پیشرفت‌های چین در حوزه فناوری و تسلیحات، سازمان سیا را نگران کرده است

تغییر استراتژی اطلاعاتی واشنگتن علیه پکن


گروه جهان/ گزارش‌های منتشر شده از نشست محرمانه آژانس اطلاعات و جاسوسی امریکا(سیا) حاکی از آن است که نگرانی از پیشرفت‌های پکن در سال‌های اخیر، چین را به‌عنوان مهم‌ترین تهدید در اولویت توجه امریکایی ها قرار داده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، دستور کار جدید کارشناسان سازمان سیا پس از آن مورد توجه بیشتری قرار گرفت که چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به جزیره خودمختار تایوان، مانور نظامی عظیمی در اطراف این تنگه آغاز و تهدید به قطع روابط با واشنگتن کرد.
نگرانی از واکنش بعدی پکن علیه امریکا در حالی تقویت شده که دیوید کوهن، رئیس سازمان سیا چند هفته قبل در نشستی با اعضای ارشد سیا که چند هفته پیش برگزار اما خبر آن تازه منتشر شده است، تقابل با چین را مهم‌ترین اولویت ایالات متحده عنوان کرده بود. این تغییر موضع با‌ وجود برخی نقدها از سوی بسیاری از افسران سابق این آژانس در افغانستان و مأموریت‌های ضدتروریستی علیه القاعده و گروه‌های تکفیری، نیز مورد تأکید قرار گرفت.
جیسون کرو، از فرماندهان سابق ارتش امریکا در افغانستان و عراق معتقد است: «امریکا در چند سال اخیر تمرکز مطلقی بر عملیات‌های ضدتروریستی داشته آن هم در حالی که بزرگترین تهدید واشنگتن روسیه و چین است. چراکه گروه‌های تکفیری روش زندگی در امریکا را به نابودی نمی‌کشانند اما چین قادر به این کار است.» گرچه ریشه این تغییر استراتژی سازمان اطلاعاتی امریکا از فشارهای کنگره نشأت می‌گیرد اما با توجه به بودجه طبقه‌بندی شده سازمان سیا، این تحول، نادیده گرفتن عملیات‌های ضدتروریستی را الزام آور می‌کند. بنابراین کمیته ویژه کنگره در نخستین گام چگونگی صرف بودجه آژانس‌های اطلاعاتی درباره چین را مورد بررسی قرار داده است تا بتواند مأموریت‌های ویژه در این رابطه را سازماندهی کند.
یک منبع آگاه همچنین تأکید کرد بررسی کارشناسان در نهایت سیا را به این نتیجه رساند تا تمرکز خود بر منطقه را افزایش دهد و این به معنای تمرکز بیشتر بر مردم، منابع، دستاوردهای امنیتی و دیپلماتیک است. مارک پولیمروپولوس، یکی از افسران عملیاتی بازنشسته سازمان سیا و فرمانده سابق پایگاه امریکا در افغانستان، با اعلام حمایت از تغییر استراتژی واشنگتن گفت: «درست است باید توجه بیشتری معطوف به چین و روسیه شود اما دلیلی برای حذف آنچه ما انجام داده‌ایم وجود ندارد. با این حال در این میان اشتباهاتی نیز وجود داشت که باید رفع شود.»
آنچه این افسر بازنشسته و بسیاری از کارشناسان اطلاعاتی معتقدند این است که تمرکز آژانس اطلاعاتی امریکا بر عملیات‌های تروریستی، این سازمان را از مسئولیت‌های سنتی خود مانند عملیات‌های جاسوسی دور کرده است و در مقابل افسران آن در بسیاری موارد به جای نیروهای امنیتی ایفای نقش کرده‌اند.
داگلاس وایز، افسر ارشد سابق سازمان سیا هم معتقد است: «بازنگری در سیاست‌های این سازمان با تمرکز بیشتر بر چین و روسیه کاری زمانبر است و بدون شک نیازمند سال‌ها کار و آموزش و تغییر فرهنگ و استراتژی سازمان خواهد بود. برای دهه‌ها ما بر عملیات‌های [به اصطلاح] ضدتروریستی متمرکز بودیم بنابراین باید با یک برنامه منطقی تن به تغییر دهیم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/3/622342/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها