقاضای خرید ثبت شده از طرف کدهای حقیقی با افزایش قابل توجهی نسبت به روز معاملاتی قبل روبه‌رو شد اما عرضه‌های سنگین برخی حقیقی‌ها در بازار در نهایت ارزش فروش این طیف از معامله‌گران را با افزایش روبه‌رو کرد و این موضوع باعث شد تا ارزش فروش حقیقی‌ها از ارزش خرید آنها پیشی بگیرد،  شکافی که تقاضاکنندگان حقوقی آن را پوشش داده‌اند و با ثبت رنج‌های مثبت در بازار شاخص‌ها را به بالا هل داده‌اند. مورد دیگری که در جریان معاملات سه‌شنبه قابل توجه بود، خروج 133 میلیارد تومانی حقیقی‌ها از صندوق‌های قابل معامله بود که تقارن آن با خروج حقیقی‌ها از سایر گروه‌های معاملاتی، می‌تواند نشان‌دهنده شکل‌گیری یک موج عرضه جدید در روزهای معاملاتی آینده باشد.
ارزش معاملات خرد به سطح 2 هزار و 500 میلیارد تومان رسید
ارزش معاملات خرد که از اواخر اردیبهشت‌ماه روند نزولی خود را آغاز کرده بود در پایان تیرماه به پایین‌ترین سطح خود و زیر 2 هزار میلیارد تومان رسید. این روند که با کاهش نقدینگی در بازار نگرانی‌های فعالان بازار را در پی داشت، در روزهای معاملاتی قبل تا حدودی تعدیل شد تا ارزش معاملات خرد با گذشت از سطح 2 هزارو 500 میلیارد تومانی باردیگر به بالای میانگین 15 روزه خود بازگردد. روندی که در روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و ارزش معاملات خرد با ثبت عدد 2 هزار و 640 میلیارد تومانی همچنان در بازه صعودی خود باقی ماند.
بیش از 50 درصد نمادها با کاهش قیمت روبه‌رو شدند
در پایان معاملات دیروز از مجموع 697 نمادی که در بازار مورد معامله قرار گرفت تعداد 339 نماد (معادل 48 درصد) با افزایش قیمت و 358 نماد (معادل 52 درصد) نیز کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین در این روز درمقابل 53 نمادی که در صف خرید به کار خود پایان دادند 50 نماد در پایین‌ترین بازه مجاز روزانه به صف نشستند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/10/622265/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها