معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال خبر داد

تحقق ۵۷ درصدی تولید و خرید بذر جو


تولید ۶۸ هزار و ۷۹۵ تن بذر جو آبی و دیم در سال زراعی جاری هدف‌گذاری شده است که از این میزان تاکنون حدود ۵۷ درصد برداشت و توسط شرکت‌های متولی خریداری شده است. 
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، صمد مبصر، معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال گفت: از فصل برداشت در سال زراعی جاری تاکنون ۳۸ هزار و ۷۵۳ تن بذر جو در طبقات مختلف برداشت و خریداری شده که معادل حدود ۵۷ درصد برنامه هدف می‌باشد. مبصر هدف برنامه ابلاغی تولید بذر جو آبی را ۵۲ هزار و ۹۱۲ تن و بذر جو دیم را ۱۵ هزارو ۸۸۳ تن عنوان کرد. وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۷۳۸ تن بذر جو آبی و ۹ هزار و ۱۵ تن بذر جو دیم توسط شرکت‌های متولی خریداری شده است. مبصر نوسانات قیمت دانه جو را از دلایل محقق نشدن صددرصدی برنامه‌های تولید این نهاده در چند سال اخیر نام برد و اظهار داشت: نوسانات قیمت دانه جو در بازار بر مصرف و استفاده از بذر جو گواهی شده تأثیر می‌گذارد، زیرا قیمت بذر جو تابعی از قیمت پایه دانه جو است، مضاف بر اینکه هزینه‌های دیگری همچون فرآوری، کیسه گیری، ضدعفونی کردن و کار کارشناسی به بذر جو مصرفی اضافه می‌شود. وی با بیان اینکه امسال وزارت جهاد کشاورزی و بویژه معاونت امور زراعت برای رفع این مسأله، اقدام قابل‌توجهی انجام داده است، تصریح کرد: پیش از شروع فصل خرید بذر جو به استان‌ها اعلام شد که قیمت بذر جو بر اساس قیمت دانه جو در بازار تعیین و به صورت توافقی خرید می‌شود بدون آن که قیمت ثابت  یا قیمت خرید تضمینی ملاک باشد. 
معاون مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: اتخاذ این تصمیم موجب شده تاکنون حدود ۵۷ درصد برنامه تولید و خرید بذر جو در سال‌جاری محقق شود و پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه خرید در مناطق سردسیر این عدد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یابد. 
وی گفت: همچنین قرار شده با توجه به قیمت دانه جو در بازار، معاونت امور زراعت مابه التفاوت هزینه‌هایی را که به بذر جو اضافه می‌شود  در قالب یارانه پرداخت کند تا بذرهای تولید شده جذب و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشت شود. 
مبصر در مورد بذر جو مورد نیاز کشور اذعان داشت: با توجه به سطح زیر کشت جو در کشور، سالانه به حدود ۲۵۰ هزار تن بذر جو آبی و دیم نیاز داریم که مقرر است طبق برنامه یک‌سوم این مقدار در قالب بذر گواهی شده تأمین و توزیع شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/9/622452/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها