دوئل خیابانی احزاب در بغداد


زهره صفاری/ حضور همزمان طرفداران چارچوب  هماهنگی شیعیان و جریان صدر در محدوده منطقه سبز بغداد به رغم برقراری سطح امنیتی بسیار بالا در بخش دیپلماتیک پایتخت عراق، نگرانی‌ها نسبت به درگیری‌ها بویژه درگیری های مسلحانه را میان طرفین بالا برده است؛ شرایطی که می‌تواند بحران سیاسی در این کشور را به سطح خطرناکی بکشاند.
به گزارش العالم، پس از آنکه مقتدی صدر، عصر چهارشنبه در پیامی توئیتری بیانیه‌ای در ارتباط با انحلال پارلمان عراق صادر کرد و از هوادارانش خواست تا پس از برگزاری مراسم نماز جمعه، با تجمع در تمامی استان‌ها تظاهرات برپا کرده و فرم‌های مربوط به درخواست انحلال پارلمان را برای تحویل به دستگاه قضایی پر کنند، کمیته تنظیم تظاهرات دفاع از نهادهای مشروع حکومت نیز با انتشار بیانیه‌ای از همه شهروندان میهن‌دوست عراقی خواست ساعت 17 روز جمعه (دیروز) در ورودی منطقه سبز و همچنین در استان‌های بصره و نینوا راهپیمایی مسالمت آمیزی با عنوان «ملت حامی دولت است» برگزار کنند.
در پی این فراخوان، صفحه فیسبوکی وزیر القائد وابسته به دفتر مقتدی صدر نیز با انتشار بیانیه‌ای از دوستداران اصلاحات خواست که در همین زمان و تاریخ در همه استان‌ها برای تظاهرات به خیابان بیایند. اما نکته قابل تأمل در این بیانیه این بود که این بار تاریخی برای پایان تحصن و اعتراض صدری‌ها اعلام نشد و این جملات که «تا وقتی در این صفحه اعلام شود، تظاهرات ادامه خواهد داشت» نگرانی‌ها را از بروز تنش‌های دوباره افزایش داد.
صف آرایی حامیان دو حزب دیروز در حالی شکل گرفت که یکی از سران جریان صدر به العربی الجدید گفت، ضرب الاجل صدر به دستگاه قضایی عراق پس از شکایت در دادگاه عالی فدرال برای انحلال پارلمان به دلیل ناکامی در تشکیل دولت جدید به مدت 10 ماه صورت گرفته و موعد برگزاری جلسه دادگاه 18 آگوست -5 روز دیگر- خواهد بود. به گفته او این شکایت از سوی برخی شخصیت‌های مرتبط با جریان صدر، افراد مستقل و برخی وکلا مطرح شده است.
وی همچنین با تأکید بر اینکه پایان ضرب‌الاجل و عدم صدور حکم برای انحلال پارلمان، تنش‌ها از سوی جریان صدر را تشدید خواهد کرد، اتهاماتی را نیز به چهارچوب هماهنگی وارد کرد و افزود: «مقتدی صدر اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد فشارهایی بر دستگاه قضایی بویژه دادگاه فدرال اعمال می‌شود تا احکامی به نفع چهارچوب هماهنگی صادر کند و ضرب الاجل صدر نیز برای فاش کردن این فشارها و اطلاع افکار عمومی است.»
برقراری تمهیدات امنیتی با پیش‌بینی درگیری
براساس اعلام منابع عراقی، در حالی که بسیاری از کارشناسان سیاسی عراقی روند فعلی انحلال پارلمان را قانونی نمی‌دانند و چهارچوب هماهنگی نیز پس از نشست اخیر خود فرایند تشکیل دولت را اعلام کرده است، نیروهای امنیتی از 24 ساعت قبل از موعد برگزاری هر دو تظاهرات صدری‌ها و غیر صدری‌ها، در اقدامی پیشگیرانه چندین مانع سیمانی در دروازه‌های منطقه الخضرا و پل معلق ورودی بغداد نصب کردند تا با جدا کردن هواداران جریان صدر که در داخل منطقه سبز تحصن کرده‌اند و حامیان چهارچوب هماهنگی شیعیان که قرار بود در نزدیکی یکی از دروازه‌ها تظاهرات کنند فاصله ایجاد کرده و از درگیری‌ها در پایتخت عراق تا حد ممکن جلوگیری کنند.
به نوشته العالم، علی فضل الله، تحلیلگر سیاسی عراق معتقد است: «چهارچوب هماهنگی کمیته‌هایی برای نظارت بر روند تظاهرات تشکیل داده است و از این رو تظاهرات هواداران آنها از نظم و انضباط بالایی برخوردار خواهد بود. طبق قانون اساسی عراق دستگاه قضایی حق انحلال پارلمان را ندارد، این امر فقط در صورت موافقت اکثریت مطلق نمایندگان مجلس یعنی50درصد به علاوه یک رأی صورت می‌گیرد.»
در همین حال به نوشته بغداد الیوم، مقتدی صدر در آستانه برگزاری این تظاهرات توئیتی را منتشر کرد و در آن با تأکید بر نیاز کشور به صلح داخلی، حامیان چهارچوب هماهنگی شیعیان را به پیوستن به تحصن کنندگان صدری دعوت کرد. این در شرایطی بود که خطیب نماز جمعه در منطقه سبز نیز از تداوم این تظاهرات‌ها تا تحقق خواسته‌های این جنبش تأکید داشت.
در همین حال مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق با خطرناک خواندن شرایط کشور اعلام کرد که باید نظام دموکراتیک کشور حفظ و هرگونه روال خطا یا اشکال در قانون با اتفاق نظر ملت برطرف شود: «هیچ راهی برای حل مشکلات جز گفت‌و‌گو وجود ندارد.» وی همچنین تأکید کرد که دولت فعلی در درگیری سیاسی جاری در کشور طرف هیچ‌کس نیست.» همزمان محمود محمد، سخنگوی حزب دموکراتیک کردستان نیز با تأکید بر اینکه انحلال پارلمان کنونی می‌تواند بحران بزرگتری را نیز به عراق تحمیل کند، گفت: «نحوه انحلال پارلمان عراق در قانون اساسی مشخص شده و برگزاری انتخابات بدون توافق سیاسی همه طرف‌ها ممکن نیست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/4/622520/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها