میلیون‌ها زائر حسینی با حضور در دسته‌های بزرگ عزاداری در کربلا و نجف با آرمان های امام حسین(ع) تجدید پیمان کردند

شور عاشورایی در اوج امنیت عراق


گروه جهان/  مراسم عاشورای حسینی در عراق با حضور میلیون‌ها نفر از سوگواران و شیعیان جهان در حالی با مشارکت بیش از 300 خبرنگار از 200 رسانه جهانی بازتاب داده شد که خیابان‌های منتهی به حرم امام حسین(ع) با استقرار نیروهای امنیتی در سطح هشدار بسیار بالایی قرار داشت.
به گزارش میدل ایست نیوز، مقامات عراقی که در 10 روز آغاز ماه محرم میزبان بیش از 5 میلیون زائر از سراسر جهان بودند، در آستانه روز عاشورا با اعلام آماده باش به دستگاه‌های دولتی این کشور شامل وزارتخانه‌های بهداشت، حمل و نقل، بازرگانی، مسکن و شهرداری‌ها برای خدمت‌رسانی به زائران بسیج شدند. همزمان وزارت نفت عراق نیز 35 میلیون لیتر مشتقات نفتی و 600 تن گاز مایع به این استان اختصاص داده و شرکت برق ملزم به تقویت خدمات خود به این استان شد. به نوشته العالم، حدود 20 هزار نیروی پلیس فدرال، ارتش و الحشد الشعبی نیز برای تأمین امنیت زائران حسینی مستقر شدند. براساس آخرین گزارش‌ها با تدابیر امنیتی اندیشیده شده، به رغم پرشور بودن این مراسم، تا زمان تنظیم این گزارش، بمبگذاری یا حمله‌ای در شهرهای زیارتی عراق گزارش نشده بود. تصاویر منتشر شده از دسته طویریج، بزرگترین دسته عزاداری عراق در ظهر عاشورا در کربلا نیز که از 7 در به سمت حرم امام حسین(ع) حرکت داشتند، این امنیت را به اثبات می‌رساند.
به گزارش یک منبع مطلع در لشکر یکم ارتش عراق، تنها ناآرامی اعلام شده در شمال شرق استان دیالی بود که یک تروریست انتحاری با کمربندی انفجاری قصد حمله به مواکب حسینی و مقرهای نظامی را داشت که شناسایی و کشته شد. در پی این حمله نافرجام نیروهای ارتش و الحشدالشعبی در عملیاتی مشترک وارد این استان شده و با هدف تأمین امنیت زائران اقدام به پاکسازی منطقه کردند.
عزاداری سیاسی صدری‌ها
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که در هفته‌های گذشته با ابلاغ دستور تحصن و اعتراض علنی به حامیانش، فضای سیاسی عراق را در آستانه حل و فصل مناقشات و تعیین نخست‌وزیر به جنجالی دیگر کشاند، با آغاز ماه محرم برای جبران اشتباه گذشته خود در عقب‌نشینی از صحنه سیاسی این کشور و همراه کردن مردم بویژه شیعیان این کشور، با حضور در مراسم عزاداری آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در نجف سوژه رسانه‌ای شد. در عین حال او که در چند وقت اخیر مورد انتقاد بسیاری نیز قرار داشت، برای موجه نشان دادن تحرکات اعتراضی حامیانش در بغداد، در شب عاشورا جملاتی کنایه‌آمیز توئیت کرد و نوشت: «همانگونه که خون بر شمشیرپیروز شد، در عراق عزیز نیز اصلاحات بر فساد پیروز می‌شود.»
این اقدامات در حالی انجام شده است که همچنان درخواست صدری‌ها برای انحلال پارلمان از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی عراق همچون نوری المالکی، رئیس ائتلاف قانون و از چهره‌های شاخص چهارچوب همکاری شیعیان با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده و از آنجا که تکلیف توافق برای رئیس جمهوری بعدی نیز از سوی کردها مشخص نیست، آینده سیاسی این کشور همچنان با اما و اگرهایی همراه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7975/4/622344/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها