ذرت صادراتی اوکراین به مقصد ایران حرکت کرد

تزریق 60 هزار تن ذرت به سیلوها


نفیسه امامی
خبرنگار
​​​​​​​ 

ذرت از جمله نهاده‌های دامی مهم در تولید گوشت قرمز، مرغ، شیر و لبنیات در کشور محسوب می‌شود، اما با موانعی در تولید همراه است. اولویت کشت ذرت علوفه‌ای، نبود الگوی کشت، به‌صرفه نبودن، استفاده نکردن از بذرهای مقاوم به کم‌آبی، آب‌بر بودن، کاهش بارش‌های جوی و ادامه خشکسالی‌ها از موانع تولید و عوامل وابستگی کشور به واردات ذرت محسوب می‌‌شود. در بین نهاده‌ها و کالاهای اساسی، ذرت دانه‌ای بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است و تولید داخل، تنها یک دهم نیاز صنعت دام و طیور را تأمین می‌‌کند. نیاز سالانه کشور به ذرت دانه ای 12 میلیون تن است که در حدود 11 میلیون تن آن وارد می‌‌شود، زیرا در کشور ظرفیت تولید زیاد آن وجود ندارد. در این میان بیش از 15 میلیون تن ذرت علوفه‌ای هم برای مصرف دام کشور تولید می‌‌شود. هم اکنون سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای در کشور 400 هزار هکتار است که از این مقدار 100 هزار هکتار به کشت ذرت دانه‌ای و 300 هزار هکتار دیگر به کشت ذرت علوفه‌ای اختصاص دارد.
تلاش‌های بسیاری برای تولید و خودکفایی ذرت در کشور صورت گرفته، اما اصلاح الگوی مصرف براساس استانداردهای تغذیه و گسترش کشاورزی صنعتی و دانش‌بنیان می‌‌تواند وابستگی کشور را به ذرت وارداتی کمتر کند.

 ارسال 60 هزار تن ذرت از اوکراین
طبق اعلام رویترز ایران 60 هزار تن ذرت از اوکراین خریداری کرده است که روز گذشته از بندری در دریای سیاه محموله صادراتی غلات اوکراین به مقصد کشورهای ترکیه و ایران ارسال شده است. این کشتی‌ها، چهاردهمین کشتی است که طی روزهای اخیر و پس از توافق روسیه و اوکراین و با حضور نماینده سازمان ملل متحد برای ارسال گندم و غلات صادر می‌‌شود. کشت ذرت در کشور اوکراین بیشتر جهت تغذیه دام و طیور استفاده می‌‌شود و درصد کمی از آن به‌صورت خوراک انسانی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. جنگ میان روسیه و اوکراین، صنعت کشاورزی و مواد غذایی را در دنیا با مشکل مواجه کرده است و با افزایش شدید قیمت آفتابگردان، گندم، ذرت، جو و کمبود مواد اولیه روبه‌رو شده است. این دو کشور به‌تنهایی 30 درصد ذرت و نهاده‌های دامی جهان را تولید می‌‌کنند، اما با آغاز صادرات غلات از اوکراین، قیمت ذرت روز گذشته در بازارهای جهانی 1/1 درصد کاهش یافت و به 6،03 دلار در هر بوشل رسید.

 رتبه دوم واردات ذرت بعد از گندم
واردات ذرت بعد از گندم در رتبه دوم واردات سه ماهه اول سال قرار دارد به طوری‌که در این بازه زمانی یک میلیون و 761 هزار تن ذرت به ارزش 675 میلیون و 954 هزار دلار به کشور وارد شده است. با این حساب واردات ذرت از نظر ارزشی در رتبه اول واردات کشور قرار دارد.
میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد ۸۵ درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است به طوری که ایران در سال ۱۳۹۲ حدود یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون دلار صرف واردات ذرت برای تأمین نهاده دامی دامداران کرد که این میزان در سال گذشته به ۳ میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار رسید. از طرف دیگر میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد ۵۳ درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است به‌طوری که ایران در سال ۱۳۹۲ حدود ۶ میلیون و ۳۵۴ هزار تن ذرت برای تأمین نهاده‌های دامی به کشور وارد کرد که این میزان در پایان سال گذشته به ۹ میلیون و ۷۳۹ هزار تن رسیده است.
محسن سلامی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام که مجموعه‌اش به عنوان متولی ذخایر راهبردی در بحث نهاده‌های دامی در کشور هستند، روند واردات نهاده‌های دامی را با توجه به مشکلات جهانی و بالا رفتن قیمت‌ها تا تکمیل ذخایر، ادامه‌دار عنوان کرد به‌طوری که واردات نهاده‌های دامی ذرت، جو و کنجاله تحت هیچ شرایطی قطع نمی‌شود.
تولید ذرت در کشور بخش کمی از نیاز کشور را پاسخ می‌‌دهد و تنها یک میلیون تن در کشور زیر کشت ذرت می‌‌رود. قربانی، معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی نیاز سالانه کشور به نهاده‌های دامی و ذرت را 14 تا 15 میلیارد دلار عنوان کرد که با گران شدن این فرآورده‌ها فشار زیادی به مصرف‌کننده‌ها برای تأمین محصولات مورد نیازشان وارد می‌‌شود. بنابراین با توجه به اهداف برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی در جهت تأمین امنیت غذایی، رسیدن به خوداتکایی 50 درصدی می‌‌تواند کشور را از چالش‌های اقتصادی مصون نگه دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7977/9/622533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها