زاهدی وفا در جمع خبرنگاران مطرح کرد

افزایش حقوق بازنشستگان با چراغ سبز هیأت امنا


گروه سیاسی/ روز گذشته اعضای دولت پس از پایان نشست هیأت وزیران در جمع خبرنگاران حضور یافتند و خبرها و اطلاعات متنوعی را برای اطلاع افکار‌ عمومی ایرانیان مطرح کردند. وزیر ارتباطات از این مسأله گفت که چگونه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم باعث شد سرانجام ماهواره خیام با استفاده از یک ماهواره‌بر روسی به فضا پرتاب شود. وزیر اقتصاد هم از کاهش نرخ تورم در تیرماه گفت و از انتشار اطلاعات غلط در رسانه‌ها انتقاد کرد. وزیر نفت از تحریم‌ناپذیر بودن فرآورده‌های نفتی و برنامه درازمدت دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی گفت و رئیس کل بانک مرکزی هم به مردم تأکید کرد که بانک‌ها موظف هستند ظرف 10 روز پس از تکمیل ثبت‌نام، وام ازدواج را ارائه دهند. آنچه می‌‌خوانید، گزارشی است از اظهارات وزرا در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت؛

​​​​​​​زارع پور: مأموریت ما مدار 36 هزار کیلومتری است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیحاتی درباره پرتاب ماهواره ایرانی «خیام» به فضا، دستیابی به مدار 36 هزار کیلومتری زمین را یکی از مأموریت‌های فضایی این وزارتخانه در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ما در کنار توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌های بومی و ایستگاه‌های زمینی، هنوز در برخی مسائل به همکاری کشورهای صاحب‌نام در این حوزه نیاز داریم. از این رو این افتخاری برای متخصصان ایرانی است که در کنار متخصصان کشور روسیه که بیش از ۶ دهه در این زمینه تجربه و دانش دارند، قرار بگیرند. عیسی زارع پور با بیان اینکه خیام، ماهواره سنجشی با دقت بالا است که از بزرگ‌ترین پایگاه فضایی دنیا به فضا پرتاب شد، افزود: این ماهواره با همکاری مشترک بین ایران و روسیه شکل گرفت و کار اصلی درباره ساخت ماهواره از پنج سال قبل شروع شده بود، اما مشکلات جدی برای پرتاب ماهواره وجود داشت که در دولت سیزدهم، با دیپلماسی فعال و با بیش از ۴۰۰ ساعت نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه، در نهایت توانستیم با این دیپلماسی فعال در سایه روابط خوب دو کشور، این ماهواره را با یک ماهواره‌بر مطمئن سایوز ۲ پرتاب کنیم. وزیر ارتباطات اظهار کرد: پیش‌تر قرار بود این ماهواره با یک ماهواره‌بر دیگر پرتاب شود که به علت ناموفق بودن برخی از مأموریت‌های گذشته این ماهواره‌بر، طرف ایرانی تأکید کرد که باید با مدل‌های بهتر و مطمئن‌تری این پرتاب انجام شود که همین اتفاق افتاد.
زارع پور با اشاره به اینکه تا صبح چهارشنبه، چهار بار سیگنال ماهواره خیام را در ایستگاه زمینی ماهدشت دریافت کردیم، تصریح کرد: ما کاری را که از پنج سال قبل آغاز شده اما ناتمام مانده بود با دیپلماسی فعال تمام کردیم و به نتیجه رساندیم، حتی قرارداد مربوط به ماهواره خیام، یک قرارداد صرفاً خرید یک محصول، به یک قرارداد انتقال فناوری تبدیل شد. وزیر ارتباطات از تداوم همکاری‌های فضایی بویژه در زمینه ساخت نسل‌های بعدی ماهواره خیام با طرف روسی خبرداد و گفت که عمر «خیام» 4 تا 5 سال است و به همین دلیل ساخت و به فضا پرتاب کردن انواع دیگر این ماهواره در دستور کار طرف ایرانی و روسی قرار دارد.
خاندوزی: کاهش تورم در تیرماه و ادامه کاهش در مردادماه
وزیر امور اقتصادی و دارایی، گمانه‌زنی، تحلیل یا انتـــــشار گـــــزارش از ســـوی رسانه‌ها درباره کارنامه یک‌ســــال گذشــــته دولت را طبیعی و فرصتی برای مشارکت صاحب‌نظران و منتقدان دانست، اما از رسانه‌ها خواست که این گزارش‌ها را مستند به اعداد و ارقام رسمی کشور تهیه کنند. سیداحسان خاندوزی با ابراز تأسف از اینکه گاهی از داده‌های غلطی استفاده می‌‌شود که فایده‌ای جز تخریب اذهان عمومی جامعه ندارد، به برخی از واقعیت‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: در فاصله اردیبهشت تا تیرماه، شاخص‌های قیمتی و تورمی حکایت از فشار روی مردم داشت، اما امروز مسیر تحت کنترل است. وی با اعلام اینکه تورم تیرماه کاهش داشت، اضافه کرد: در مردادماه هم همین کاهش را نسبت به تیرماه شاهد خواهیم بود.
وزیر اقتصاد گفت: در بهار ۱۴۰۱ پایه پولی کشور ۶ درصد افزایش یافت، در حالی که در سال گذشته، این امر ۹ درصد بود یا دولت در بهار امسال  با یک پنجم تنخواه بودجه‌ای سال گذشته خود، تمام هزینه‌های مصرفی خود را مدیریت کرد که اینها نشان می‌‌دهد مسیرهای بلندمدت اقتصاد تحت کنترل است. خاندوزی از افزایش 22 درصدی صادرات و افزایش 16 درصدی واردات کشور در 4 ماه نخست امسال خبرداد و گفت: این افزایش‌ها صرفاً وزنی نیست، بلکه صادرات با ارزش افزوده بیشتر بوده است، همچنان که افزایش ۴۰ درصدی درآمد ناشی از ترانزیت نشان می‌دهد روند کلی در حوزه رونق اقتصادی رو به بهبود است. 
اوجی: مردم در پتروپالایشگاه‌ها سهامدار می‌‌شوند
وزیـــــر نفــــــــــت در توضیـــــحاتی درباره پروژه‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی و جاسک که به تازگی قرارداد تأمین مالی آن با حضور رئیس جمهور امضا شد، اظهار کرد: با احداث این پتروپالایشگاه‌ها از خام فروشی جلوگیری می‌کنیم و تبدیل نفت خام به ارزش افزوده که همیشه دغدغه رهبری و تأکید ایشان و همچنین دولت سیزدهم است، در دستور کار قرار دارد.جواد اوجی با بیان اینکه فرآورده‌های نفتی تحریم ناپذیر است و امروز در فروش محصولات پتروشیمی و فرآورده‌ها مشکلی نداریم، اشتغال 4 هزار نفر در ساخت این پتروپالایشگاه‌ها را از دیگر مزیت‌های آن‌ها برشمرد و تصریح کرد: دولت سیزدهم به سمتی می‌‌رود که از خام فروشی جلوگیری کرده و با تبدیل نفت خام به ارزش افزوده خوراک برای صنایع پتروشیمی فراهم شود. وی اضافه کرد: بنا داریم بخشی از سهام این پتروپالایشگاهی‌ها را در بازار بورس انرژی عرضه کنیم که مشارکت مردمی را هم به همراه دارد. همچنین موجب جمع کردن نقدینگی در سطح جامعه شده و به سمت عرضه تولید می‌‌رویم و از تورم و نقدینگی بالا جلوگیری می‌‌شود. اوجی همچنین با بیان اینکه فعلاً درباره غیریارانه‌ای کردن قیمت گاز پرمصرف‌ها برنامه‌ای نداریم، در رابطه با تولید بنزین با هم گفت: در تلاش هستیم مصرف را مدیریت کنیم و امیدواریم مردم هم کمک کنند.
وزیر راه و شهرسازی: یک و نیم میلیون واحد مسکن در حال ساخت است
 رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: یک و نیم میلیون واحد نهضت ملی مسکـــــــــن در مراحــــل خاک برداری تا نازک کاری در دســـــت اجرا است. وی همچنین اعلام کرد: بر اساس دستور رئیس جمهور، برنامه ما این است که تا پایان شهریورماه سهم زمین چهار میلیون مسکن نهضت ملی مسکن را تعیین تکلیف کنیم که این کار بزرگی است. قاسمی با اشاره به اینکه در مسکن مهر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد زمین تعلق گرفت و زمین بقیه واحدها متعلق به مردم بود، اضافه کرد: اما در طرح نهضت ملی مسکن همه زمین‌ها، متعلق به دولت است و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌‌گیرد. قرار براین است تا پایان شهریور ماه امسال مسأله زمین را در کشور حل کنیم و یک و نیم میلیون واحد هم اکنون در تمام شهرهای کوچک و بزرگ‌ در دست اجراست.
رئیس کل بانک مرکزی: پرداخت وام ازدواج ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک
علی صالح‌آبادی، رئیــــس کل بانــــــک مرکـــــزی گفــــــت: وام ازدواج از زمان کامل بودن مدارک حداکثر ۱۰ روز  باید به حساب متقاضیان واریز شود، در غیر این صورت آن بانک تخلف کرده و باید به هیأت مرکزی بانک گزارش داده شود.  وی از مردم خواست در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه‌های ارتباطی بانک مرکزی اعلام کنند. رئیس کل بانک مرکزی درباره ثبت سفارش با استفاده از رمز ارزها با همکاری وزارت صمت، افزود: دارندگان رمز ارزهایی که مجوز قانونی داشتند، می‌توانند رمز ارز استخراجی خود را برای واردات اعلام کنند. تفاهم درباره نحوه ثبت سفارش و انجام کار انجام شده و در حال اجرایی شدن است. صالح آبادی با اشاره به آرامش موجود در بازار ارز، با بیان اینکه در چهار ماهه امسال حدود ۸۰ درصد رشد تأمین ارز در سامانه نیما صورت گرفت و مازاد عرضه نسبت به تقاضا در این سامانه وجود دارد، گفت: این بازار عمق بسیار خوبی پیدا کرده و روزانه بیش از ۱۰ میلیون دلار بین صرافی‌ها معامله در حال انجام است.وی درباره حضور روبل در بازار ارزی ایران نیز گفت: از زمانی که نماد روبل و ریال در بازار توافقی تعریف شد، به طور میانگین روزانه حدود دو میلیون روبل در این بازار معامله شده است که ابتدای کار است و در آینده نزدیک افزایش می‌‌یابد.  
اسماعیلی: بسته ویژه ارشاد برای خبرنگاران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلـــــامی در پاسخ به ســــــؤالی درباره اکران فیلم قهرمان در ســـــــــرزمیــن‌های اشغالی، گفـــت: به همه فیلمسازان داخلی اعلام کردیم اکران فیلم‌ها در سرزمین‌های اشغالی جزو خطوط قرمز است و حتماً با آنان برخورد خواهیم کرد. توصیه اکید من به تهیه کنندگان و فیلمسازان این است که مراقب این مسأله باشند.
سیدمهدی اسماعیلی درباره توقیف فیلم جیران هم گفت: این توقیف که در حوزه نمایش خانگی اتفاق افتاد، یک اختلاف حقوقی است و تلاش بر این است تا این موضوع حل شود، زیرا ما حامی نمایش‌های خانگی هستیم و فرصت خوبی برای مخاطبان است که حق مخاطبان نباید ضایع شود.وی در واکنش به ادعای برخورد دوگانه وزارت ارشاد با بازیگران و بلاگرها، افزود: بسیاری از آنان مجوز ندارند و به محض گزارش با دادستانی هماهنگ می‌شود و آنان فیلتر می‌شوند. اگر عدد و رقم‌ها بیان شود، اعداد و ارقام عجیبی از بلاگرهایی که مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرند، ارائه خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این طور نیست که کسی تصور کند در این حوزه‌ها رهاشدگی وجود داشته باشد و اگر موردی اعلام شود با آنان برخورد خواهد شد. اسماعیلی درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از خبرنگاران نیز اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته ویژه ۱۳ موردی آماده کرده که تفاهمنامه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت انجام می‌شود تا از خبرنگاران پشتیبانی شود و در تالار وحدت هم برنامه ویژه‌ای برای خبرنگاران در نظر گرفتیم که در آنجا اقدامات انجام شده برای اصحاب رسانه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
زاهدی وفا: افزایش حقوق بازنشستگان با چراغ سبز هیأت امنا
سرپرســــــت وزارت کار روز چهـــــارشنبه در حــــاشیه نشــــست‌ هیأت دولت در جمع خبرنگــــاران دربـــــاره آخــــرین وضـــــــعیت مستمری بازنشستگان گفت: با تأکید رئیس جمهور اختیارات هیأت وزیران به وزرای عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی تفویض شده است که این وزرا بر اساس اختیارات خود در چارچوب پایداری منابع و منابع سازمان تأمین اجتماعی نسبت به مستمری سایر سطوح بازنشستگان، اصلاح را پذیرفتند. زاهدی وفا ادامه داد: از آنجا که بخشی از این منابع به صورت تعهدی است و لازم است به صورت منابع نقدی تبدیل شود با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم که پیشنهاد بسیار خوبی ارائه کرده‌اند و این پیشنهادات بررسی شد.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: هفته آینده هم نشست دیگری با نماینده بازنشستگان خواهیم داشت و در نشست سراسری آنان که هفته دیگر برگزار می‌شود شرکت خواهیم کرد. 
زاهدی وفا تصریح کرد: این اصلاح بر مستمری اجرا و این مطالب به تفصیل در نشست هفته آینده با خبرنگاران بیان می‌شود. وی در پاسخ به اینکه آیا تصمیمات هفته آینده نهایی و اجرایی می‌شود، گفت: تصمیم اتخاذ شد و اجرایی شدن این تصمیم احتیاج به صحبت با بازنشستگان و نمایندگان  آنها دارد که اجرایی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7976/2/622470/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها