«ایران» ازتغییر مسیر بازارها طی روزهای اخیر گزارش می‌دهد

عقبگرد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز


گروه اقتصادی / بازار ارز و طلا طی روزهای گذشته تغییر مسیر داده است. در این بازارها به دلیل خوشبینی به آینده عرضه و فروش از خرید و تقاضا پیشی گرفته است و قیمت‌ها  کاهش محسوسی تجربه کرده است.
کارشناسان معتقدند با روند فعلی دارندگان ارز و طلای خانگی تمایل بیشتری برای عرضه طلا و ارز خود به بازار پیدا می‌کنند و همین موضوع عامل جدید برای افت بیشتر قیمت‌ها دراین بازارها خواهد بود. دراین راستا فعالان و تحلیلگران بازار ارز و طلا چشم‌انداز ریزشی از قیمت‌ها ارائه داده‌اند.
درهمین زمینه نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: هفته گذشته قیمت انواع سکه و طلا به دلیل کاهش داد و ستدها و افت نرخ ارز کم شد و این سیر نزولی قیمت‌ها طی سه هفته گذشته استمرار داشت. محمد کشتی آرای به ایرنا اظهار داشت: هفته گذشته قیمت جهانی طلا با توجه به تحولات جهانی سیر صعودی داشت اما نرخ ارز به دلیل ایام سوگواری سالار شهیدان و تعطیلات این ایام با کاهش همراه بود
وی افزود: در نتیجه تعطیلات هفته گذشته و کاهش نرخ ارز قیمت طلا نیز افت داشت و رشد بهای انس جهانی طلا تأثیری بر قیمت سکه و طلای داخل نداشت.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: ازسوی دیگر، به دلیل ایام سوگواری و کاهش تقاضا حباب سکه نیز در این ایام تخلیه شد. به گفته وی انس جهانی طلا در هفته گذشته با ۱۷ دلار افزایش به ۱۷۹۴ دلار رسید، اما در بازار ایران، سکه طرح قدیم ۵۰ هزار تومان و سکه طرح جدید ۳۰۰ هزار تومان کاهش هفتگی داشت. کشتی آرای بیان کرد: در آخرین معاملات نیم سکه ۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی نیز ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت.
وی اضافه کرد: هر مثقال طلای آب شده ۴۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی همراه بود. نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: حباب سکه نیز با ۲۲۰ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. 
رشد فروش دربازار ارز
در بازار ارز نیز وضعیت مشابهی به چشم می‌خورد. دلار که پس از بازگشت هیأت مذاکره‌کننده ایران از وین به نرخ ۳۲ هزار تومان رسیده بود، در بازار روز چهارشنبه تا نرخ ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان پایین آمد.
به گفته دبیرکل کانون صرافان ایران ازهفته گذشته که بحث رایزنی‌ها برای ایجاد توافق در مذاکرات مطرح شد، شاهد کاهش نرخ ارز بودیم. همین ذهنیت مثبت مردم و کاهش نرخ ارز نشان داد که احیای برجام می‌تواند در قیمت نهایی ارز تأثیر داشته باشد.
وی تأکید کرد: رصد بازار نشان می‌دهد در این ایام فروشنده‌های ارز در بازار افزایش پیدا کرده‌اند و اخبار مذاکرات روی افرایش فروش ارز و افزایش عرضه ارز مردم در بازار تأثیر مثبت گذاشته‌ است.
دبیر کل کانون صرافان درباره رفتار صادرکنندگان دربازار ارز گفت: دو ماه قبل نرخ ارز وارد کانال ٣١ هزار تومان شد و از این رو بسیاری از صادرکنندگان ارز خود را نگهداری کردند که در موقعیت بهتری عرضه کنند اما صادرکنندگان هم برای تأمین نیاز ریالی خود باید ارز به فروش برسانند و با توجه به اینکه صادرکنندگان هم احتمال می‌دهند که خبر توافق منتج به کاهش نرخ ارز می‌شود، به طور قطع با افزایش فروش ارز صادرکنندگان خواهیم بود و همین رفتار هم بر روند کاهشی نرخ ارز در بازار کمک می‌کند.
وی با اشاره به میزان ارزهای خانگی و روند تخلیه ارز خانگی در بازار با انتشار اخبار مثبت برجامی اظهار داشت: از چند سال گذشته مردم و بسیاری از صادرکنندگان با توجه به دغدغه‌هایی که داشتند سپرده‌های ریالی خود را از شبکه بانکی خارج و تبدیل به ارز، سکه و مسکوکات طلا کردند که نمونه جمع‌آوری ارز و طلای خانگی را در صندوق امانت بانک ملی دیدیم که چندی پیش به سرقت رفت. اخبار غیر رسمی می‌گویند حدود ۴٠ میلیارد دلار ارز خانگی وجود دارد، یعنی به ازای هر ایرانی ۵٠٠ دلار.
در این میان، رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره آخرین وضعیت بازار ارز عنوان کرد: آرامش خوبی در بازار ارز حاکم است و در چهار ماه اول امسال حدود 14 میلیارد دلار تأمین ارز داشتیم که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته حدود 80 درصد رشد داشتیم.
قیمت دلار توافقی در کانال ۲۹ هزار تومان ماند
قیمت توافقی دلار در ساعات پایانی معاملات روز پنجشنبه‌، ۲۰ مردادماه در بازار ارز در کانال ۲۹ هزار تومان ثابت ماند.اواخر خردادماه بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد.روز پنجشنبه، در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان و با حجم ۲۰ هزار معامله شد، اما عصر  پنجشنبه در شرایطی که تنها ۲ ساعت تا پایان معاملات باقی مانده بود قیمت دلار با نرخ ۲۹ هزار و ۹۲۰ تومان معامله شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/8/622530/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها