اخبـــــار


پاسخ وزیر کشور به چرایی تخریب نشدن متروپل

وزیر کشور توضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت ساختمان متروپل آبادان ارائه داد.
احمد وحیدی ۱۸ مردادماه در حاشیه بازدید و بررسی زیرساخت‌های مرزهای شلمچه و چزابه، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص بلاتکلیفی وضعیت ساختمان متروپل و اینکه چرا هنوز ساختمان تخریب نشده و هیچ کسی مسئولیت نمی‌پذیرد، اظهارکرد: متروپل از بحث بحران عبور کرده و دیگر مورد بحران نیست. یک ساختمان است که در اختیار منطقه آزاد است. وی ادامه داد: منطقه آزاد هم قراردادی بست و یک مقدار مطالعات برای نحوه تخریب طولانی شد. البته دستوراتی از حیث دادستانی بود که باید پیش‌بینی‌هایی انجام می‌شد. این طور که من گزارشی در این زمینه دریافت کردم، دوستان آماده هستند که ان‌شاءالله مراحل نهایی کار را شروع کنند. وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سؤال که طبق دستور سریع رئیس جمهور برای اجرای ماده ۶۵ (واگذاری تفویض اختیارات)، این همکاری قرار است چه زمانی انجام شود تا حداقل منطقه آزاد اروند و مردم تکلیف خود را بدانند، گفت: الان هم مشکلی ندارند و جلساتی از طرف معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گذاشته شد و تا حدودی این مرزبندی‌ها روشن شده و ان‌شاءالله کار به روال می‌افتد.

ترخیص دومین محموله دارویی بیماران SMA

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از ورود دومین محموله داروی بیماران SMA به کشور خبر داد و گفت: داروی خوراکی ریسدیپلام(Risdiplam) به عنوان تنها داروی خوراکی بیماران اس‌ام‌ای تأمین شد. دکتر حمیدرضا اینانلو با اشاره به این خبر اظهار کرد: به فاصله یک هفته پس از ترخیص داروی تزریقی اسپینرازا برای بیماران SMA، دومین محموله داروی این بیماران با نام ریسدیپلام ترخیص شد. وی با اشاره به اینکه اولین محموله‌های وارداتی اسپینرازا ۴۰۰ ویال بود، عنوان کرد: ۵۰۰ شیشه شربت ریسدیپلام وارداتی نیز با هماهنگی معاونت درمان وزارت بهداشت در دسترس این بیماران قرار خواهد گرفت. مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: اقدامات لازم به منظور تأمین داروی بیماران SMA با دستور رئیس محترم جمهور در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد و محموله‌های بعدی نیز به مرور وارد کشور خواهد شد.


معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش:
به دانشجویان رشته‌های کم‌طرفدارکمک هزینه تحصیلی می‌دهیم

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: برخی از رشته‌های دانشگاهی، کم طرفدار هستند. در نظر داریم به دانشجویانی که این رشته‌های تحصیلی را انتخاب می‌کنند، کمک هزینه پرداخت کنیم.
دکتر حسن مروتی، در سخنانی درباره انتخاب رشته توضیح داد: انتخاب رشته ورود به دانشگاه‌ها آغاز شده و این فرایند تا روز شنبه بیست‌ودوم مرداد ادامه دارد. داوطلبان هنگام انتخاب رشته باید به نکات و موارد اعلام شده از سوی سازمان سنجش توجه کنند و دفترچه راهنمای انتخاب رشته را به طور کامل مطالعه کرده و حتماً شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه راهنما را داشته باشند. وی ادامه داد: کلیه داوطلبان لازم است در مرحله انتخاب رشته، کلیه رشته‌های انتخابی با آزمون خود را از گروه آزمایشی که در جلسه آزمون آن شرکت نموده‌اند، انتخاب نمایند. دکتر مروتی با بیان اینکه سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۱ به صورت مثبت ارزیابی شد، توضیح داد: در کنکور امسال، سهم آزمون تأثیر ۶۰ درصدی دارد و ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل تأثیر مثبت اجرا می‌شود ولی برای کنکور ۱۴۰۲ یعنی سال آینده، به شکل تأثیر قطعی به شکل مثبت و منفی لحاظ می‌شود. کنکور ۱۴۰۲ در دو مرحله یعنی دی‌ماه سال‌جاری و تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

کاهش مراجعات بیماران کرونایی به مراکز درمانی

رئیس کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: خوشبختانه چند روز است که میزان مراجعات بیماران کرونا به مراکز درمانی، روند کاهشی دارد و تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان‌ها، رو به کاهش است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و دوباره به سمت روزهای صفر کرونایی برویم.
دکتر سعید کریمی اظهار داشت: پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی دو ماه آینده، خیلی مهم است چراکه در ماه‌های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی هستیم؛ زائران اربعین حتماً واکسیناسیون خود را بویژه اگر ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن شان گذشته، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت‌ها، برخی بیماری‌ها به همراه مسافران بود اما در شرایط کرونا حتماً قبل از سفر بویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود.
معاون درمان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: زائران اربعین حسینی با تزریق نوبت یادآور واکسن می‌توانند با سیستم ایمنی مقاوم به مسافرت بروند. تکمیل واکسیناسیون در کودکان گروه سنی بالاتر از ۵ سال خیلی مهم است؛ چراکه می‌توانند ناقل بیماری در خانواده باشند. نوبت یادآور واکسن برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و صرفاً برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، انجام می‌شود اما برای جمعیت عموم کمتر از ۱۸ سال، فعلاً توصیه‌ای برای تزریق نوبت یادآور نداریم.
۴۹ بیمار کرونا جان باختند
مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در ۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته، ۴۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و 343 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۶۹۵ نفر از آن‌ها بستری شدند.همچنین ۱۴۹۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 

احتمال ورود واکسن HPV به برنامه واکسیناسیون ملی

رئیس اداره مدیریت سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به وضعیت بروز سرطان دهانه رحم در کشور، گفت: در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا واکسن HPV وارد برنامه کشوری واکسیناسیون شود یا خیر؛ در صورت اتمام اقدامات کارشناسی ممکن است این واکسن هم به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود.
دکتر علی قنبری‌مطلق درباره شیوع عفونت HPV در کشور به ایسنا، گفت: موضوع این است که میزان بروز سرطان طی دو دهه آینده افزایش می‌یابد که این امر هم مربوط به نوع خاصی از سرطان نیست و علت اصلی آن افزایش نسبت جمعیت سالمندی است؛ اما در مورد برخی سرطان‌ها عامل خطر اختصاصی وجود دارد. مثلاً در مورد سرطان دهانه رحم یک عامل خطر اختصاصی مانند HPV با انواع خوش‌خیم و بدخیم وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه نوع خوش‌خیم HPV سبب بروز زگیل تناسلی و نوع بدخیم آن سبب بروز سرطان‌هایی از جمله سرطان دهانه رحم می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر سرطان دهانه رحم در ایران بروز بالایی ندارد. برای کنترل و تشخیص بیماری، نوع عادات بهداشت فردی افراد و انجام پاپ‌اسمیر مؤثر است که طی دهه‌های گذشته انجام پاپ‌اسمیر در جمعیت ایران در نظام شبکه و خارج از آن نسبتاً شایع بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/22/622325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها