خیز دوباره کووید 19

فوتی‌های روزانه کرونا به ۹۰ نفر رسید


بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته شمار جانباختگان ناشی از کرونا در کشور مجدداً افزایش داشته و در این بازه زمانی ۹۰ بیمار جان خود را از دست دادند. بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 5 هزار و 635 بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و هزار و 78 نفر از آنها بستری شدند. هزار و 471 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
همچنین تا کنون ۶۴ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۶۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۷۸۳ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۴۲ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۲۳ دوز رسید.در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تا کنون به ۵۹۱ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۸۱۲ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۵۲ بیمار کووید 19نیز تأیید شده است. براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، امریکا با بیش از ۹۴.۱ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند با آمار بیش از ۴۴.۱ میلیون مبتلا پس از امریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. در اروپا نیز هم اکنون فرانسه با ثبت بیش از ۳۴.۱ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز سومین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. آمار مبتلایان به کووید۱۹ در برزیل هم از ۳۴ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر چهارمین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل در عین حال با بیش از ۶۸۰ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.
دکتر مجید مختاری عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه سویه غالب کرونا در ایران همچنان BA۴ و BA۵ است به ایسنا گفت: خوشبختانه هنوز سویه هندی BA۲.۷۵ در ایران مشاهده نشده است،البته روند منحنی موارد ابتلا به سمت بالا است ولی هنوز روندی مانند آنچه که در گذشته تجربه کردیم رخ نداده و آمار ابتلاها به بالای ۱۰ هزار نفر در روز نرسیده است.
وی افزود: البته از طرف دیگر مرگ و میر کرونایی نسبت به چند هفته قبل افزایش داشته است و با افزایش موارد ابتلای روزانه پس از دو هفته آمار فوتی‌ها هم ممکن است تغییر کند.او با بیان اینکه در مجموع میزان مرگ و میر در ابتلا به سویه BA۴ و BA۵ نسبت به دلتا بسیار پایین‌تر است، بیان کرد: خوشبختانه به رغم سرایت‌پذیری بالای این سویه جدید اما با افزایش بارز مرگ و میر مواجه نبودیم و شرایط تحت کنترل بوده است. امیدواریم با رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی و عدم تردد غیر ضروری، کاهش موارد ابتلا را شاهد باشیم.
عضو کمیته علمی کرونا درباره روند طی شدن موج هفتم کرونا در کشور و زمان رسیدن به قله موج، تصریح کرد: پیش‌بینی این پیک‌ها سخت است و امکان بروز اشتباه در پیش‌بینی وجود دارد، زیرا متغیر مهمی مانند رفتار اجتماعی هم وجود دارد. با آزاد شدن ترددها، مسافرت‌ها،‌ مراسم مختلف، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و... روند ابتلا افزایشی می‌شود ولی اگر مراعات اجتماعی صورت گیرد می‌توان شرایط را تا حدودی کنترل کرد. در مورد زمان قرار گرفتن در قله این موج، دو تا سه هفته آینده که از برخی مناسبت‌های مهم گذر کرده باشیم، بهتر می‌توان صحبت کرد.
او در پاسخ به این سؤال که افراد چه مدت پس از ابتلا به کرونا دیگر ناقل بیماری نیستند و می‌توانند از قرنطینه خارج شوند؟ بیان کرد: اکثر علائم بیماری در سویه جدید در سه روز اول بروز و شدت علائم از روز چهارم شروع به کاهش می‌کند. دور بودن از محیط کار و قرنطینه وابسته به از بین رفتن علائم آن هم بدون استفاده از دارو است. به طور کلی تا ۵ روز قرنطینه توصیه می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/21/622465/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها