اخبار


تا پایان شهریور مشکل تأمین زمین برای ساخت مسکن حل می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل می‌‌کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ‌ در دست اجراست.
رستم قاسمی گفت: ساخت مسکن مهر حدود ١٢ سال طول کشید و هنوز ٢٠٠ هزار از واحدهای آن باقی مانده است.
وی ادامه داد: از مهرماه سال گذشته مرحله‌ شناسایی نیازمندی‌های ساخت مسکن آغاز شد و امروز یک و نیم میلیون واحد نهضت ملی مسکن در مراحل خاکبرداری تا نازک‌کاری در دست اجرا است.
قاسمی گفت: برنامه ما بر اساس دستور رئیس جمهور این است که تا پایان شهریورماه  سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم و کار بزرگی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مسکن مهر کل زمین‌هایی که  به این طرح تعلق گرفت معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بود و باقی زمین‌هایی بود که متعلق به مردم بود اما در طرح نهضت ملی مسکن همه زمین‌ها، متعلق به دولت است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد.
قاسمی افزود:  قرار براین است تا پایان شهریورماه امسال مسأله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ‌ در دست اجراست.
وی تأکید کرد: راهبرد ما این است در شهرهایی که زمین داریم، زمین را ویلایی به مردم واگذار کنیم یعنی قطعه ۲۰۰ متری به مردم واگذار می‌‌کنیم، وام می‌‌دهیم و ساخت خانه از سوی متقاضی آغاز می‌‌شود.
قاسمی گفت: در این روش با متقاضی قرارداد داریم تا ظرف یک سال و نیم مسکن ساخته شود و درغیراین صورت با مشکل روبه‌رو می‌‌شوند.

 ایران برای برگشت به قرارداد با ایرباس شروطی دارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: اگر فرصتی فراهم شود، نوسازی و بازسازی ناوگان هوایی جزو دستور نظام است و همه این موضوع و روند را قبول دارند اما شرط ایران برای بازگشت به قرارداد ایرباس، اصلاح قرارداد قبلی است.
محمد محمدی‌بخش اظهار داشت: شرکت ایرباس باید به تعهدات خود در قرارداد پایبند باشد که البته تا به امروز به تعهدات خود پایبند نبوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پشتیبانی قطعات، تأمین قطعات و به‌روزرسانی نشریات و واگذاری هواپیماهای بعدی طبق قرارداد، از مواردی بوده که ایرباس به آنها متعهد نبود وبا وجود اینکه تمام این موضوعات در قرارداد دیده شده، ایرباس به اجرای آن پایبند نبود.
محمدی‌بخش با اشاره به خرید هواپیماهای کارکرده اما جوان در شرایط احتمالی احیای برجام افزود: توسعه ناوگان چند وجهی است و هر ایرلاینی براساس شرایط خود و براساس مقررات وضع‌شده، نسبت به نوسازی ناوگان شرکت اقدام می‌کند که یکی از وجوه و مسیرهای توسعه و نوسازی ناوگان، خرید مستقیم از شرکت‌های سازنده هواپیما است. 

 توسعه ناوگان ریلی منوط به ایجاد ظرفیت

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران گفت: توسعه ناوگان ریلی متناسب با نیاز‌ها و ظرفیت کشور باید مورد توجه قرار گیرد.
محمد رجبی گفت: در دوره‌های زمانی فصلی به دلیل برخی مشکلات عرضه بلیت قطار محدود است و باید متناسب با افزایش تقاضا ظرفیت ایجاد کنیم.
رجبی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته تلاش شده در مجموعه شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری از واگن‌هایی که امکان بازسازی داشتند استفاده شود ‏، گفت: تعدادی از واگن‌ها به علت عمر بالا و نداشتن صرفه اقتصادی از چرخه بهره‌برداری خارج شدند و ظرفیت از بین رفته است و از طرفی هم تعداد ناوگان جدید چه دست دوم و چه وارداتی که وارد شبکه ریلی شده پاسخگوی نیاز شبکه نبوده است.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران، خارج شدن ۶۰۰ واگن مسافری را از دلایل کمبود صندلی در بخش ریلی خواند و گفت: در گذشته از لکوموتیو‌هایی استفاده می‌کردیم که نوع ساختار فنی آن‌ها به گونه‌ای طراحی شده بود که به ازای هر قطار ۱۲ سالن را می‌توانستیم جابه‌جا می‌کردیم، اما اکنون لکوموتیو‌ها با اینکه سرعت بالایی دارند، اما قدرت‌شان کمتر است و حدود ۸ سالن بیشتر نمی‌توان با آن‌ها جابه‌جا کرد و همین باعث شده از تعداد سالن‌ها کاسته شود.
به گفته رجبی شرکت‌های بخش خصوصی که مالک واگن هستند و معاونت مسافری راه آهن تلاش می‌کنند تا مسافران بتوانند در دوره‌های زمانبندی شده بلندتری بلیت را تهیه کنند.
رجبی گفت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اقلام تعمیرات و نگهداری در واگن‌هایی که به نام واگن‌های قطار شناخته می‌شوند هنوز باید از منابع خارجی تأمین اعتبار شود و خرید آن‌ها زمان طولانی و ریسک خاص خودش را دارد و همین باعث شده ما متأثر از قیمت جهانی باشیم، از این رو ارقامی که وارد مدل‌های اقتصادی می‌شود سرمایه‌گذار را برای ادامه فعالیتش منصرف می‌کنند.
وی گفت: ۹۰ واگن مسافری داشتیم که خودکشش بودند و حدود ۸ ماه بعد از کرونا زمینگیر شدند که تلاش‌ها برای استفاده مجدد از این واگن‌های مسافری ادامه دارد.

 مانع تازه در ترخیص کامیون‌های وارداتی

بر اساس اعلام ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به گمرک ایران، دریافت اسقاط بعد از ترخیص کشنده‌های وارداتی لغو شده است. با توجه به شرایطی که برای تعیین تکلیف و ترخیص کشنده‌ها وجود دارد، احتمالاً با این دستورالعمل جدید، ترخیص تعداد قابل توجهی از کامیون‌های وارداتی، بلاتکلیف خواهد بود.
تازه‌ترین مکاتبه‌ای که بین ستاد حمل و نقل سوخت و دفتر واردات گمرک ایران صورت گرفته، ارائه اسقاط بعد از ترخیص را منتفی اعلام کرده است.
در اعلام ستاد حمل و نقل سوخت آمده با توجه به اینکه برای کامیون‌هایی که وارد کشور شده‌اند از یک طرف اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون فرسوده قبل از ترخیص کامیون وارداتی ضرورت دارد و از طرفی دیگر واردکنندگان تقاضای ویرایش، تمدید یا اصلاح ثبت سفارش دارند، پیشنهاد می‌شود ترخیص کامیون‌های وارداتی صرفاً پس از مکاتبه این ستاد مبنی بر اعلام اسقاط کامیون فرسوده باشد.
این در حالی است که صاحبان این کشنده‌ها که تا پیش از این هم امکان ترخیص کامیون از گمرک بدون ارائه گواهی اسقاط را داشتند، در هنگام شماره‌گذاری با موانعی برای اسقاط از جمله افزایش سنگین هزینه آن مواجه بودند که تاکنون نیز حل و فصل نشده است.
 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/11/622420/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها