اخبار بورس


عرضه ۹۸ هزار تن وکیوم باتوم در بورس کالا

تالار حراج بازار بورس کالای ایران روز چهارشنبه ۱۹ مردادماه میزبان عرضه ۹۸ هزار تن وکیوم باتوم، ۴ هزار و ۴۴۰ تن استایرن منومر، یک هزار و ۱۰۰ تن دی اتیل هگزانول، ۲۰ تن تولوئن و ۱۸ تن متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.
دراین روز ، ۹۷ هزار و ۵۱۱ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی و قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی عرضه شد.
تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا نیز در این روز میزبان عرضه ۱۲۸ هزار و ۸۶۲ تن میلگرد، ۱۹ هزار و ۴۸۵ تن تیرآهن، ۱۸ هزار و ۹۸۴ تن نبشی و ناودانی، ۱۷۸ هزار و ۵۰۰ تن خاک روی، ۴۰۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم، ۸۰ تن مفتول آلومینیوم و ۵۸ کیلوگرم شمش طلا بود. تالار صادراتی هم عرضه ۳۰ هزار و ۲۴۰ تن قیر، پلی وینیل کلراید، شمش و بیلت آلومینیوم را تجربه کرد. بازار فرعی در این روز شاهد عرضه ۴ هزار تن بشکه خالی و ۱۲ هزار و ۶۷۵ تن تسمه فولادی، ضایعات فلزی، ضایعات کارتن و فروسیلیکو منیزیم بود. در مجموع ۵۸۹ هزار و ۶۶۵ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.


۴۵ هزار تن گازوئیل مهیای صادرات است

بورس انرژی ایران روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ میزبان عرضه بیش از ۱۰۱ هزار و ۵۹۸ تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری بود.
به گزارش «ایران» و به نقل از مدیریت ارتباطات بورس انرژی، دیروز بیش از ۳۰ هزار تن نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی نفت ایران و ۱۵ هزار تن نفت‌گاز (گازوئیل) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در رینگ بین‌الملل عرضه شد. رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران دیروز میزبان دو عرضه دریایی «رافینیت» و «هیدروکربن سنگین» شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا نیز بود. روز چهارشنبه فرآورده‌های «اکستراکت سبک DAE10» و «اکستراکت سنگین DAE40 عمده» شرکت نفت ایرانول، «آیزوریسایکل»، «حلال ۴۰۰»، «حلال ۴۰۲»، «حلال ۴۰۶»، «حلال ۴۱۰» و «حلال ۵۰۳» پالایش نفت اصفهان، «آیزوریسایکل» و «آیزوفید» پالایش نفت تبریز، «پنتان پلاس» پتروشیمی پارس، «رافینیت»، «ریفورمیت» و «هیدروکربن سنگین» پتروشیمی بوعلی‌سینا، «MTBE» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت، «نفتای سبک» پالایش نفت آبادان، «نیتروژن مایع» پتروشیمی غدیر و «نیتروژن مایع» شرکت صنایع طبی آرکاشیمی سورنا در رینگ داخلی عرضه شدند. در رینگ بین‌الملل نیز دیروز فرآورده‌های «برش هیدروکربن‌های 5 کربنه و بالاتر» پتروشیمی تبریز، «ته‌مانده تصفیه شده واحد RCD» پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند، «رافینت۲ عمده» شرکت پتروشیمی شیمی‌بافت، «نفت گاز(گازوئیل)» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، «نفت گاز(گازوئیل)» شرکت ملی نفت ایران و «رافینیت»، «ریفورمیت»، «گازمایع»، «هیدروکربن سنگین»، «رافینیت دریایی»، «هیدروکربن سنگین دریایی» پتروشیمی بوعلی‌سینا عرضه شدند.

 
الزام حداقل سرمایه برای تأسیس شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری حذف شد

سنا- الزام حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی برای تأسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری برداشته شد و درخواست‌ها براساس طرح توجیهی متقاضیان این نوع از شرکت‌ها، بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌شود.
رضا نوحی حفظ‌ ‌آباد مدیر نظارت بر نهادهای مالی بورس با اشاره به جدیدترین ابلاغیه مدیریت نظارت بر نهادهای مالی گفت: با توجه به اینکه بستر قانونی ارائه خدمات مشاور سرمایه‌گذاری در قانون اوراق بهادار در قالب شخصیت حقوقی پیش‌بینی شده است و همچنین به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی افرادی که از مدارک گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه یا توانایی فنی مناسبی برخوردار هستند، بخش‌هایی از دستورالعمل تأسیس و فعالیت و اساسنامه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری اصلاح شد. مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: حداقل میزان سرمایه برای تأسیس شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری یکی از دغدغه‌های متقاضیان تأسیس این نوع از شرکت‌ها بوده است و اکنون با دستور هیأت مدیره سازمان بورس الزام حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی برای تأسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری برداشته شد. این مدیر ارشد در سازمان بورس خاطرنشان کرد: با حذف این الزام، اکنون درخواست‌ها براساس طرح توجیهی متقاضیان این نوع از شرکت‌ها، بررسی و نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌شود. همچنین از این پس امکان ارائه خدمات آموزشی مرتبط با بازار سرمایه به اساسنامه نمونه شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری افزوده شد.
او با بیان اینکه الزام تأدیه حداقل ۲۰ میلیارد ریال برای اخذ مجوزهای فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش توسط شرکت مشاور سرمایه‌گذاری برداشته شد، تصریح کرد: سرمایه ثبت و پرداخت شده شرکت مشاور سرمایه گذاری، باید حداقل تکافوی پوشش هزینه‌های شرکت برای سه سال اول پس از تأسیس شرکت را داشته باشد. نوحی اذعان کرد: در صورتی که شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در نظر دارد افزون بر فعالیت اصلی خود مجوز فعالیت مشاور عرضه و مشاور پذیرش را دریافت کند، نیاز به تأدیه سرمایه اضافی برای اخذ مجوزهای یادشده ندارد.

 
بورس‌های آسیایی سقوط کردند

کالاخبر- سهام آسیایی روز چهارشنبه و به دنبال افت در وال استریت پیش از انتشار گزارش مهم تورم ایالات‌متحده سقوط کرد.
سرمایه‌گذاران با ترس خود را برای ارقام قیمت مصرف‌کننده آماده می‌کنند زیرا تحلیلگران هشدار می‌دهند که این ارقام می‌تواند افزایش نرخ بهره بزرگ دیگری از فدرال رزرو را رقم بزند و انتظارات رکود اقتصادی را تقویت کند. بانک مرکزی ایالات‌متحده اعلام کرده است که تصمیمش در مورد زمان و میزان تشدید سیاست‌های پولی براساس این داده‌ها انجام می‌شود زیرا بانک در تلاش برای عبور از خط باریکی بین کاهش تورم از بالاترین سطح چهار دهه گذشته و تلاش برای آسیب نرساندن به اقتصاد است. این امیدواری وجود دارد که شاخص‌های اخیر نشان‌دهنده کند شدن فعالیت‌ها به فدرال رزرو فضای کمتری برای رفتارهای جنگ‌طلبی بدهد اما جهش بیش از پیش‌بینی‌ در مشاغل طی ماه گذشته، بحث در مورد سومین افزایش متوالی سه‌چهارم در سپتامبر را زنده کرد. کارول کنگ، از بانک مشترک المنافع استرالیا گفت: «هیأت سیاست‌گذاری فدرال رزرو باید مطمئن شود که تورم به‌طور پایدار به سمت هدف حرکت می‌کند قبل از اینکه چرخه انقباض خود را متوقف کند.»
نتیجه تورمی قوی احتمالاً هیأت مدیره را تقویت می‌کند که هنوز تا آن نقطه فاصله دارد و به همین دلیل بازارها انتظارات خود را برای نرخ‌های بهره ایالات‌متحده افزایش می‌دهند. ارقام روز چهارشنبه در زمان حساسی برای بازارهای جهانی منتشر می‌شود که با طیفی از مسائل دیگر ازجمله جنگ در اوکراین، مشکلات زنجیره تأمین و افزایش تنش‌های چین و امریکا بر سر تایوان مواجه شده است. در حالی که آخرین فصل درآمد کمتر از آنچه تصور می‌شد دردناک بوده است، نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد رکود اقتصادی شروع به تأثیرگذاری بر شرکت‌ها کرده است و برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله اپل و آمازون چشم‌انداز بدی را ارائه می‌کنند. تراشه‌ساز میکرون (Micron) جدیدترین شرکت بود و گفت که به دلیل تقاضای ضعیف، احتمالاً درآمد کمتری از پیش‌بینی‌هایش در سه ماهه چهارم خواهد داشت و این اظهارات یک روز پس از آن رخ داد که رقیب آن، انویدیا از نتایج ناامیدکننده رونمایی کرد. شرکت‌های فناوری در نیویورک ضرر کردند و نزدک بیش از یک درصد کاهش یافت. هنگ کنگ، شانگهای، توکیو، سیدنی، سئول، ولینگتون، تایپه، مانیل و جاکارتا همگی در وضعیت خوبی بودند. واکنش اولیه کمی به اخباری مبنی بر افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده چین در ماه گذشته به بالاترین حد در دو سال اخیر مشاهده شد اما کمتر از حد انتظار بود.
قیمت نفت ثابت بود و حدود ۶ ماه گذشته باقی ماند حتی پس از انتشار اخباری مبنی بر توقف عرضه از روسیه به سه کشور اروپایی از طریق اوکراین، زیرا تحریم‌ها پردازش پرداخت ترانزیت را منع کردند. بهای این کالا اساساً تمام دستاوردهای مشاهده شده از زمان حمله روسیه به همسایه خود در فوریه را از بین برده است زیرا انتظارات رکود اقتصادی پیش‌بینی‌های تقاضا را تحت تأثیر قرار داده است، در حالی که مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت‌ها خرید بنزین را به تعویق می‌اندازند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/10/622413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها