حفاری شمال در صدر بازدهی بازار سهام قرار گرفت


حفاری شمال در سه ماهه فصل بهار به لطف افزایش نرخ‌های تسعیر ارز و فروش دارایی‌های نگهداری شده، 103 میلیارد تومان سود شناسایی کرد.
قدمت صنعت حفاری در ایران به بیش از 40 سال می‌رسد و همچنان بخش عمده این صنعت دولتی است و شرکت ملی حفاری ایران حدود 60 درصد از سکوهای حفاری را در اختیار دارد.  آمارها نشان می‌دهد، از مجموع 3هزار و 707 دستگاه حفاری موجود در دنیا (بخش خشکی و دریا) تعداد یک هزارو 46 دستگاه به‌صورت فعال در عرصه بالادستی صنعت نفت و گاز حضور دارند. کشور ایران نیز با دراختیار داشتن 136 دستگاه حفاری، حدود 4 درصد از سهم کل تعداد دستگاه‌های حفاری دنیا را داراست که از این تعداد 120 دستگاه در بخش خشکی و 16 دستگاه در بخش دریا مشغول به فعالیت هستند.
همچنین هزینه تمام شده برای تولید هر بشکه نفت  یا هر فوت مکعب گاز نیز از سایر نقاط جهان کمتر است.
از مجموع دستگاه‌های حفاری موجود در ایران در بخش خشکی تعداد 69 دستگاه متعلق به شرکت ملی حفاری ایران(بخش دولتی) بوده و میانگین عمر دستگاه‌ها نیز در حدود 40 سال است. همچنین از 51 دستگاهی که در بخش خصوصی فعال است بیشترین تعداد در اختیار شرکت حفاری شمال است و بعد از آن دو شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت صبا هر کدام با 6 دستگاه و توسعه حفاری تدبیر با 5 دستگاه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
از منظر بورسی اما، شرکت حفاری شمال (نماد حفاری) تنها نماینده صنعت حفاری در بورس است که با در اختیار داشتن 9 دستگاه در خشکی و 3 دستگاه در دریا در بخش خشکی 8 درصد و دریا 19 درصد از کل دستگاه‌های حفاری موجود در ایران را به خود اختصاص داده است. این شرکت با توجه به مناقصات صورت پذیرفته و همچنین وجود میادین مهم نفتی در منطقه رودسر، نیاز به سه دستگاه حفاری جدید در خشکی و حداقل دو دکل جک آپ دارد. طبق گفته مدیران این شرکت، تا کنون رایزنی‌های اولیه با شرکت نفت خزر برای استفاده از دستگاه حفاری ایلما جهت برداشت از میادین دریای خزر صورت پذیرفته است.همچنین با توجه به نیاز کشورهای منطقه دریای خزر از قبیل ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان و کشور عمان به دکل‌های جک آپ و خشکی و سرویس‌های جانبی، رایزنی‌ها در این زمینه نیز با شرکت‌های مربوطه صورت گرفته است.
شرکت حفاری شمال به‌عنوان تنها نماینده صنعت حفاری در بازار سهام توانست در سه ماهه فصل بهار به لطف افزایش نرخ‌های تسعیر ارز و فروش دارایی‌های نگهداری شده، درآمد‌های خود را افزایش دهد و حدود 103 میلیارد تومان سود شناسایی کند.
این موضوع در نهایت منجر به استقبال سهامداران از سهام این شرکت و رشد 15.18 درصدی ارزش سهام آن در هفت روز معاملاتی گذشته و قرار گرفتن این شرکت در بین 20 شرکت برتراز این نظر شده است.
همچنین افزایش ارقام سود‌سازی این شرکت باعث شده تا کارشناسان EPS بالاتری را برای آن پیش‌بینی کنند و از این‌رو نسبت قیمت بر درآمد شرکت با کاهش قابل توجه نسبت به سال قبل به سطح عدد 8 و در ناحیه ارزنده قرار گیرد. با توجه به ماهیت کسب و کار این شرکت، تداوم سود‌سازی آن به عوامل مختلفی مربوط می‌شود که سرمایه‌گذاران باید نسبت به آن توجه کافی داشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/10/622267/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها