همراهی مردم برای حفظ پایداری شبکه در هفته آتی ضروری است

80 روز بدون خاموشی!



گروه اقتصادی/ تا امروز دوسوم از مسیر اوج مصرف برق در تابستان را پشت سر گذاشته‌ایم و این دوره را بدون خاموشی سپری کرده‌ایم؛ یکی از عوامل موفقیت در این موضوع همراهی مردمی بوده است؛ اما حالا پیش‌بینی افزایش مصرف برق در هفته آتی نشان می‌‌دهد که تداوم این شرایط نیازمند همراهی بیشتر مردم با صنعت برق است. صنعتی که با حداکثر ظرفیت در تمام ساعات شب و روز در حال فعالیت است.
در این خصوص، وزیر نیرو با اشاره به افزایش ۵ درصدی تقاضای مصرف برق نسبت به سال گذشته، گفت: «محور برنامه‌های مختلف وزارت نیرو برای عبور موفق از تابستان، بر اساس اقدامات صنعت برق و همکاری و صرفه‌جویی مردم است که ضرورت دارد این همکاری ادامه یابد.»
به گزارش وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» با اشاره به وضعیت مصرف برق در کشور، اظهار کرد: «صنعت برق در ابتدای تحویل دولت سیزدهم با مشکلات فراوانی در حوزه تأمین برق مردم و رضایتمندی مواجه بود که در این رابطه یک برنامه ١٠٠ اقدامی را با حمایت دولت و مجلس تدوین و با همکاری و مشارکت مردم این برنامه را اجرایی کردیم. مهم‌ترین محورهای این برنامه افزایش ظرفیت نیروگاهی، به‌کارگیری و تعمیرات اساسی تمام نیروگاه‌های موجود و مدیریت مصرف بود.»
ایران درحالی پایداری تأمین انرژی از جمله برق و گاز را طی یک سال اخیر حفظ کرده که بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی با افزایش قیمت و کمبود مواجهند. خبرگزاری بلومبرگ در این باره نوشت: «به دنبال اعمال محدودیت‌های گازی از سوی رئیس‌ جمهور روسیه و کاهش ذخایر گازی در اتحادیه اروپا، کشور‌های عضو این اتحادیه موافقت کرده‌اند تا به صورت میانگین تا ۱۵ درصد مصرف انرژی خود را کاهش دهند؛ اتفاقی که لازمه اجرایی شدن آن اعمال فشار‌های بیشتر بر شهروندان با هدف کاهش مصرف انرژی به ویژه انرژی برق است. در همین رابطه و به عنوان مثال شهرداری برلین متعهد شده است تا از طریق خاموش کردن نورپردازی بنا‌های تاریخی تا ۱۰ درصد میزان مصرف برق خود را کاهش دهد و برای همین، شب‌ها اماکن تاریخی مشهوری چون دروازه براندنبورگ و ستون پیروزی برلین در یک تاریکی غیرعادی فرو می‌روند. دولت ایتالیا و یونان پس از اسپانیا و آلمان، ممنوعیت خنک‌سازی دما زیر ۲۷ درجه را در محیط‌های تجاری اجرایی کرده‌اند و دولت فرانسه نیز در ماه ژوئیه، برای آن دسته از مراکز تجاری که علاوه بر استفاده از سیستم‌های خنک کننده همچنین اقدام به باز نگاه داشتن در و پنجره‌ها می‌کردند، جریمه‌های سنگینی وضع کرد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/14/622276/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها