اخبــار


معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مطرح کرد
شرط خروج زائران اربعین از کشور 

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون زائران حاضر در راهپیمایی اربعین توضیحاتی ارائه داد. محسن فرهادی به مهر گفت: ملاک شرکت در راهپیمایی اربعین، تزریق دوز یادآور واکسن کرونا است. وی افزود: دوز یادآور، یعنی اینکه ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا گذشته باشد. به طوری که اگر ۶ ماه قبل دوز دوم را تزریق کرده باشد، دوز سوم را باید تزریق کند و اگر ۶ ماه قبل دوز سوم را زده باشد، باید دوز چهارم را بزند. فرهادی ادامه داد: بر همین اساس، برای شرکت در راهپیمایی اربعین، ملاک تعداد دوزهای قبلی نیست، بلکه ۶ ماه فاصله تزریق واکسن مهم است که باید رعایت شود. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تأکید کرد: به طور کلی برای سفرهای برون مرزی، این الزام وجود دارد که دوز یادآور با رعایت ۶ ماه فاصله از تزریق قبلی، انجام شود. فرهادی افزود: علاوه بر تزریق دوز یادآور، فرد نباید بیمار باشد. البته موضوع تست پی سی آر منتفی شده اما هنگام خروج از مرز، کنترل صورت می‌گیرد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت عراق نیز کنترل‌های خاص خودش را برای ورود زائران اربعین دارد یا خیر، گفت: در جلساتی که به همین منظور برگزار شده، این هماهنگی‌ها به عمل آمده که زائران ایرانی با توجه به تزریق دوز یادآور امکان شرکت در راهپیمایی اربعین را داشته باشند. 

۱۱۷ میلیارد تومان جریمه خشکاندن درختان ولیعصر کجا هزینه می‌شود؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد که ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه خشکاندن درختان خیابان ولیعصر به خرید بوستان اختصاص یابد. مهدی پیرهادی با اشاره به مبلغ جریمه ۱۱۷ میلیارد تومانی خشکاندن درختان ولیعصر، اظهار داشت: مبلغ اخذ شده برای خرید یک باغ به منظور ایجاد بوستان برای توسعه فضای سبز شهر تهران به منظور رفاه شهروندان اقدام شود. وی با بیان اینکه گزارش خرید بوستان نیز به سمع و نظر شهروندان می‌رسد، عنوان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری خواهند کرد. به گفته پیرهادی، حدود ۲۰ نقطه در شهر تهران به این منظور در دست بررسی است که پس از به نتیجه رسیدن آن، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برای خرید اقدام لازم را انجام خواهد داد. چندی پیش اخباری مبنی بر خشکاندن ۱۲ اصله درخت در خیابان ولیعصر نبش محمودی منتشر شد و در پی آن دادستانی تهران نیز به موضوع ورود کرد؛ مبلغ ۱۱۷ میلیارد تومان عدد جریمه‌ای بود که کمیسیون ماده ۷ برای خشکاندن این درختان در نظر گرفته بود؛ به گفته علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، اقدام به خشکاندن درختان عمدی بوده است. 

راه‌اندازی سامانه کشوری «مراقبت‌های سالمندی»

مدیر امور دانشجویی و فرهنگی کهریزک درباره راه‌اندازی پلتفرمی برای مراقبت‌های سالمندی در سطح کشور توضیحاتی ارائه داد. آرزو ولایی در نشستی خبری اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که به سمت سالمندی می‌رود و تعداد سالمندان بیشتر می شود، عملاً نیاز به ساماندهی مراقبت‌های سالمندی زیاد است. شاید این سؤال پیش آید که ما در جامعه ایران اغلب شرکت‌های خدمات پرستاری را داریم که مراقبت‌هایی ارائه می‌دهند اما این شرکت ها باید در جایی مجموع و هدایت شوند و مشخص شود که آیا افرادی که اعزام می‌شوند اطلاعات اولیه از مراقبت سالمندان را دارند یا خیر؟ ولایی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در مراقبت‌های سالمندی، ناآشنایی مراقبان با علم مراقبت سالمندی است، گفت: البته آسایشگاه کهریزک از سال ۹۶ مرکز علمی کاربردی را بر مبنای آموزش مراقبت سالمندی و مدیریت سالمندی تأسیس کرده و چند سال است که فارع التحصیلانی را وارد جامعه می‌کند. مدیر امور دانشجویی و فرهنگی کهریزک با اشاره به ایده دکتر نحوی‌نژاد درباره راه‌اندازی پلتفرمی برای مراقبت‌های سالمندی در سطح کشور گفت: سالمندان حتی در زندگی روزمره نیاز به مراقبت‌ها و انجام اعمالی دارند که فردی که این کار را می‌کند باید آشنا به روانشناسی سالمند باشد. این پلتفرم فقط مراقبت به صورت پرستاری و پزشکی را در نظر ندارد و بسیاری از موارد دیگر از جمله غذای سالمند و کمک به نیازهای روزمره سالمندان و... را نیز در برمی‌گیرد. وی گفت: این سامانه می‌تواند تمام مراکز خدمات مراقبتی را به هم وصل و هدایت کند تا بتوانند خدمات بهتری را ارائه کنند. وی یادآور شد: برای پلتفرم مذکور دبیرخانه‌ای در نظر گرفته شده تا کارها علمی انجام شود و قدم قدم پیش می‌رود تا بتوان این پلتفرم را در سطح جامعه ایرانی اجرا کرد و همه افراد از آن بهره‌مند شوند. ولایی با بیان اینکه این پلتفرم روی موبایل‌ها قابل استفاده است، گفت: شاید تا سه ماه دیگر در تهران در برخی از مناطق فعالیت آن شروع شود و گام به گام پیش رود تا مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و سپس شهرهای دیگر را پوشش دهیم. 

تصمیم‌گیری برای اورهال قطارهای قدیمی مترو؛ بزودی

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه از اتمام اورهال سه رام قطار ۹ واگن در خط پنج مترو خبر داد. مهدی شایسته اصل تأمین منابع مالی را مشکل اصلی اورهال قطارها اعلام کرد و افزود: برای اورهال بعضی از قطارها نیاز به قطعاتی داریم؛ تا زمانی‌که این قطعات خریداری نشوند، امکان اورهال‌ قطارهای مذکور متصور نیست. وی افزود: در مورد بعضی از قطارها نظیر قطارهای DC (قدیمی‌ترین قطارها در خطوط یک و ۲) هم پایه تکنولوژی تغییر کرده و برخی از این قطعات دیگر تولید نمی‌شوند. راه حل این مشکل، ارتقای قطارها یا از رده خارج کردن‌شان است. این موارد باید در سطح کلان و مدیریت شهری تصمیم‌گیری شود. شایسته اصل با بیان اینکه موارد مذکور توسط تیم متخصص و عملیاتی شرکت بهره‌برداری برای شهردار تهران و معاون حمل و نقل ارسال شده است، گفت: درحال رایزنی هستیم تا هرچه سریع‌تر به یک جمع بندی برسیم و تصمیم عاجلی درباره قطارهای DC اتخاذ شود. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در ادامه اعلام کرد: لکوموتیو و واگن‌های سه رام قطار ۹ واگن در خط پنج متروی تهران اورهال شده و به چرخه فعالیت برگشته‌اند. فرایند اورهال و بازگشت تعدادی از قطارها به ناوگان آغاز شده است و درحال حاضر شاهد بازگشت تعدادی از قطارها به چرخه بهره‌برداری هستیم. اما چون اورهال معوقه زیاد است، هرکدام از این قطارها که وارد ناوگان می‌شوند، باید به سرعت قطار فرسوده دیگری از مدار خارج شود یا به تعریفی دیگر باید جابه‌جایی سریع صورت گیرد تا باتوجه به بازگشایی مراکز آموزشی در ماه مهر، آمادگی لازم برای سرویس‌رسانی را داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/21/622466/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها